Skip to main content
Vraag

zelfbeschadiging, wil iemand mij helpen?

• September 26, 2026
  • 3 reacties
  • 28 Bekeken

Sky
Forum|alt.badge.img

hoi… ik snij mezelf, wilt er iemand mij helpen. Wat moet ik doen? Ik ben bang, iemand tips?? 

3 reacties

Forum|alt.badge.img

Heyy Sky, je hoeft niet bang te zijn! Ik ga proberen je te helpen, als je datoke vindt, maar je kan ook chatten of bellen met de kindertelefoon zelf natuurlijk. Ik zag dat je nog geen reacties had en ik hoop dat ik een beetje kan helpen. Mag ik vragen waarom je jezelf snijdt? Heb je het gevoel dat dat de enige oplossing is voor iets waarmee je zit? Een vriend van mij deed dit namelijk ook en hij zei dat hij het deed om de pijn en paniek in z’n hoofd zeg mr te kunnen voelen en verwerken. Maar er zijn echt andere oplossingen! Probeer jezelf af te leiden als je weer het gevoel hebt dat je jezelf pijn wilt doen. Probeer bijv 3 dingen op te noemen die je kan zien, 3 die je kan ruiken en 3 die je kan aanraken ofzo. Mijn tip: draag een elastiekje (niet een te strakke, het moet niet afknellen!) om je pols, en als je de neiging hebt weer iets te doen, zit dan een beetje aan het elastiekje, speel daar dan mee. Dit is beter dan jezelf snijden, want behalve dat je er littekens van kan krijgen kan je jezelf echt verwonden! Alsjeblieft, niet meer doen dus! Ik judge niet. Je mag me hier altijd nog wat vragen of gewoon vertellen en ik zal proberen zo snel mogelijk te antwoorden, meestal ben ik hier elke dag wel even te vinden. Houd vol, geef niet op, en zorg goed voor jezelf!! Wees niet bang! Ik ben er voor je, oké? Je kunt me vertrouwen.

~een anoniem meisje (15 jaar)

Marieke
Forum|alt.badge.img+8
  • Kindertelefoon
  • September 26, 2026

Hoi ​@Sky ,

je hebt inmiddels een aantal topics op het forum geopend waarin je vertelt dat het niet zo goed met je gaat. Hartstikke fijn dat je het forum weet te vinden, en dat je hier steun van anderen krijgt!

Inmiddels weet je ook dat je 24 uur per dag terechtkunt bij 113 Zelfmoordpreventie en bij De Kindertelefoon van 11 tot 21 uur om te bellen/chatten. We hopen dat je de stap durft te nemen om eens contact op te nemen. Als je het eng vindt om te bellen of chatten, weet dan dat we niks gek vinden bij De Kindertelefoon. De medewerkers doen hun best om jou op je gemak te stellen en zullen je helpen om het gesprek op gang te brengen. Je hoeft niks te vertellen wat je niet wil, en je blijft anoniem. Je zou het gesprek ook kunnen beginnen met een klein stukje van jouw onderwerp, om eerst eens te kijken hoe het voelt om daarover te praten. 

Wees welkom!

Veel liefs,

Marieke / De Kindertelefoon

Tover01
Forum|alt.badge.img+20
  • Ster
  • September 26, 2026

Hey ​@Sky  ik sluit uit ervaring aan bij het advies van ​@Marieke  

Je kunt echt gerust eens bellen of chatten met de lieve mensen van de Kindertelefoon! Heb ik ook wel eens gedaan en dat was heel fijn en helpend! En je hoeft idd niet bang te zijn om dingen te bespreken want je kunt alles wat je kwijt wilt vertellen en ze gaan er heel lief en begripvol op in. Wou ik even vertellen als jongen die zelf ervaring heeft.  

Liefs, Tover xxxx