Skip to main content

Ik ben ineens begonnen met zelfbeschadiging en ik wil het heel graag aan mijn beste vriendin vertellen maar weet niet hoe. Binnenkort hebben we een zwemactiviteit op school en ik heb geen idee ik mijn littekens ga bedekken. Ik ben heel bang dat helemaal naar me gaan kijken en over me gaan roddelen omdat ik snijwonden op mijn benen heb. Ik ben aan het proberen te stoppen met zelfbes ajdiging maar dat gaat niet zo goed. Ik probeer mijn best maar wat moet ik nu doen.

Je kan opschrijven wat je precies wilt zeggen tegen je vriendin. Denk wel goed na of zij dit geheim kan en wilt bewaren. Met het opschrijven kan je beter besluiten wat wel en niet belangerijk is en het kan de druk en stress van het vertellen verminderen. Ik zou het misschien ook vertellen tegen een volwassenen want er zijn mensen die je kunnen helpen met stoppen. Getrainde mensen. Want jij en vriendin kunnen dit misschien niet samen stoppen. Het kan verslavend worden of zijn en dat is (zoals je al zei) erg lastig om te stoppen. Via je ouders of school kan je incontact komen met iemand die getraind is om te helpen. 

Over het zwemmen. Niemand dwingt je om te zwemmen. Als het toch wilt kan je misschien een korte broek dragen of een zwem broek om de littekens te bedekken. Je kan ook aan de zeikant zitten en een handdoek over je benen heen leggen of om je heupen wikkelen. Je kan zeggen dat je je niet zo goed voelt en liever niet het water in gaat. En ik weet niet of je ongesteld wordt maar je kan ook zeggen dat je dat bent. Dan sturen ze je ook het water niet in. 

Ik hoop dat dit helpte


Reageer