Vraag

Zelfmoord briefje

  • 12 January 2021
  • 2 reacties
  • 114 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties

Hi Allemaal,

 

Ik heb een zelfmoordbriefje geschreven, en ik heb in mijn hoofd bedacht hoe ik het zou doen. Nou ben ik niet van plan het echt te gaan doen, maar ik heb er wel zodanig over nagedacht dat ik een plan heb. Is dit normaal? Nou snap ik dat iedereen wel eens aan dood gaan denkt, maar ik heb een locatie en manier en zelfs een briefje. Is dit normaal?

 

gr, Anoniempje


2 reacties

Badge

Hi!

Het kan dat alles heel donker is en dat je eigenlijk weg wilt. Je wilt het gelukkig niet echt gaan doen zie ik. Je kan hulp zoeken en chatten met 113. Dat kan je misschien helpen.  Al is dat misschien wel spannend.  Ik weet hier eigenlijk niet zo veel vanaf, maar ik wil je gewoon graag hebben, hopelijk help het. Probeer weer de leuke dingen in het leven te zien. Zoek een nieuwe hobby.  En praat hier ook over met iemand die je vertrouwd, misschien met een docent of mentor. Het is belangrijk om met iemand die jij vertrouwd over deze gedachtes te praten. 

Liefs! Hopelijk kan ik helpen :heart:

Hee Anoniemie203,

Je hebt een zelfmoordbriefje/afscheidsbrief geschreven en je hebt ook een plan bedacht. Je geeft aan dat je niet van plan bent het echt te doen. Toch maak ik me wel zorgen, want je hebt het wel uitgedacht. Als jij in een crisissituatie komt is de kans groot dat je toch jezelf wat aan doet, je hoeft alleen nog maar het plan uit te voeren. Goed dat je nadenkt of dit normaal is en ook dat je nog niet van plan bent het te doen.

Dat je over de dood en eventueel zelfmoord nadenkt is niet raar, je bent echt niet de enige. Er zijn veel mensen die aan zelfmoord denken en gemiddeld sterven er 5 mensen per dag door zelfmoord. 

Het lijkt me verstandig dat je hier niet alleen mee blijft rondlopen, maar iemand zoekt die je vertrouwt en daarmee gaat praten. Je kunt vertellen dat je dit gedaan hebt, maar dat hoeft niet gelijk. Het kan al helpen als je gewoon eens met iemand praat over hoe jij je voelt en waar je mee zit. 

Misschien heb je het ergens moeilijk mee op dit moment en is er wat gebeurd waardoor jij dit gedaan en bedacht hebt. Wij weten die reden niet, maar dat weet jij waarschijnlijk wel. Als jij weet wat de oorzaak is, kun je dat aanpakken en hoef je ook niet met dit plan in je eentje rond te lopen. 

Je kunt bijvoorbeeld praten met een docent, mentor, vertrouwenspersoon, ouders, familielid, vriend, vriendin.. Zoek iemand die jij vertrouwt en waar jij je prettig bij voelt.

Als je heel erg last hebt van je zelfmoordgedachten of je wilt er eens over wilt praten of vragen hebt, kun je ook altijd een gesprek hebben met iemand van 113 zelfmoordpreventie. Zij zijn 24/7 bereikbaar, gratis en anoniem, via de telefoon of chat. 

Op de site van 113, www.113.nl, staan ook tips over hoe je er  met iemand over kunt praten of wat je kunt doen aan zelfmoordgedachtes. Ook kun je bij hun een online zelfhulpcursus doen of online therpaie volgen. Je hebt dan een aantal sessies met een vaste psycholoog van 113 via chat, mail of bellen. 

Je kunt op de site van 113 of op internet ook een veiligheidsplan vinden. Op het moment dat je het zwaar hebt, in een crisis zit of denkt aan zelfmoord of wanneer je het nodig hebt kun je zo'n plan gebruiken om jezelf veilig te houden. Je zet in dat plan wat je kan doen en wie je eventueel kan bereiken om mee te praten of een nooddienst. 

Blijf er niet alleen mee zitten, maar praat erover, dat helpt echt! Sterkte!

Groetjes,

Simply Me

Reageer