Vraag

Zelfmoordgedachtes

  • 22 April 2021
  • 5 reacties
  • 160 Bekeken

Reputatie 3
Badge +2

Hoi, 

Ik heb al sinds vorig jaar sterke zelfmoordgedachtes. Het is ook een tijdje beter gegaan met me, omdat ik een therapeut had om mee te praten, maar die gaat ergens anders werken en ik kan pas over een paar maanden een nieuwe krijgen. Het gaat niet alleen om de zelfmoordgedachtes, maar ook om al de emoties die ik de hele dag voel. Ik word er echt gek van, het is zo chaotisch in mijn hoofd, mijn schoolresultaten zijn enorm slecht,  ik kan vaak niet slapen en als ik slaap krijg ik vaak nachtmerries. Ik voel me gewoon leeg, op. Maar dat is nog niet alles. Ik heb eigenlijk best een goed leven, ik heb ontzettend lieve ouders die me altijd willen helpen, ik heb fijne vrienden en eigenlijk gewoon een prima leventje. Daardoor voel ik me juist nog schuldiger dat ik me iedere dag zo down voel, omdat het voelt alsof ik er helemaal geen reden voor heb. En omdat ik me daardoor nog schuldiger voel, gaat het weer nog slechter met me.

Ook met school gaat het niet goed, ik had al benoemd dat ik slechte cijfers haal. Dat komt omdat ik eigenlijk in een soort vicieuze cirkel zit, waar ik niet uit kom. Ik haal slechte cijfers op school, ik voel me slecht, ik ga me afleiden door veel te gaan gamen en aan zelfbeschadiging doen, en dan haal ik weer slechte prestaties op school. Ik heb er niet met mijn therapeut over gepraat omdat ze dacht dat het juist heel goed met me ging, en ik wilde het niet verpesten omdat ze juist zo trots op me was. Natuurlijk weet ik wel dat daar een therapeut voor is, maar ik wilde gewoon dat ze zo trots op me bleef. Ik vind het moeilijk om hier over te praten en ik vraag me ook af wat het nut hier van is, wat  er dan zou veranderen. 

Hoe kan ik hiermee omgaan en wat kan ik doen om me weer beter te gaan voelen?


5 reacties

het is fijn om te horen dat je mensen om je heen hebt. praten is misschien niet de oplossing, maar helpt vaak wel. of als je het niet fijn vind om te praten, schrijf alles op wat je dwars zit en verbrand het.  en emoties uitzetten is heel moeilijk. je kan ze niet altijd uitzetten, maar je kan wel een emotie sterker maken dan een ander: bijvoorbeeld als ik me kut voelt dan ga ik mijn lievelings film kijken om de blije emoties te laten overwinnen. en in je achterhoofd voel je je nog kut maar misschien minder. misschien kan je gelukkigheid vinden in kleine dingen, net zo als ik. als ik bijvoorbeeld naar school fiets met een kut humor, dan kijk ik naar de opkomende zon, of in de avond kijk ik naar alle sterren. en als ik dat doe, verdwijnt een deel van die pijn. verder over school. school is stress. en er zit zoveel druk op school dat het moeilijk is om rustig een toets in te gaan. en als je je dan slecht voelt, dan gaat leren zeer moeizaam. en huiswerk  maken of aan opdrachten werken zit er vaak dan ook nie in. de oplossing voor betere cijfers zou zijn weer gelukkig in het leven staan. en dat is moeilijk, maar ik denk dat het belangrijk is dat je aan jezelf werkt, nieuwe hobbys vind, naar de sterren te gaan kijken,…….. zet school even op nummer 2. als jij namelijke een hele leuke dag heb gehad, dan zal je in de avond meer gemotiveerd zijn om wat aan school te doen. ik hoop dat dit je helpt. en ik heb geen idee wie je bent, maar als je ooit wil praten laat het me weten. ik zal er voor je zijn. en sta sterk

Badge

Hey,

 

Ik herken dit zo erg. Ik heb precies hetzelfde. Mijn ouders zijn ook super lief en proberen me de hele tijd te helpen. Ik zit op een gymnasium en ik had bij de afgelopen toetsweek 5 onvoldoendes terwijl mijn beste vrienden 4 x een 10 had! ik voel me er zo slecht over. Ik weet ook niet meer wat ik er mee aan moet, maar ik durf het tegen niemand te zeggen. Mijn ouders denken dat het super goed met me gaat, maar ik voel me schuldig tegen iedereen.

Hoi, 

Ik heb al sinds vorig jaar sterke zelfmoordgedachtes. Het is ook een tijdje beter gegaan met me, omdat ik een therapeut had om mee te praten, maar die gaat ergens anders werken en ik kan pas over een paar maanden een nieuwe krijgen. Het gaat niet alleen om de zelfmoordgedachtes, maar ook om al de emoties die ik de hele dag voel. Ik word er echt gek van, het is zo chaotisch in mijn hoofd, mijn schoolresultaten zijn enorm slecht,  ik kan vaak niet slapen en als ik slaap krijg ik vaak nachtmerries. Ik voel me gewoon leeg, op. Maar dat is nog niet alles. Ik heb eigenlijk best een goed leven, ik heb ontzettend lieve ouders die me altijd willen helpen, ik heb fijne vrienden en eigenlijk gewoon een prima leventje. Daardoor voel ik me juist nog schuldiger dat ik me iedere dag zo down voel, omdat het voelt alsof ik er helemaal geen reden voor heb. En omdat ik me daardoor nog schuldiger voel, gaat het weer nog slechter met me.

Ook met school gaat het niet goed, ik had al benoemd dat ik slechte cijfers haal. Dat komt omdat ik eigenlijk in een soort vicieuze cirkel zit, waar ik niet uit kom. Ik haal slechte cijfers op school, ik voel me slecht, ik ga me afleiden door veel te gaan gamen en aan zelfbeschadiging doen, en dan haal ik weer slechte prestaties op school. Ik heb er niet met mijn therapeut over gepraat omdat ze dacht dat het juist heel goed met me ging, en ik wilde het niet verpesten omdat ze juist zo trots op me was. Natuurlijk weet ik wel dat daar een therapeut voor is, maar ik wilde gewoon dat ze zo trots op me bleef. Ik vind het moeilijk om hier over te praten en ik vraag me ook af wat het nut hier van is, wat  er dan zou veranderen. 

Hoe kan ik hiermee omgaan en wat kan ik doen om me weer beter te gaan voelen?

Hoi hoi! Ik heb me eerlijk gezegd nog nooit zo erg gerelate aan iemand. Ik voel me ook zo. Precies zo. En het voelt verschrikkelijk! Ik ben niet een goede “tip gever” maar ik zal het toch proberen! 😃 Tegen een therapeut moet je alles vertellen en precies hoe je je voelt. Eerlijk gezegd mag ik er niet te veel kritiek op geven omdat ik nog nooit het lef heb gehad om een therapeut te hebben maar, ik snap dat het niet fijn is om je therapeuts trots te verpesten maar wat als je het haar/hem verteld en er komt ooit zo een punt dat jullie allebei trots zijn. Hij/Ze kan je niet helpen als je het ‘m niet verteld. 
 

En is er misschien iets dat je leuk vind om te doen in het leven? Hoe raar het ook is of hoe klein het ook is? Ik vind het leuk om naar buiten te gaan naar het bos bij een slootje en daar genieten, ookal heb ik misschien huiswerk om te maken. Je mentale gezondheid gaat altijd voor.  Of  ik vind het bijv. Leuk om een gezichts routine te doen. Dan voel ik me heel erg fris en kan ik zo de dag iets beter beginnen/eindigen. 
 

ik hoop dat het verder goed met je zal gaan en we zijn er voor je als je iemand nodig hebt om over te praten! 😃 Hou vol! Het leven is erg oneerlijk en speelt met je maar je kan er wat van maken. Het is erg lastig en vermoeiend. Dat zal ik begrijpen. Ik heb dat ook. 
Keep ur head up! Veel succes met alles en ik wens je alle gezondheid. Ik eet niet of jij ook vakantie hebt nu maar als het zo is, fijne vakantie. Verwijderd door de Kindertelefoon

❤️Praying for you! ❤️

Reputatie 3
Badge +2

Ik hoop dat het niet te laat is:

Je kunt altijd er gewoon met iemand over praten (zoals je zelf zij zijn je ouders heel erg aardig en willen ze je helpen). Er zijn meerdere oplossingen,maar niet elke zal voor jouw werken en ik heb zelf hier geen ervaring mee: een daarvan is iets wat op een tussen jaar lijkt te nemen van school om die cyclus die je beschijft te doorbreken (weet niet hoe legaal dit is, maar mijn broer doet het ook i.v.m. depressiviteit), je kunt proberen een nieuwe hobby te vinden die je zo leuk vind en zo veel aandacht kost dat er geen tijd meer is voor nare gedachtes en gevoelens (mijn broer heeft dit gevonden in muziek, maar het is belangerijk dat je zelf kiest of je dat wilt en zo ja, wat het wordt), maar wat vooral belangerijk is is dat je moet stoppen met je schuldig te voelen voor je zelfmoordgedachtes (ik snap dat dat niet een twee drie gaat, maar probeer het wel), want er is niks waar je je schuldig voor hoeft te voelen, het maakt niet uit waarom je zelfmoordgedachtes hebt, wat uitmaakt is dat je het verdient om vrolijk en gelukkig je leven te leven (al betwijfel ik of ik het kan aangezien ik zelf niet weet hoe dit voelt, kun je me gewoon vragen of ik kan helpen en dan reageer ik zo snel en zo goed als ik kan.)

Veel sterkte

Reputatie 3
Badge +1

hey hey.:blush:

heel dapper van je dat je zo open bent!

Ik ben blij om te horen dat het thuis zo goed gaat.  het is wel jammer dat het met je zelf niet zo goed gaat maar het komt echt wel goed geloof me. :) 

 

Het kan zo zijn dat je school wat minder is omdat je andere dingen aan je hoofd heb je hoofd staat er niet naar dat had ik ook ik doe dit half jaar ook over. Misschien kan je met je juf of meester dit bespreken en vertellen dat je je niet kan concentreren. dan kan je waarschijnlijk tijdsverlenging krijgen voor dingen dus meer tijd als je een toets moet maken. Ik weet zeker dat ze er begrip voor hebben.

En je ouders. zoals ik het lees heb je hele lieve ouders en ik weet zeker dat je begrijpen en willen helpen. En wat betreft je therapeut. ZE is er om je te helpen en om naar je te luisteren. Ik weet heeeeel zeker dat zij of hij je met alle liefde wil helpen en naar je wilt luisteren, je wil troosten en tot oplossingen wil komen.

 

En door dit is het logisch dat je hoofd wat chaotisch is . Dingen opschrijven helpt van hier zit ik mee dan hoef je het tegen niemand te vertellen maar is het wel uit je hoofd :)

 

maar Dat je het hier al plaats zegt al dat je zo sterk en zo dapper!!

 

hopelijk heeft dit wat geholpen:hugging:

 

liefs mij x

 

 

Reageer