Skip to main content

ziekenhuis trauma.

• May 15, 2025
  • 3 reacties
  • 73 Bekeken

hoi allemaal,

ik ben nieuw hier en weet nog niet helemaal hoe het werkt. ik ben een meisje van 17 en ik heb recent een trauma op gelopen in het ziekenhuis. ik was een erg lange tijd ziek en opeens ging alles heel slecht en moest ik geopereerd worden.

dat gebeurden allemaal zo opeens dat de dokter nu zegt dat ik een trauma heb aan het ziekenhuis. elke keer als ik er kom sluit mijn hoofd zich af en wil ik alleen maar schreeuwen en huilen. ik ben  dan de hele tijd heel snel kwaad en kan iedereen de ogen uit krabben. ik haat het zo ontzettend erg daar. 

dat ik ineens werd opgenomen was mijn vader de hele tijd bij mij. hij bleef slapen in het ziekenhuis en hielp me. mijn vader en ik zijn heel erg het zelfde maar ook heel anders tegelijk. (moeilijk uit te leggen) dat vond ik heel lief van hem en ik ben ook nog steeds heel dankbaar daarvoor maar het was gewoon niet zoals het hoorde te zijn. 

mijn vader zetten toen ik in het ziekenhuis lag vlak nadat ik was geopereerd heel erg veel druk op mij. de ene minuut was hij aan het preken hoe ik niet goed genoeg mijn best deed om beter te worden. en de andere minuut deed ik het super goed. hij forceerde mij om telkens te eten terwijl ik om de 4 minuten moest overgeven ( wat ontzettend veel pijn deed door de operatie die ik had gehad) en wou heel graag dat ik actief iets ging doen terwijl ik eigenlijk heel moe was en gewoon doodziek. het enige wat ik van hem vroeg was of hij me met rust kon laten en stil kon zijn. ik wou niet dat hij tegen me praten omdat ik niet de energie had om een gesprek aan te gaan met iemand op dat moment. het enige wat ik wou was rust en dat gaf hij me niet.

naast de lichamelijke vermoeidheid die ik had werd ik hierdoor ook geestelijk vermoeid en ik was de hele dag door overprikkeld alleen had ik gewoon geen puf meer in me om voor mezelf op te komen.

nu elke keer als ik naar het ziekenhuis ga krijg ik wat mijn dokter noemt een traumaresponse. het helpt niet dat de enige persoon die met me mee naar het ziekenhuis gaat mijn vader is. ik heb al een gevraagt om een vriendin mee te nemen om me af te leiden maar dat vond hij absoluut geen goed idee. en elke keer als mijn vader begint met praten als we in het ziekenhuis zijn ( ik vraag elke keer gewoon om stilte en rust.) raak ik gewoon zo erg in de stress. 

ik weet echt niet wat ik hiermee moet.

3 reacties

• May 16, 2025

Hallo JaneDoe,

Wat vervelend dat je op zo'n jonge leeftijd al naar het ziekenhuis moet voor een (kennelijk) zware operatie! En dat daarnaast je vader je het er niet makkelijker mee maakt…

Ik denk dat je vader het goed bedoelt maar dat hij het niet zo goed uit. Misschien moet je dit aan iemand anders vertellen die je vader ook goed kent (je moeder of een vriend van je vader of iemand anders)? Dan kan hij/zij met je vader praten en misschien kan hij zich dan beter beheersen.

Veel sterkte!

hoi
Forum|alt.badge.img+3
  • Praat goed mee
  • May 16, 2025

Heyyy, wat naar dat je zo vaak naar het ziekenhuis moest! :( zelf heb ik er niet zo veel ervaring mee, maar het kan helpen om een knuffel mee te nemen? Ik ben zelf ook een paar keer geopereerd en mij hielp dat heel erg, vooral als je dezelfde meeneemt dan ervaar je het samen zegmaar en je kan misschien tegen de dokter zeggen dat je echt rust nodig hebt, dan kan die het even aan je vader uitleggen, vaak nemen ouders een dokter wel meer serieus. En verder voor afleiding kan je misschien een spelletje op je telefoon doen of muziek luisteren of andere kleine dingetjes meenemen🫶

Heel veel sterkte als je weer een keer naar het ziekenhuis moet en ik hoop dat het je helpt🩷

• May 17, 2025

Krijg je ook helemaal via het ziekenhuis geen hulp voor die trauma?

Dat je dat aangeeft als je op controle moet? Want het moet niet erger worden. Het ziekenhuis is al geen feest als patient en als je je dan nog zo voelt