Hoi, ik ben zelf een meisje van 15 en ik zit in de 4de. Een van mijn vrienden heeft zelfmoordgedachtes. Hij is ook 15 en een trans man. Hij weet dit al sinds zijn 10de (hoever ik weet). Hij heeft ook al lang last van suïcidale gedachtes alleen weet ik niet heel lang.
Ik weer ervan sids dat we vrienden werden in de 2de . Hij heeft het toen gehint aan de vriendengroep waar we in zaten, maar niet iedereen nam het even serieus. Ik en een ander meisje uit de vriendengroep wel en wij wouden er iets mee doen. We gingen uiteindelijk naar onze mentor en toen hadden we een gesprek met hem en de mentor. Hij vond dit niet leuk. Onze mentor was niet echt hulpvol. Ze heeft het aan zijn moeder verteld. Op dat moment gingen we iets minder met elkaar om, maar na een maand zat het weer goed. Hij zei dat hij niet boos was op ons (wat ik totaal niet geloof).
Ergens eind 2de kreeg hij longcovid. In de 3de ging hij eerst halve dagen naar school en daarna helemaal niet meer. Hij is daarom ook blijven zitten. Ook nu gaat hij niet naar school maar we hebben nog wel goed contact. Hij is geen vrienden meer met het andere meisje waarmee ik naar de mentor ging. Hij verteld mij ook niet meer hoe het met hem gaat en als ik vraag hoe het gaat doet hij altijd sarcastisch of achterdochtig. Ik snap dat ik het vertrouwen minder heb gemaakt maar ik wil niet dat er iets met hem gebeurd.
Ik heb een uurtje geleden een appje gekregen van een andere vriendin van hem. Die stuurde screenshots van appjes waarin hij zegt dat hij het niet meer aankan, wat er gebeurt als zijn zelfmoordpoging lukt en waarom hij zo is. Ik wil heel graag helpen alleen ik weet niet wat ik moet doen. Zijn moeder weet het al maar ik weet niet of die er echt iets mee heeft gedaan. Ik weet dat hij word geholpen voor zijn longcovid alleen dat gaat zijn gedachtes niet veel veranderen ben ik bang.