Skip to main content

Hoi, ik ben Alex en een meisje van 12 jaar. 

Ik heb nu denk een maand zelfmoordgedachten en ik vraag me elke minuut van de dag af voor wie wat en waarom ik eigenlijk nog leef. Ik ben ook begonnen mezelf te snijden maar niet heftig ofzo. Ik heb dit met een docent besproken (niet erg in details). Die docent vraagt me vaak hoe het gaat, maar ik kan niet eerlijk zijn.

Ik wil en kan niet meer leven… 

Iemand tips?

Hey @Alexxx071 ,

Wat vervelend dat je je zo slecht voelt.

Zelfmoord is niet de oplossing. Je voelt je nu slecht en ziet het niet meer zitten. Maar er zijn andere mogelijkheden. 

Misschien is het een idee om het met iemand te bespreken. Dit kan opluchten en dan loop je er ook niet zo alleen mee rond. Je zei dat je het al met een docent had besproken, dat is heel goed!

Je zou ook met iemand anders uit je omgeving kunnen praten, zoals: je ouders, iemand anders op school, een vriend/vriendin, iemand anders die je vertrouwt. Je zou ook met 113 zelfmoordpreventie kunnen bellen of chatten. Dit is gratis en annoniem, en ze zijn 24/7 bereikbaar. Het nummer is: 0800-0113 en je kan chatten via: https://www.113.nl . Je kan natuurlijk ook met De Kindertelefoon bellen of chatten.

Wat je op de momenten wanneer je veel aan zelfmoord denkt zou kunnen doen om jezelf veilig te houden is:

  • afleiding zoeken. Je kunt bijvoorbeeld: tekenen, lezen, een serie kijken, muziek luisteren, een podcast luisteren of iets anders wat je leuk vindt om te doen.
  • ontspannen. Je kunt bijvoorbeeld: even een douche nemen, ontspanningsverenigingen doen, thee drinken, etc.
  • Praten. Zoals ik hierboven al zei is het misschien fijn om er met iemand over te praten, dan ben je niet zo alleen met je gedachtes.
  • slapen. Als je savonds of snachts nog wakker bent kun je proberen te gaan slapen. Dan kan je de volgende dag verder kijken naar ze bovenstaande opties.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Heel veel succes.

 

joeeeeee


Hee Alex,

Wat vervelend dat je zoveel aan zelfmoord denkt en je begonnen bent aan snijden.

Naast bovengenoemde tips van @jaivy zou ik dit willen toevoegen:

Er zijn nog heel veel meer alternatieven voor zelfbeschadiging. Op de site van stichting zelfbeschadiging kun je bijvoorbeeld zo'n lijst vinden: https://www.zelfbeschadiging.nl/alternatieven-voor-zelfbeschadiging/

Wat je denk ik het beste kunt doen is een aantal alternatieven waarvan jij denkt dat ze jou kunnen helpen op het moment dat je drang hebt opschrijven. Als je dan een moeilijk moment hebt, kun je dat lijstje erbij pakken en een alternatief gaan doen. Dit kun je dan gebruiken als back-up.

Ontzettend goed dat je er al met een docent over hebt gesproken! Het stukje van niet eerlijk kunnen/willen zijn herken ik. Weet je waarom je niet eerlijk bent? Wat is het ergste dat zou kunnen gebeuren?

Heb je wel eens nagedacht over professionele hulp? Dan hoef je dit niet meer alleen te doen en kun je leren omgaan en omzetten van deze gedachten. Bij een behandelaar kun je volledig eerlijk zijn en je hoeft niet bang te zijn voor een oordeel.

Wellicht is het ook voor je prettig om naast die docent iemand anders in vertrouwen te nemen. Bijvoorbeeld iemand waarbij je wel eerlijk durft te zijn. Sterkte!

Groetjes,
Simply Me


Reageer