Skip to main content
Vraag

Zelfbeschadiging drang

• August 28, 2026
  • 4 reacties
  • 29 Bekeken

Hey liefjes,

ik struggle nu ongeveer 1,5 maand met sh. Het gevoel begon vlak voor ik op vakantie ging, toen probeerde ik mezelf te krassen. Toen op vakantie had ik best wel veel drang maar lag ik naast mijn zusje en had ik ook niks, dezelfde dag dat ik thuis kwam heb ik mezelf gesneden. Ik kwam rond 1 augustus terug, ik ben nu 10 dagen clean maar met de dag krijg ik meer drang om het weer te doen. Iemand tips?

Liefs,

Madelief

( details over zelfbeschadiging weggehaald door De Kindertelefoon vanwege regel 6, het noemen van details kan triggerend voor anderen zijn )

4 reacties

TessaABCD
Forum|alt.badge.img
  • Net nieuw
  • August 28, 2026

Hallo lieve madelief! Ik heb zelf ook problemen met sh en het is echt super rot dat je er last van hebt. Bij mij lukt stoppen niet heel goed, maar ik maak vaak kalenders. Op de dagen dat je het niet doet mag je het vakje met mooie stickers versieren en mag je bijvoorbeeld iets lekkers eten of iets leuks doen. Het klinkt heel klein, maar het geeft mij soms motivatie. Ook kan je altijd hulp zoeken bij iemand. 

Veel geluk!

HanJisunglover
Forum|alt.badge.img

Heey ik doe nu 1 jaar aan sh en zit helemaal onder de littekens (voor de duidelijkheid ik doe het zelf hoor niet m'n familie ofzo) mr stop ermee nu het nog kan. Ik krijg geregeld vragen als ik na het sporten douche en het is lief bedoeld mr ik kan er niet op antwoorden want de schaamte zit te hoog dus ja dat pls stop nu je nog niet afhankelijk bent van de pijn❤️ oh ja wrm heb je trns die drang? Just curious je hoeft dus niet te antwoorden 

Xx Hanjisungloverr 

Yusa
Forum|alt.badge.img+5
  • Vaak actief
  • August 30, 2026

Hey, 

Ik snap heel goed dat het moeilijk kan zijn om zeg maar eeuwig te stoppen. Ik ben een jaar geleden ongeveer gestopt maar heb nu wel weer expres mezelf pijn gedaan. Ik ben er niet blij mee. Ik ga het hopelijk niet meer doen. Ik wil dit zelf nog een keer uitproberen, maar misschien kun je sh niet op jezelf doen maar op ee voorwerp..? Kras op een papiertje, sla of knijp een kussen. Misschien helpt dat. 

Knuffel en liefs :) 

• Topic-opener
  • Net nieuw
  • August 30, 2026

@HanJisunglover ik weet niet zo goed waar het vandaan komt maar het is gewoon verlangen naar het stoppen met nadenk als je me snapt