Skip to main content
Vraag

Zelfbeschadiging / zelfdoding

• October 6, 2026
  • 2 reacties
  • 10 Bekeken

Forum|alt.badge.img

Ik ben A en ik heb 3 vrienden : E J en V, (2e klas) 

J: Zij werd heel veel gepest en ze praat steeds over zelfdoding en dat ze mensen kan vermoorden (Ze is 11 (Bijna 12), dus ze komt dan in jeugdzorg ofzo) Ik en V vinden dit raar en ik maak me een klein beetje zorgen 

V: Zij wilde aan zelfdoding doen in groep 8, nu niet meer, ik maak me geen zorgen

E: Haar geval is het ergste geval, ze wilt zichzelf vermoorden. ze vertelde mij dit in vertrouwen, ze heeft ooit een keer geprobeerd om zichzelf om te brengen en ze snijdt zichzelf soms. Ik wil graag tips over hoe ik haar kan helpen.

A: ikzelf (Jongen) heb nu 3 gevallen van zelfdoding bij vrienden en als klap op de vuurpijl wil ik ook mezelf doden, maar ik durf niet want het doet pijn. 

Ik heb nu heel veel op me bord en ik wil graag tips om hier mee om te gaan

groet

( details over zelfdoding verwijderd door De Kindertelefoon vanwege regel 6. We verwijderen zelfmoordmethoden omdat dat triggerend kan zijn voor anderen )

2 reacties

M.K.
Forum|alt.badge.img+1
  • Praat goed mee
  • October 6, 2026

Ik kqn je 1 tip geven die mijn hele leven heeft veranderd als man/jongen en dat is doelen stellen ik had vroeger vaak gedachtes als wat voor zin heeft het leven. Maqr het leuke is dat jij dat zelf in je handen hebt. Maar dan moet je wel een lijstje hebben met doelen die jij wilt bereiken. Bij mij heeft sporten veel geholpen en doelen die daar mee te maken hebben ik ben nu de gelukkigste man in mijn omgeving er is niemand die ik ken die zo kan genieten van alles in het leven als ik. En dat komt omdat ik een heel ander perspectief heb dan de meeste. Mede door doelen stellen dat is stap 1 en de rest komt daarna vanzelf. Sterkte en hoop dat het je kan helpen.

merelm
Forum|alt.badge.img+1
  • De Kindertelefoon
  • October 6, 2026

Hoi ​@IDK1233 ,

Zo te lezen zit je in lastige situatie, wat dapper dat je je verhaal durft te delen!. Onthoud dat je er niet alleen voor staat! Je kunt met De Kindertelefoon elke dag van 11:00 tot 21.00 uur bellen (0800-0432) of met ons chatten als je anoniem je verhaal wil delen of samen met de Kindertelefoon wil kijken hoe je je situatie kunt verbeteren. Ook kan je voor hulp of ondersteuning contact opnemen met 113 Zelfmoordpreventie: bellen via 113 (of 0800-0113), of chatten via www.113.nl.  Zij zijn 24 uur per dag bereikbaar via telefoon en chat.

In Vlaanderen is er ook een hulplijn waar je kunt bellen, chatten en e-mailen. Zij zijn te bereiken via De Zelfmoordlijn 1813. Ook zij zijn dag en nacht bereikbaar.

Heel goed van je dat je dit durft te vertellen!

Veel sterkte!

Merel (De Kindertelefoon)