Vraag

Zelfbeschadiging vertellen

  • 7 March 2020
  • 4 reacties
  • 125 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties

Hoi,

ik ben een jongen (net 16 geworden).

Ik beschadig mijzelf nu al ongeveer 4 jaar. Dit is voornamelijk door mezelf te snijden ( 4 ~ 5mm (nog geen hechtingen nodig gehad) ) en een enkele keer door mezelf te verbranden ( 1e graads ) op m'n armen. Mijn vrienden en ik maken ook vaak grappen over dat soort dingen om dat we vrij donkere humor hebben.

Ik bedacht me dat het na 4 jaar tijd werd om het aan m'n (vooral, maar niet alleen) vrienden (die ik nu 3.5jaar ken) te vertellen, maar ik ben bang dat ze zich dan rot gaan voelen over het maken van dat soort grappen, terwijl ik ze deels ook gebruik om indirect met m'n gevoelens om te gaan. 

Daarnaast wil ik het ergens ook aan een vertrouwenspersoon of aan mijn mentrix vertellen, maar ik wil liever (nog) niet dat ze het aan mijn ouders vertellen.

Heeft iemand tips voor me?

 

Edit: Ik heb niet het gevoel dat ik depressief ben en ik wil ook liever niet dat iemand me naar een psychiater doorverwijst of zoiets want daar heb ik totaal geen zin in.

 

Thx dat je de moeite nam dit te lezen.


4 reacties

Hoi,

wat een kutsituatie😢

ik raad aan om met iemand te praten die je vertrouwd, bijvoorbeeld je mentor, die kan je dan doorverwijzen naar een vertrouwningspersoon. 
Maar probeer dan wel duidelijk aan te geven wat je wel of niet wilt ( bijvoorbeeld als je niet wilt dat hij/zij meteen naar je ouders gaan/niet meteen naar een psychiater sturen, eerst gewoon je verhaal kwijtkunnen)

dan kan daar rekening mee worden gehouden.

wanneer je er zelf klaar voor bent zou ik het wel aan je ouders vertellen, dat zorgt denk ik voor een hoop opluchting, want dan is het thuis ook bespreekbaar.

en wat je vrienden betreft, het lijkt mij juist dat jullie ‘donkere humor’ het makkelijker maakt om erover te praten? Of zeg ik nou iets heel raars?


probeer alsjeblieft goed voor jezelf te zorgen, je lichaam is zo mooi, beschadig het niet, dat verdient het niet.🥺

ik hoop dat je snel hulp kunt krijgen,

 

stay strong!💪

 

groetjess


 

Hoi,

 

Allereerst bedankt voor je snelle reactie.

 

Ik zal (als ik daartoe in staat ben) naar iemand met geheimhoudingsplicht gaan en kijken of ik het diegene durf te vertellen.

In het geval van mijn ouders: we hebben het wel af en toe gehad over zb en zm als er bijvoorbeeld iets over in de krant stond, waardoor ik nu wel een redelijke inschatting kan maken van hoe mijn ouders daarover denken, maar die inschatting is nou niet bepaald bemoedigend. Kleine vraag die ik ben vergeten: als ik besluit het te vertellen, is het dan handig om ook direct te vermelden dat ik drink en rook op een bijna dagelijkse basis?

Misschien heb je inderdaad gelijk over mijn vrienden en dat dat relatief gemakkelijk zou moeten gaan (vooral aangezien zij al weten dat ik rook en drink en ik dat dus niet meer hoef te vertellen), alleen heb ik niet graag dat zij zich zorgen om me gaan maken als ze dat al zouden doen.

Heyy

Je kunt als je geen confrontatie wilt, het in een brief zetten bijvoorbeeld, en die in het vakje van je mentor laten leggen in de lerarenkamer, en zet er desnoods in dat je niet wilt dat hij/zij het aan je ouders verteld. Je kunt natuurlijk ook altijd met medewerkers van kt chatten!

Hoop dat je er wat aan hebt!

Kaas123

Reputatie 2
Badge +1

Heeyyy

Wat goed dat je het aan iemand wil vertellen! Ik heb wel wat tips, ik hoop dat je er wat mee kan:

• schrijf alles op in een brief, en geeft die aan je mentrix, vertrouwenspersoon of wie dan ook. Dat is al een stuk makkelijker dan vertellen

• wil je geen brief schrijven, dan kan je altijd nog voor jezelf even alles op papier zetten, zodat je al goed weet wat je wil zeggen en wat niet.

• ik snap dat je bang bent dat je vrienden zich schuldig gaan voelen. Ik zou in ieder geval zo duidelijk mogelijk proberen te vertellen dat het voor jou ook een manier is om met je gevoelens om te gaan. 

• of je moet vertellen dat je drinkt en rookt: ik zou het wel doen. Wanneer je dat doet zal je zelf moeten beslissen denk ik. Het kan natuurlijk dat je in het eerste gesprek het genoeg vindt om alleen te vertellen over zb. Best grote kans dat ze minstens nog een gesprekje met je wil, misschien kan je het dan pas vertellen als je dat prettiger vindt. 

Ik weet niet of je hier wat aan hebt, maar ik hoop het wel. Veel sterkte en succes in ieder geval!

Greetzzz Daniëlle 

Reageer