Skip to main content
Vraag

Zelfbeschadeging stoppen

• June 16, 2025
  • 2 reacties
  • 26 Bekeken

Forum|alt.badge.img

Ik doe mezelf nu voor ongeveer 2 maanden bijna elke dag pijn, en ik wil er graag mee stoppen. Heeft iemand tips hoe ik dat kan doen? Het lukt me namelijk niet zelf...

2 reacties

• June 16, 2025

Hallo,

Wat erg dat je dat doet en fijn dat je ermee wilt stoppen. 

Misschien moet je er met iemand over praten? Die hebben waarschijnlijk betere tips dan ik. 

Je kunt bijvoorbeeld proberen niet aan de instrumenten waarmee je jezelf beschadigt te komen of weg te leggen. En als je ze echt nodig hebt dan kun je focussen op wat je ermee moet doen en niet aan zelfbeschadiging.

Je kunt ook proberen je zoveel mogelijk op posititieve gedachtes te concentreren. Ik zat in een depressie en ik weet dat dat heel moeilijk kan zijn, maar niet geschoten is altijd mis. Als het je lukt, dan ga je waarschijnlijk ook minder aan zelfbeschadiging denken.

Veel sterkte!

Forum|alt.badge.img+1

Hey, ik vind het echt heel moedig dat je dit hier durft te delen. Een goeie vriendin van mij heeft een tijdje met hetzelfde geworsteld en ik heb gezien hoe zwaar dat kan zijn. Ze wilde er ook mee stoppen maar vond dat heel moeilijk, net zoals jij nu beschrijft. Wat haar hielp, was om op moeilijke momenten afleiding te zoeken, zoals iets kouds vasthouden, tekenen of opschrijven wat ze voelde. Ze had ook een lijstje met dingen die ze kon doen als het even niet ging, zodat ze niet op dat moment zelf moest nadenken. Uiteindelijk is ze er stilaan bovenop geraakt, vooral doordat ze er met iemand over durfde praten. Dat was spannend, maar het luchtte op. Wat jij nu doet — dit hier delen — is al een hele dappere stap. Weet dat je niet alleen bent, en dat het echt mogelijk is om eruit te komen, stapje voor stapje. 💛