Skip to main content
Vraag

Zelfbeschadiging voor aandacht?!

• September 29, 2025
  • 5 reacties
  • 89 Bekeken

Meris
Forum|alt.badge.img+5

Ik heb dus vrijdag SH gedaan, en alvast, ik doe het niet voor aandacht. Maar, ik heb het mijn vrienden verteld in de kleedkamers bij gym, omdat ik mijn t-shirt niet aandurdte omdat mijn scars best wel zichtbaar zijn. Uiteindelijk heb ik mijn T-Shirt aangedaan omdat L. zei dat het niet perse opvallend was als je er nier op lette. 

Tijdens de gymles, zaten L en M (ze is een beetje pick-me maar we kunnen wel goed overweg) te yappen.

Verder was alles gw oke, maar bij het laaste uur zei L (ze zit naast me) dat M dus dacht dat ik SH deed voor de aandacht, om L te copyen omdat ik zogenaamd zou denken dat SH cool is in ik het daarom ook doe. 

Eerlijk, dit brak wat in mij. Denk je dat ik blij ben met mijzelf pijn doen en die scars moeten verstoppen en dus daarom geen t-shirts meer durf te dragen?!

Ik ben hier echt boos en verdrietig over dat zij dit oprecht denkt, en dit ook tegen mijn vriendin heb gezegd, terwijl zij zelf ook ervaring met SH heb. Ik ben bang dat ze tegen M. zoiets als "ja ik denk het ook ze is echt attention seeker" gezegd heeft.

Geen idee waarom dit mij zo raakt, maar ik kan dr nu echt niet meer normaal aankijken nu

5 reacties

NightShadow
  • September 30, 2025

Heyy,

Wat een rotprobleem zeg. Mijn mening: Zelfbeschadiging voor de aandacht is net zo’n probleem als zelfbeschadiging niet voor de aandacht. Als mensen het nodig vinden pom zichzelf pijn te doen voor de aandacht, betekent dat er iets echt niet goed is met de persoon. Trek je er niks van aan of zeg wat je ervan denkt. Littekens hoef je niet te verbergen, het laat zien dat je sterk genoeg bent om te vechten en jezelf te redden. Dat is alleen maar goed! Draag een t-shirt en schaam je niet, het hoort nu eenmaal bij je en littekens gaan niet meer weg. 1 ding, ik vind dat je alleen littekens zichtbaar kan laten, geen verse wonden of sneeën!!!  Misschien kan je het hier met een mentor of vertrouwenspersoon over hebben? Maar misschien kun je zeggen dat je het niet voor de aandacht doet. Wat zij over jou denken is hun probleem

Wolf
Forum|alt.badge.img+19
  • Ster
  • September 30, 2025

Wat een heftig verhaal! SH is helemaal geen manier om “aandacht” te krijgen. Het is iets dat iemand meestal pas doet als die zich heel rot voelt en geen andere uitweg ziet. Dat M. of misschien ook L. dat zo interpreteren, betekent niet dat het waar is, het betekent dat zij niet goed begrijpen wat er achter jouw pijn zit. Als je het kan, probeer iemand te zoeken die je wél vertrouwt, een ouder, mentor, vertrouwenspersoon op school of iemand van hulpverlening om hierover te praten. 

xx liefs Wolf 🐺

Meris
Forum|alt.badge.img+5
  • Topic-opener
  • Vaak actief
  • October 1, 2025

Hoi ​@NightShadow en ​@Wolf , dank jullie wel voor de reacties! Ik heb het besproken met mijn mentor, maar die heeft meteen mijn ouders gebeld, dus die weten het. Ze vinden de mening van M. echt achterlijk, en ik zelf ook. Ik heb binnenkort een gesprek met de huisarts, omdat ik blijkbaar sneller hulp nodig heb. Ik ben er ook mee bezig om te minderen, en ik hoop dat ik snel helemaal clean ben!

Nogmaals bedankt voor de reacties

Wolf
Forum|alt.badge.img+19
  • Ster
  • October 1, 2025

Wow, echt knap van jou! 😊 Het is heel dapper dat je het aan je mentor hebt verteld, ook al vond je het misschien eng dat je ouders het nu ook weten. Maar het is juist goed, want nu kunnen ze je helpen.

En dat je naar de dokter gaat is slim, die weet hoe je beter kan worden. Je doet het al super goed dat je probeert te minderen, daar mag je trots op zijn! 💖 Je staat er niet alleen voor, er zijn mensen die je helpen.

xx liefs Wolf 🐺

Yusa
Forum|alt.badge.img+14
  • Vaste gast
  • October 2, 2025

Hey ​@Misty. Ik snap dat je je vervelend voelt hierdoor, hoezo denken ze dat jij dat doet voor aandacht! Dat mogen ze niet zeggen vind ik eigenlijk 

Xxx Yusa