Vraag

zelfbeschadiging word erger

  • 26 May 2024
  • 5 reacties
  • 66 Bekeken

Reputatie 2
Badge

hee, sorry als dit een beetje een heftige tekst is.  ik doe al een tijdje aan zelfbeschadiging. Alleen ik heb het idee dat het steeds heftiger word. Het begon heel licht met mezelf een beetje krassen of slaan, maar het word steeds erger: elk ding wat ook maar een beetje mis gaat wil ik bezelf meteen pijn doen.

Ook geeft het snijden niet echt meer die kick dus wil ik iets anders proberen, maar ook weer niet want dan word het alleen maar erger van en krijg ik meer littekens. Ook ben ik een soort boos op mezelf als ik niet diep genoeg ga, of als ik mijn littekens lichter zie worden wil ik gelijk nieuwe maken, maar aan de andere kant wil ik er geen littekens bij hebben. Of als ik iemand anders diepere littekens zie hebben voel ik me ook stom en teleurgesteld in mezelf. Of als iemand lichtere heeft voel ik me trots, maar dat is natuurlijk niet goed.

Ik heb een vriendin die ook aan zelfbeschadiging doet, maar zij stuurt er soms fotos van dat is natuurlijk wel raar, maar ik wil haar heel graag helpen. Maar ik word dan heel erg getriggerd door die foto, waardoor ik het gelijk zelf ook weer wil doen. Maar ik durf niet tegen haar te zeggen dat ik die fotos niet wil zien, want zij weet niet dat ik het doe en ik wil er voor haar zijn. Ik dwing mezelf elke dag om het niet opnieuw te doen, in het begin lukte dat echt best goed en lukt het om een maand lang clean te blijven, maar door al deze dingen word het steeds moeilijker en lukt het bijna niet meer. Ook worden de gevolgen er steeds groter van; ik krijg het steeds zwaarder, ik word steeds minder blij, alsof er een soort somber doek over de wereld zit. Ook omdat het zomer word stress ik heel erg over dat mensen mijn littekens gaan zien. Dus ik wil heel graag stoppen, maar het lukt gewoon NIET. 

Herkent iemand dit? Of heeft iemand tips?

X


5 reacties

Reputatie 5
Badge +2

Wat naar dat je dit doet, ik doe dit ook, ik doe vooral knijpen en krabben. Ik steun je.

Liefs,

Zeepsopje

Ik hoop dat mijn steun een beetje werkt.

 

Reputatie 4
Badge +1

Heeyy, ik herken mezelf helemaal in dit verhaal. Ik heb ook ooit sh gedaan, maar ben gestopt. Ik heb andere manieren gevonden om er mee om te gaan. Ik heb er alleen heel erg spijt van, want heb nog best wel erge littekens die opvallen en ik word nu de 24/7 heringert aan mijn verleden, terwijl ik er alles aan doen om het te vergeten…

Dit word trwns een lang bericht haha dus neem de tijd <3

Ik gun het je zo erg dat je kan stoppen voor het te laat is…

Ik zal echt stoppen als ik jou was, ik weet hoe lastig het is en je gaat er wss ook nooit helemaal van af komen, want ik heb zelf dat ik bij heel veel dingen getriggerd word, maar ik browser sterk te blijven en het niet te doen.

Mijn tips:

🩷 zeg tegen je vriendin dat je liever geen foto's hebt, maar leg er wel ff bij uit wrm. Als je niet wilt dat ze het van je weet kun je ook gwn zeggen dat je bang bent het ook te doen of dat je het gwn naar vind om te zien. Ik zal zeggen dat je vriendschap heel belangrijk is en je echt wil helpen, dat kan namelijk ook zonder foto's:)  (ohja, je bent een vriendin geen hulpverlener, een vriendin helpt eig het best door afleiding te geven en er gwn voor dr te zijn, dan hoef je geen moeilijke gesprekken)

🩷 tegen littekens kun je zalfjes of olie kopen, bio oil schijnt heel goed te helpen, kun je gwn bij kruidvat enzo halen

🩷 voor verbergen kun je dunne bloesjes kopen of armwarmers doen en bij benen gwn lange dunne broek of beenwarmere als je je nie fijn voelt om het te laten zien, maar dat hoeft nie persee ik verberg t ook nie en gebruik gwn smoesjes

🩷 voor het stoppen: je kunt alleen er mee stoppen als je het echt wilt. Er zijn 2 opties: 1. Je staat jezelf toe het te doen als je wilt, zodat je je niet verplicht voelt, maar je moet het wel steeds uitstellen, je zult merken dat je dan denkt van ja laat maar. 2. Je doet je spullen waar je het mee doet weg en probeerd je helemaal op andere dingen te focussen.

Dat waren een paar tips, als je meer wilt moet je het maar laten weten :)

Sterkte🩷🤍

🎀

Reputatie 7
Badge +9

Ik doe ook aan zelfbeschadiging en ik begrijp je. Ik heb een tip als jezelf wilt beschadigen zoek een veer en ga over jezelf heen mss helpt dat of praat erover met een vriend of vriendin die niet aan zelfbeschadiging doet. Ik zou er ook met een volwassenen of doe is waar je rust/ blij van word ook al word je een klein beetje rustig/ blij van. En sorry kindertelefoon als deze vraag tegen de regels is maar:  denk je ook aan zelfmoord en je vriendin? En hoe komt het dat jullie dat doen? En hoe triggerend het ook is ik zou je vriendin blijven helpen.

Reputatie 1
Badge

Heyy @naamisnietnodig 

Ik vind dit echt zo naar om te lezen en ik vind dit ook zoo erg voor je! Als iets niet lukt ligt het niet altijd aan jouw dus doe jezelf alsjeblieft geen pijn. Ik weet dat dit moeilijk kan zijn maar als je de kick niet meer voelt doe het dan niet💪

Ik weet dat je dit kunt en je staat er niet alleen voor!

 

💋

Reputatie 2
Badge

Ik doe ook aan zelfbeschadiging en ik begrijp je. Ik heb een tip als jezelf wilt beschadigen zoek een veer en ga over jezelf heen mss helpt dat of praat erover met een vriend of vriendin die niet aan zelfbeschadiging doet. Ik zou er ook met een volwassenen of doe is waar je rust/ blij van word ook al word je een klein beetje rustig/ blij van. En sorry kindertelefoon als deze vraag tegen de regels is maar:  denk je ook aan zelfmoord en je vriendin? En hoe komt het dat jullie dat doen? En hoe triggerend het ook is ik zou je vriendin blijven helpen.

ik denk er soms aan maar ik hou mezelf tegen omdat ik het mijn familie niet kan aandoen, van mijn vriendin weet ik dat ze er wel aan denkt maar veel meer zegt ze er niet over. En bij komt het omdat er zo veel gebeurt dat dat eigenlijk de enige oplossing is voor alle shit, en ik denk dat dat bij haar ook zo is.

Reageer