Zelfbeschadeing

  • 21 July 2021
  • 3 reacties
  • 70 Bekeken

Badge

Hey, ik ven een meisje van 13 en snijd vanaf mijn 12 mezelf ofz al. Ik had het voor 2 maanden niet meer gedaan maar nu was er weer een situatie waarin ik zo hard moet huilen dat ik niet meer weet wat ik met mezelf aanmoet en maar ga snijen als extra uitgang. Heeft iemand tips om op een andere manier te realeasen? Alv bedankt!


3 reacties

Badge

Hey,

Heb je toevallig dingen waar je rustig van word? Je kan een rondje wandelen, tekenen, kleuren, muziek luisteren, gamen, lezen, mediteren, schilderen etc. Probeer dit soort dingen te gaan doen en zonder jezelf niet teveel af van anderen. Je kan misschien aangeven dat het je even teveel word en dat je dus met rust gelaten wil worden, maar doe dit dan wel in een kamer met anderen erbij. Misschien helpt dit je om weer rustig te worden.


Ik weet dat het makkelijk is om dit vanaf de zijlijn te zeggen, maar het is erg belangrijk. Probeer er ook over te praten met iemand die je vertrouwd, dit kan familie, vrienden, docenten/mentor, een psycholoog of iemand anders zijn. 
 

de kerntips zijn dus praten en probeer iets te gaan doen waar je rust en voldoening uit kan halen! Succes!!

Reputatie 1
Badge

Hey,

Wat doe je er nu al tegen?

Met iemand hierover praten helpt eigenlijk altijd, omdat je nu weet dat je 2 maanden niets hebt gedaan (lekker bezig btw) denk ik dat je zo’n app hebt die dat bij houd.  Anders zou je dat kunnen proberen. Ik heb geen idee wat dat is maar ik zag het ergens voorbij komen. 

Mijn beste vriendin sneed zich ook soms, door er over te praten en een hobby te zoeken is ze al een jaar gestopt. Als ze zich wou snijden rende ze naar beneden en begon met tekenen. Ze had een eigen soort tafel aan de zijkant van de woonkamer, zodat als ze rustiger werd , ze over haar gevoelens ging praten met haar ouders.

Ik denk dat voor iedereen andere dingen goed werken, ik hoop voor je dat het snel beter gaat!

Heyy

 

Wat naar dat je weer bent begonnen met snijden :(, maar het is wel super knap van je dat je 2 maanden clean bent geweest!

 

Als je anoniem met iemand wilt praten over je gevoelens kan je iedere dag tussen 11 en 21 uur bellen of chatten met de kindertelefoon. Misschien hebben de medewerkers daar nog een aantal goede tips voor je.

Telefoonnummer van de kindertelefoon > 0800-0432

 

Snijden is natuurlijk niet echt goed voor je en je geeft al aan dat je tips wilt om op een andere manier te releasen. Misschien heb je iets aan het topic hieronder. In dat topic staan heel veel alternatieven tegen zelfbeschadiging. Die kan je eens een keer rustig doorlezen en misschien staat daar iets tussen wat je kan proberen als je drang hebt om weer te gaan snijden. Stoppen met snijden wil misschien niet in 1x, maar als je steeds verder kan afbouwen ben je super goed bezig!😊


Verder werkt het zoals Aardappeleter en Black Moon ook al aangeven om afleiding te zoeken. Je hebt vast een hobby die jij leuk vind om te doen! Je kan als je drang hebt een stuk gaan wandelen en je hoofd legen, (vrolijke) muziek luisteren, een boek lezen of een mooie tekening maken. In ieder geval iets wat jij leuk vindt om te doen! Afleiding kan ervoor zorgen dat je minder bezig bent met je negatieve gedachtes en misschien wat minder drang hebt! 

 

Ook helpt het denk ik ook met iemand te gaan praten over je gevoelens. Ik weet zelf dat het verschrikkelijk lastig om te praten over je gevoelens, maar ik denk echt dat het je kan helpen zodat de mensen in je omgeving jou kunnen helpen en steunen. Je kan altijd praten met je ouders, maar je kan ook praten met je mentor, een familielid, docent, de huisarts of een vertrouwenspersoon. Ook kan je zoals ik hierboven al heb aangegeven met de kindertelefoon chatten of bellen. Misschien hebben die tips voor je voor hoe je een gesprek met iemand kan starten.


Jij kan dit!

 

Groetjes van mij!

Reageer