Skip to main content
Vraag

Zelfvertrouwen

• November 11, 2024
  • 1 reactie
  • 14 Bekeken

Ik ben ramon Ik ben 16 jaar Ik zit in 5 vmbo en ik zit in m'n examenjaar maar ik ga volgend jaar een tussenjaar doen ik heb bijna geen Zelfvertrouwen m'n vader en moeder zijn gescheiden. m'n vader en ik gaan over een kleine 3 weken verhuizen ik zit trouwens ook in een klas waar andere mensen met weinig Zelfvertrouwen zitten en ook mensen met anorexia dit was het doei

1 reactie

Wolf
Forum|alt.badge.img+19
  • Ster
  • August 4, 2025

Hey ​@Ramon,

Dankjewel dat je dit zo eerlijk deelt. Je vertelt in een paar zinnen heel veel over school, thuis, je zelfvertrouwen, je omgeving en dat zegt al dat je goed nadenkt over wat er in je leven gebeurt. Dat is knap, en niet iedereen durft dat zo open te benoemen.

Je staat op een belangrijk moment in je leven: examenjaar, verhuizen, nadenken over een tussenjaar. Dat kan spannend en verwarrend zijn, zeker als je weinig zelfvertrouwen voelt. Maar weet: dat je dit allemaal onder woorden kunt brengen, is al een teken dat je sterker bent dan je denkt.

Je zit in een klas met mensen die het ook moeilijk hebben, en dat kan zwaar zijn, maar misschien geeft het ook een beetje herkenning, dat je niet de enige bent die struggelt. Misschien is het zelfs een kans om elkaar een beetje te steunen, gewoon door te laten merken: “ik snap je.”

Verhuizen kan lastig zijn, maar het kan ook een frisse start zijn, een nieuwe omgeving waar je opnieuw kunt bouwen aan jezelf, op jouw manier en tempo. Een tussenjaar nemen is trouwens helemaal oké. Het is slim om even rust en ruimte te nemen om te ontdekken wat jij wil, in plaats van zomaar ergens in te stappen omdat het ‘moet’.

Als je zelfvertrouwen laag is, probeer dan niet in één keer alles te fixen. Begin klein: sta stil bij wat je wel al hebt gedaan (zoals dit bericht schrijven). Probeer dingen te doen die jou een beetje trots maken, hoe klein ook. En onthoud: zelfvertrouwen is niet iets wat je “hebt of niet hebt”, het groeit, langzaam, door ervaring en door mensen die je steunen.

Je hoeft het niet allemaal alleen te doen, Ramon. En je bent zeker niet raar of zwak, je bent gewoon mens. En een dapper mens, trouwens.

Hou vol, en succes met je verhuizing én je examenjaar. Je komt er wel, op jouw manier. 💪

xx liefs Wolf 🐺