Vraag

zelfbeschadiging lidtekens verbergen

  • 22 March 2021
  • 6 reacties
  • 146 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties

Hoihoi

Ik ben een meisje van 13 en ik zit in de 2e.

Ik beschadig mezelf en ik heb daar door lidtekens van op mijn onder arm. Ik heb alleen een vraag want hoe kan ik mijn lidtekens verbergen tijdens het omkleden voor en na gym.

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen

Veel liefs, Flower Power


6 reacties

Reputatie 1
Badge +1

Hoi,

We lezen dat je in een lastige situatie zit. Je kunt De Kindertelefoon elke dag van 11:00 tot 21.00 uur bellen (0800-0432) of met ons chatten als je anoniem je verhaal wilt delen of samen met de Kindertelefoon wilt kijken hoe je je situatie kunt verbeteren. Je kunt altijd bij ons terecht!

Groetjes,

Sofie 

De Kindertelefoon 

Heey Flower Power,

Het begint allereerst met een goede verzorging van je wonden. Als je je wonden goed verzorgd, zullen ze beter en mooier helen. 

Je wond schoonmaken of spoelen na het snijden en eventueel afdekken met een pleister/verband. Om die manier voorkom je ook dat er vuil van buiten af in de wond komt en mogelijk infectiegevaar.

Als de littekens dicht zijn kun je er litteken crème opsmeren. Dat haalt de littekens niet weg, maar het helpt de huid te herstellen.

Je kunt misschien als je je gaat omkleden met gym niet in de algemene kleedruimte, maar in een apart hokje of een wc omkleden?

Groetjes,
Simply Me

Reputatie 2
Badge +1

Heeey Flowerpower!

Zoals Simply Me zegt is verzorging als eerst best belangerijk! Zonder dat het genezen is kan je bijna niet iets ermee anders dan verbandje eromheen! Je kan hierbij het beste een zalfje gebruiken zoals vaseline of aloe vera gel. Als het eenmaal genezen is doe ik vaak eerst een laagje foundation, blenden en dan poeder eroverheen tegen die shine! Je kan ook een shirtje met lange mouwen eronder doen, dan zeg je dat je het niet fijn vind om met je bloten armen of bijv de touwen te  gaan! Je kan ook zeggen dat je het koud hebt! 

Ik hoop dat je er wat aan hebt gehad!

Xx Just a girl :)

Reputatie 3
Badge +2

Je kunt een pleister dragen, maar dat werkt maar voor 2/3 weken

Hey Flower power!

Vervelend om te lezen dat je in zo'n onwijs lastige situatie zit. Zoals een aantal hierboven al hebben aangegeven is het belangrijk dat je de wonden goed verzorgd. Desinfecteer het goed en dek het af met verband of iets dergelijks.

Ook vind ik het belangrijk dat je uiteindelijk stopt met snijden, ga er daarom over praten met je ouders, mentor, vertrouwenspersoon, de kindertelefoon, stichting 113. Ook raad ik je deze app genaamd 'I am Sober' aan, bestaande uit een community die hier allemaal last van hebben, waar het bijhoud wanneer je voor het laast gesneden hebt, doelen stelt en behaald en kunt praten met leeftijdsgenoten die hier ook moeite mee hebben en ervan willen genezen. Uiteraard zit daar ook een team van moderators op die alles in de gaten houden. Bespreek dat wel eerst even met je ouders!

Hopelijk voel je je snel weer beter, hou je sterk!

Fijne dag nog!

Badge

Heyy @Flower Power,

Ik snap dat je je littekens wilt verbergen. Het lijkt me belangrijk om de wonden goed te verzorgen, zoals meer mensen al zeiden.

Er bestaat litteken crème. Dat gebruik ik ook als ik een wond heb. Het zorgt ervoor dat de littekens minder worden en dat zorgt er ook voor dat je minder snel een litteken van de wond krijgt. Volgens mij verkopen ze het bij de apotheek, maar misschien ook in de supermarkt of bij de Etos of Kruidvat?

Ik denk ook dat het belangrijk is om jezelf te vragen waarom je jezelf pijn doet, en of je je door snijden (ik weet niet of je je snijdt maar daar ging ik van uit) echt beter voelt.

Als je voelt dat je zin hebt om jezelf pijn te doen, zou je misschien kunnen proberen om in een appel te prikken met een mes of iets? I know dat dit nogal raar klinkt. Maar je zou het altijd kunnen proberen. 

Voor de rest raad ik je echt aan om er met iemand over te praten (iemand die je vertrouwt, dus bijvoorbeeld een van je ouders, familie, vrienden, mentor, huisarts, kindertelefoon of misschien een psycholoog?). 

Je hoeft je er niet voor te schamen, je bent niet de enige die zichzelf pijn doet of haat.

Accepteer dat je bent wie je bent. Je zal heel je leven zijn wie je bent. En met jezelf haten schiet je niks op.  Ik denk dat je een leuker leven hebt als je van jezelf gaat houden. <3

 

Heel veel suc6 en sterkte, 

ik hoop dat het je lukt om te stoppen met jezelf pijn te doen! 

Liefs van mij <3

 

Reageer