Vraag

zelfbeschadiging

  • 24 December 2019
  • 25 reacties
  • 253 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties

hey allemaal 

 

Ik ben net terug uit een opaname. ik wil en wilde heel graag dood en daarom heb ik een crisis opnamen gekregen. ik de loop van de opnalen is mij zelfbeschadiging erger geworden. vroeger waren het alleen kleine krasjes die je kon verbergen en onder een sportbandje kon verstoppen maar nu staat mijn hele arm vol. tijdens de opnamen is dat begonnen. ik moest geen gym meer doen een aantal weken dus kon het wel. nu is het probleem 1 ik heb littekens natuurlijk. 2 ik mag nu met een lange trui gymen. maar echt mijn littekens zijn erg opvallend en mijn mama snapt niet dat ik mezelf pijn doe en mesestal wordt ze daardoor boos op me. als ieamnd boos op me wordt dan heb ik nog een hogere drang om mezelf pijn te doen omdat het voelt alsof het mijn schuld is . heeft er iemand tips zodat ik mijn mama minder boos maak?

 

groetjes


25 reacties

Hallo Thedutchgirl :)

Je kan ook alternatieve dingen verzinnen want er is een topic met 300+ alternatieve dingen voor snijden en die staat bij het subfora: succesverhalen. Daar kun je 300+ alternatieve activiteiten vinden die je kunt doen als je de neiging hebt om jezelf te snijden.

-Dr8gon99

het @Dr8gon99

 

ik heb daar al gekeken en tijdens mijn opname heb ik nog 1000 alternatieve gekregen maar het moet gewoon. ook al heb ik alternatieve snijd ik me nog.

geen enkele alternatieve werkt.

 

hey 

 

vervelend dat de alternatieve voor het snijden niet helpend zijn. ehm ja ik denk dat de enigste manier is als je het heel graag wilt doen is zwz al je scherpe dingen weg gooien. of in een kastje stoppen met een slot en dat je vader hem bvb aan zijn sleutelbos doet dat het gewoon onmogelijk woord. 

mijn beste vriend en vriendin begonnen gelijkertijd met snijden. en ja ik voelde het niet dus ik wouw het ook niet. ik ben toen ik er achter kwam bij hun thuis langs geweest en ik heb ze samen met hun in een soort kluisje gedaan. en ik heb toen de sleutel mee genomen van allebei. waardoor ze leerde als ze drang hadden mij te appen. en na een lange tijd wouden ze het niet meer elkedag. en nu als ze er weer behoefte aan hebben appen ze mij.

dus misschien kan je zo iets proberen 

 

Groetjes blue 

hey blue 

 

ik wil er verder niemand ee lastig vallen in mijn opnamen heb ik telkens alles afgegeven wat ik op dat moment had maar aangezien ik elk weekend gewoon naar huis ging van 10 uur tot 20 uur had ik tijd zat om opnieuw een voorraad te nemen. ook al gooi ik het weg, ik wind altijd een ader beschadigend middel. zo ben ik nu eenmaal ingestelt

als je dit verteld is het idd voor jou goed om in een opname of een soort opnamen te zitten. ik vind ook altijd oplossingen om me zelf iets aan te kunnen doen. maar meestal weet ik op tijd te stoppen voor dat het te laat is. 

ik weet niet zo goed hoe ik je zou kunnen helpen want met moeite kan ik die rem er op krijgen. maar hoe kan jij hem er weer op krijgen weet ik niet.  misschien heeft een andere formur wel ideeën. 

 

groetjes blue 

Hallo Thedutchgirl :)

Je kan in plaats van snijden bijvoorbeeld ook positieve dingen opschrijven over jezelf op je arm bijvoorbeeld zodat iedere keer dat je wilt snijden die positieve berichten ziet en dan is het misschien makkelijker om op dat moment niet te snijden door dat bericht op je arm.

-Dr8gon99

hey @Dr8gon99 

 

leuk idee maar sorry ik weet niks positief over mezelf dat is het probleem alles positief over mij is een leugen. ik ken alleenmaar negatieve dingen over mezelf. sorrry

 

 

 

Hoi

 

Wat jammer dat je dwang tot zelfbeschadiging ervaart. Je lijkt reeds een hoop alternatieven een kans te hebben gegeven, maar deze bleken niet effectief voor je. 

 

Persoonlijk maak ik gebruik van een zalfje. Dat zalfje geeft een kalmerende geur en licht koelend effect af. Telkens als ik de dwang naar zelfbeschadiging op voel komen, liefst wanneer deze gedachten nog erg pril zijn, neem ik het zalfje erbij en zet ik er strepen mee op m’n arm, net zoals ik met een mesje zou doen. De geur en het koelende effect van het zalfje op m’n huid helpt me vaak door de dwang tot zelfbeschadiging heen. 

 

Op moeilijke momenten kan je terecht bij de Kindertelefoon en de crisislijn. Daar kan een medewerker je door de duistere gedachten heen leiden, en samen met jou proberen te voorkomen dat je jezelf zou kwetsen. 

 

Groetjes

Kenshin

hey @Kenshin 

 

leuk idee! ik wil het wel proberen en geloof me ik wil wel stoppen maar stel ik omzeil het vandaag dan moet ik morgen het toch doen en dan moet ik vandaag en morgen doen. als ik het 4 dagen volhoud dan moet ik van al die dagen doen en geloof me dan wordt de drang nog hoger. 

 

 

Als je een tijd clean bent geweest, moet je van jezelf die dagen clean inhalen. Begrijp ik het zo goed?

 

Misschien dat je zeg maar een routine in kan stellen. Elke dag begin je met het aanbrengen van een kalmerend zalfje, zeg maar als vervanging van de zelfbeschadiging. Rond de middag herhaal je het aanbrengen van het zalfje, en ‘s avonds breng je het zalfje aan net voor het slapengaan. Op moeilijke momenten zou je het nogmaals extra aan kunnen brengen. 

 

Het zalfje zou bij wijze van spreken een beschermlaag kunnen aanbrengen voor je welzijn; voor je ziel. Je verdient deze pijn niet, en naar mijn vermoeden weet je dat diep vanbinnen evenzeer. 

 

Gr. Kenshin

Kenshin heeft inderdaad een goed idee, je kunt ook bijvoorbeeld een vlinder maken op je lichaam van bijvoorbeeld verf of een tekening van een vlinder zodat als je de neiging hebt om jezelf te snijden dat je die vlinder ziet en dat je die lieve vlinder niks wil aandoen. Een vlinder op je arm brengt ook meteen positiviteit met je mee want een vlinder is positief.

-Dr8gon99

hey @Kenshin @Dr8gon99 

 

leuke ideen. ik zal ze zeker gebruiken maar even moet dat een speciaal soort zalfje zijn of niet? 

ik ben eigenlijk niet zo goed in tekenen. dus dat wordt ook moeilijk. 

 

hebben jullie tips ofzo om de littekens die ik nu heb een sorrt van te bedekken want veel mensen weten mijn verhaal niet en gaan wel meteen oordelen. 

Je kan bijvoorbeeld je littekens verbergen door iets erover heen te plakken of een shirt met lange mouwen aandoen zodat mensen het niet zien. 

-Dr8gon99

@Dr8gon99 goed idee maar hoe moet ik het dan doen in de zomer? Dan is het meestal erg warm en dan kan ik moeilijk met een winter trui lopen. K heb 1 trui voot de zomer maar zelfs die is erg warm. En ps : de litteken zijn duidelijk te zien in het duurt jaren voordat ze weg zijn.

Ah, je kan bijvoorbeeld een zwarte jurk aandoen waarop de littekens niet zo goed zichtbaar zijn, maar nog even een vraagje, zijn je littekens heel opvallend?

-Dr8gon99

Wat noem je opvallend . Het is aan de binnenkant van mijn arm dus je zit het niet meteen maar als ik iets neem dan aie je het meteen 

Ok, dan kun je er vast wel iets overheen doen denk ik.

-Dr8gon99

Je hebt hemdjes met zijde mouwen, die erg luchtig en geschikt zijn voor de zomer. Daarnaast zouden armbandjes, eventueel van die brede lederen bandjes, de littekens kunnen bedekken. 

 

Het zalfje kan evengoed lippenbalsem of een essential oils zijn. Zoek vooral naar een product waar je rustig van wordt, bijvoorbeeld door een lekker geurtje uit te kiezen. 

 

Gr. Kenshin

Hey kenshin 

 

dankje voor je goede ideeën. Ik zal er zeker aan denken. 

Wat vervelend dat je de drang voor Zelfbeschadiging voelt. Een vriendin van mij deed/doet ook aan zelfbeschadiging. Zij zit nu in een kliniek waar ze word geholpen om lekkerder in haar vel komen te zitten. Zij bedekte het eerst ook in de zomer droeg ze luchtige lange bloesjes en als het echt warm was gecombineerd met een korte broek, dit gebeurd wel meer op onze school dus het viel niet heel erg op. In de kliniek leert ze het accepteren en ze durft nu ook korte mouwen te dragen.

 

Een vraagje als je word opgenomen zit je dan in groepstherapie misschien is het dan een idee om met je groepsgenoten een activiteit te verzinnen waardoor je je beter voelt of de drang kan onderdrukken bijvoorbeeld iets creatiefs of sportiefs. 

 

Veel sterkte PizzaHawaii 💕

 

 

Thedutchgirl, je kan tevens ook over je littekens met een pen iets maken zodat je die niet meer ziet en dat iedereen dan die tekeningen van die pen ziet.

-Dr8gon99

hey @Dr8gon99 

dat is een heel goed idee dat ga ik zekr doen dankje :smiley:

hey @PizzaHawaii 

 

ik zit nu niet meer in een opnamen. ik heb er 3 weke ingezeten. in de opnamen iets doen is een beetje stom want niet iedereen doet het en niemand in de opnamen wil er met iedereen over praten.

 

Heyo,

Ik heb zelf ook langere tijd in de opname gezeten halfjaar in totaal. En ik heb me ook langere tijd veelal gesneden. Nu niet meer, omdat ik afleiding heb gevonden, en niet voor het snijden, maar voor mijn gedachtes. 

Tijdens de opname had ik is een gesprek met me psycholoog en die vrouw had allemaal soorten dingen mee genomen: plakband, tape, elastiekje,  ijsklontjes, piepschuim, en een scherpvoorwerp.

De bedoeling was dat ik 1 van die dingen koos als middel om me pijn te doen.  Liever niet het scherpe voorwerp. Dus ik probeerde wat. Plakband en tape gaven geen effect dus dat viel al af. Piepschuim ook niet. Elastiekje deed even pijn. Maar ik zei al tegen die vrouw dan zit ik de hele dag dar elastiekje uit te trekken en los te laten.  Zelfde met het ijsklontje. Ja het gaf ongeveer hetzelfde gevoel. Je voelt een pijn gevoel opkomen, dan doet het even pijn en het is weg. Maar dan zou de hele vriezer vol moeten liggen met ijsklontjes. 

Dus dan met het voorwerp. Ja dat gaf het goede gevoel. En reslutaat. Dus we besloten om dat ding te gebruiken. Elke dag mocht ik 1 streepje zetten. En spraken we over het gevoel, wat het met me deed, de gedachtes, hoe ik me voelde, alles. Daarna keken we hoelang die gedachten aanhielden en of ik nog steeds blij was met het resultaat. Naar een paar dagen voelde het niet meer speciaal voor mij. Het deed me niks, en het resultaat was niet tof. Dat heeft mij zeker een aantal maanden geholpen om niet meer te snijden.

Helaas kwam het terug en zat ik niet langer in de opname, en had ik een andere psycholoog.  Deze meneer is zo ontzettend fijn. De beste psycholoog ever. Ook met hem heb ik een plan gemaakt. Ik spreek hem 3x per week en als we daar zijn, mag ik met een voorwerp zoveel streepjes zetten als ik wil. Maar ook hier praten we over het gevoel, de gedachtes,  het resultaat. En als ik klaar ben mag ik niet meer snijden totdat die streepjes zo goed als dicht zijn. In die tussentijd praten we over mijn gedachtes,  maar ook over de streepjes. Hoe ik me erbij,  ben ik trots of niet. En ga ik de volgende keer wel of niet snijden.

Het is nu 1,5 maand geleden dat ik voor het laatst sneed. Ik heb op me arm dit jaar een kleine tattoo laten zetten. Dit is een poppetje die op de grond in elkaar zit, uit het poppetje komt een spookje die een ballonnetje vast houd, het spookje kijkt blij omdat alle ellende voorbij is. Zowel in het spookje als in het ballontje zit wat as van me beste vriend die zelfmoord heeft gepleegd. Die schittert als ik me arm beweeg. De littekens passen er mooi bij. Zo lijkt het of het poppetje op de grond zit door de grotere streep die ik ooit verticaal heb gemaakt en lijkt het te regenen door de kleine streepjes. 

Op me andere arm zit niks, en ik loop tegenwoordig gewoon met open armen over straat en op me werk. Niemand die er iets van zegt, niemand die er naar kijkt. Hooguit me tattoo valt op als ik me arm beweeg. 

Wat ik al tip of advies kan geven is van als je hebt gesneden schrijf je gedachten is op. Kijk naar het resultaat en schrijf dat op, net zoals hoe je je voelt voor en na dat je snijdt. De volgende dag kijk je weer en schrijf je op hoe je je daarbij voelt. Daarna lees je terug je gedachten, gevoel, en het resultaat en maak dan de keuze of je wel of niet gaat snijden. Doe je het wel, dan schrijf je alles opnieuw op en lees je het terug de volgende dag, of moment. Uiteindelijk hoop ik dat je net als ik het gevoel kwijt raakt, en dat je merkt van ik snij is een dagje niet. 

om je littekens te verbergen of sneller te lagen genezen adviseer ik je om litteken crème te kopen. Dit zorgt ervoor dat ze sneller helen en minder gaan opvallen.

Sorry voor de lange reactie!

See ya!

Spookyzx.

Hey,

Het klinkt voor mij alsof het snijden bij jou deels niet meer om de pijn gaat. Het klinkt alsof er een drang of een dwang achter zit, die je zelf creëert in je hoofd. Je MOET snijden en daarom doe je het. Je doet het niet altijd omdat je je gedachten wilt ontvluchten of pijn wil voelen. Volgens mij doe je het vooral omdat het van jezelf moet. Omdat het van een gedachte moet. Klopt dit?

Want in dit geval werken veel klassieke methoden ook niet. Het gaat er hierbij om dat je die drang niet meer voelt en dat je die kwellende gedachten niet meer krijgt om jezelf te beschadigen. Deze gedachten klinken voor mij heel erg als dwanggedachten en deze krijg je dan ook maar op één manier weg: door te stoppen met het toegeven aan deze gedachten. 

Als jij stopt met jezelf te beschadigen, dan krijg je eerst dus die vervelende gedachten dat je het in moet halen. Vervolgens worden deze gedachten alleen maar erger en erger. Dat is normaal, maar het is niet blijvend. Als je blijft volhouden, dan zul je zien dat de gedachten zullen afnemen en uiteindelijk zullen verdwijnen.

Ik snap dat dit een grote stap is en dat je dit dan ook niet 1,2,3 onder de knie hebt. Heb je momenteel nog hulpverlening? Ik denk namelijk dat het goed zou zijn om hen uit te leggen dat je zo'n drang voelt om te snijden. Hoe beter zij snappen wat jij voelt, hoe beter ze je kunnen helpen en begeleiden om te stoppen. Zelfbeschadiging is namelijk niet iets lichts. Het is iets complex, moeilijks en frustrerends en om er vanaf te komen, zal je hulp nodig hebben,

Gr. Pin

Reageer