Skip to main content

Hey hallo,

Ik ben Tilly, een meisje van 16. Ik kamp sinds de afgelopen 4 jaar met mentale problemen. Ik voel me een al een lange tijd ongelukkig, en heb regelmatig gedachtes over zelfmoord. Ik heb het vorig jaar aan mijn ouders verteld, en heb sinds vorige week hulp gezocht bij een buurtteam. Hoewel het intake-gesprek goed ging, ben ik nog niet bepaald opgeschoten.

In de afgelopen 4 jaar heb ik wel eens zelfbeschadiging gedaan, maar dat stopte ook weer vrij snel. Het was mezelf gewoon krabben, of mn armen hard tegen de rand van een tafel stoten. Alleen ben ik de afgelopen maand overgestapt op mezelf snijden. Ik wil er heel graag mee stoppen, maar het lukt niet. Ondertussen zit mijn linker onderarm vol met sneeën, en ik haat het dat ik het moet verbergen van iedereen om me heen. Hoe kan ik het aan mn ouders vertellen?

Hii lieve @Tilly ,

Wat naar. Maar vind het super knap dat je van het snijden af wil en het je ouders wil vertellen.  Als je met ze praten lastig vind, zou je misschien een brief kunnen schrijven en die aan je ouders geven of op tafel leggen.  En geef de buurtteam en jezelf  wat tijd, want dit heeft eenmaal tijd nodig.  Verder zijn er ook alternatieven voor zelfbeschadiging, wat misschien ook kan helpen: een elastiekje om je pols doen en te laten knappen, gedachten en gevoelens opschrijven, tekenen, schilderen, een ijsblokje in je mond doen. Hopelijk heb je hier iets aan en kunnen je ouders je binnenkort helpen en ondersteunen. 

Veel sterkte, zet hem op ik geloof in je! 💪

Liefs ❤️🍀


Wow, wat lief van je. Dankjewel voor de tips, daar kan ik zeker wat mee! <3


Hey Tilly,

Het klinkt alsof je al een hele lange en moeilijke weg hebt afgelegd, en ik vind het echt dapper dat je al hulp hebt gezocht en met je ouders hebt gepraat over hoe je je voelt. Dat is een enorme stap. Het is begrijpelijk dat je het moeilijk vindt om over het snijden te praten, maar onthoud dat je ouders waarschijnlijk heel graag willen weten hoe het echt met je gaat, zodat ze je kunnen steunen.

Misschien kun je beginnen door met één van je ouders apart te gaan zitten, iemand bij wie je je het meest comfortabel voelt, en het voorzichtig aan te kaarten. Je kunt zeggen dat je het moeilijk vindt om erover te praten, maar dat je het echt nodig hebt om eerlijk te zijn over wat er aan de hand is. Als het moeilijk is om de woorden te vinden, zou je zelfs een brief kunnen schrijven waarin je uitlegt hoe je je voelt en wat je doormaakt. (Goed idee van @Boterbloempjee ) Dat kan helpen om alles wat je kwijt wilt op een gestructureerde manier te delen, zonder de druk van een direct gesprek.

Het is belangrijk om te onthouden dat het niet jouw schuld is dat je deze gevoelens hebt, en dat het oké is om hulp te vragen. Je hoeft het niet alleen te doen. Ik hoop dat je ouders je kunnen helpen de juiste steun te vinden, zodat je stap voor stap kunt werken aan het stoppen met zelfbeschadiging.

Weet dat je niet alleen bent in dit proces, en dat er mensen zijn die om je geven en je willen helpen. Blijf sterk, je bent al zo ver gekomen. :)


Wat aardig van je, dankjewel!!


Heyy,

Super knap dat je dit aan je ouders wilt vertellen! Ik heb eigenlijk niks meer toe te voegen aan de reacties van @Boterbloempjee en @J_H en hoop echt dat je wat aan hun tips hebt!

Wou je nog wel een linkje geven naar een ander topic op het forum waarin heel veel alternatieven staan tegen SH. Het topic kan misschien wat overweldigend zijn omdat er nogal veel in staat, maar misschien heb je er toch wat aan! :)

Veel sterkte en kracht gewenst! Ik geloof in je!💪🍀

Liefs, ItsJustMe <3


Dankjewel, jullie lieve reacties helpen me al enorm!!


Hoi @Tilly ,


Je zit in een nogal lastige situatie zien we. Wat goed dat je al hulp zoekt bij je ouders, bij een Buurtteam, en hier op het forum.

Onthoud dat je er niet alleen voor staat. Je kunt met De Kindertelefoon elke dag van 11:00 tot 21.00 uur bellen (0800-0432) of met ons chatten als je anoniem je verhaal wil delen of samen met de Kindertelefoon wil kijken hoe je je situatie kunt verbeteren. Ook kan je voor hulp of ondersteuning contact opnemen met 113 Zelfmoordpreventie via www.113.nl.  Zij zijn 24 uur per dag bereikbaar via telefoon en chat. Net als De Kindertelefoon, is 113 gratis en anoniem.

Heel goed van je dat je dit durft te vertellen!

Veel sterkte!

Mariska, De Kindertelefoon 


Super bedankt!!!


 

In de afgelopen 4 jaar heb ik wel eens zelfbeschadiging gedaan, maar dat stopte ook weer vrij snel. Het was mezelf gewoon krabben, of mn armen hard tegen de rand van een tafel stoten. Alleen ben ik de afgelopen maand overgestapt op mezelf snijden. Ik wil er heel graag mee stoppen, maar het lukt niet. Ondertussen zit mijn linker onderarm vol met sneeën, en ik haat het dat ik het moet verbergen van iedereen om me heen. Hoe kan ik het aan mn ouders vertellen?

ik zou lange mouwen gebruiken en make/up (over de wonden), maar de beste vraag is om te stoppen:

waar schiet het nou mee op? je krijgt er juist meer problemen mee. 

 

ik kan niet veel helpen want ik ben nu op school maar nog veel succes en sterkte gewenst 

~S 

 

ps: reminder to love yourself :3

 


Reageer