Skip to main content

wil stoppen met mezelf snijden

• June 15, 2025
  • 17 reacties
  • 168 Bekeken

Forum|alt.badge.img

hoi ik snij mezelf per dag wel zon 10 keer, ik wil er heel graag mee stoppen, maar het is gwn een soort van verslavend geworden, dat komt omdat het geen pijn doet, zijn er anderen die hier mee zitten en er over willen praten met mij. of anderen die dit ook hadden maar er wel zijn mee gestopt?

17 reacties

LucaPlatypus
Forum|alt.badge.img
  • Net nieuw
  • June 15, 2025

Hoi lieve ​@Isa3009 

Ik heb ook een probleem daarmee. En weet daarom jammer genoeg niet hoe ik kan helpen. Het spijt me. Maar het is wel al heel knap dat je het hebt gedeeld. Ik heb niet zo lang geleden het ook op het forum gezet, en weet daardoor hoe moeilijk het soms kan zijn om die stap te zetten. Ik steun je en denk aan je en ben er voor je. Ook de kindertelefoon is er om met je te praten of te chatten. 

Liefs, Luca. <3

Forum|alt.badge.img
  • Topic-opener
  • Net nieuw
  • June 15, 2025

@LucaPlatypus ik snap dat je niet lunt helpen is is ook heel lastig om er zelf al mee te zitten, ik hoop dat het bij jouw ook snel weer beter gaat. ik zit al zon uir te wachten todat ik op gesprek kon bij de kindertelefoon.

liefs Isa

Forum|alt.badge.img
  • Weet de weg
  • June 16, 2025

Hee lieverd

Ik heb er helaas ook last van. Stoppen lukt niet. Het is nooit goed genoeg. Wel vind ik dat een rubberen elastiekje afschieten op je hand of pols meer pijn doet dan snijden. Dus misschien helpt dat in de drang naar de pijn en hoef je je dus nu wat minder vaak te snijden.

Heel veel liefs van mij! Jij kan dit!

Forum|alt.badge.img
  • Topic-opener
  • Net nieuw
  • June 16, 2025

@Lientje13  heb ik ook al wel eens voor een maand gebrobeerd maar de dwang naar snijden is veel groter daardoor geworden, heb ook wel eens andere dingen geprobeerd, maar dat werkte ook niet 

​​​​​​Tekst aangepast door De Kindertelefoon ivm forumregel 6: plaats geen triggerende content.

• June 16, 2025

Heb er ook last van misschien kan een stress bal gebruiken of misschien een veer om misschien een pen pakken en in een papiertje krassen 

Forum|alt.badge.img
  • Net nieuw
  • June 16, 2025

Wat is snijden als ik het mag vragen 

Forum|alt.badge.img
  • Topic-opener
  • Net nieuw
  • June 16, 2025

@Anoniempje2013 snijden, met een scherp iets zoals een mesje schaartje of iets anders sherp je huid snijden.

Forum|alt.badge.img+1

Hey, ik vind het echt heel moedig dat je dit hier durft te delen. Een goeie vriendin van mij heeft een tijdje met hetzelfde geworsteld en ik heb gezien hoe zwaar dat kan zijn. Ze wilde er ook mee stoppen maar vond dat heel moeilijk, net zoals jij nu beschrijft. Wat haar hielp, was om op moeilijke momenten afleiding te zoeken, zoals iets kouds vasthouden, tekenen of opschrijven wat ze voelde. Ze had ook een lijstje met dingen die ze kon doen als het even niet ging, zodat ze niet op dat moment zelf moest nadenken. Uiteindelijk is ze er stilaan bovenop geraakt, vooral doordat ze er met iemand over durfde praten. Dat was spannend, maar het luchtte op. Wat jij nu doet — dit hier delen — is al een hele dappere stap. Weet dat je niet alleen bent, en dat het echt mogelijk is om eruit te komen, stapje voor stapje. 💛

Forum|alt.badge.img
  • Topic-opener
  • Net nieuw
  • June 16, 2025

@lekerbekje dankjewel voor je berichr, zlef praat ik er wel al veel over met mensen die ik echt vertrouw of mrt iemand online die mij niet ofline kent op die manoer durf ik er alleen over te praten.

Forum|alt.badge.img
  • Weet de weg
  • June 16, 2025

@Lientje13  heb ik ook al wel eens voor een maand gebrobeerd maar de dwang naar snijden is veel groter daardoor geworden, heb ook wel eens andere dingen geprobeerd, maar dat werkte ook niet 

​​​​​​Tekst aangepast door De Kindertelefoon ivm forumregel 6: plaats geen triggerende content.

Wat vervelend, dan zou ik dat zeker niet aanraden. Wat ook kan helpen is om in een omgeving te zijn waar je het niet kan doen, wees bijvoorbeeld met je familie, vrienden of ga een stukje wandelen. Al is het maar een kwartiertje soms lucht het op. Zelf schrijf ik sinds een paar weken alles op. Dan komt het voor mij een stuk harder binnen, maar kan het er ook makkelijk uit. Door het op te schrijven was het voor mij ook makkelijker om het te delen met anderen. Ik kon het ze gewoon laten lezen en hoefde het niet te vertellen.

Forum|alt.badge.img
  • Topic-opener
  • Net nieuw
  • June 25, 2025

@Lientje13 ik heb al zoway een heel boek geschreven.

JeBentNietAlleen
Forum|alt.badge.img+1

hé wat goed van je dat je dit deelt, ik heb hier zelf geen last van hoor maar mischien zit er een oorzaak achter het snijden? is er iets gebeurd in jullie leven waardoor je je zelf ging snijden? of hoe komt het dat jullie dit doen?

Mischien helpt dit hé ik heb er geen ervaring mee maar ik heb wel veel last gehad van dat ik een tijd geen zelf vertrouwen hadt, ik hoor ook van dat een meisje dat heeft gedaan ( volgens mij doet ze het niet meer) maar zij was ook refo en ik denk dat zij juist last had van wat anderen mensen over de zeiden of een bepaalde presentatiedruk. 

Ik zelf zoek regelmatig de natuur op en wandel en kijk naar de sterren ( urenlang) zo zet ik alles op een rijtje en kom ik tot rust. 

Ik heb ook een verslaving gehad en ik was verslaaft aan roken ( 4 jaar lang elke dag ongeveer een half pakje tot een heel pakje van 20 sig) ik ben daar radicaal mee gestopt en met veel doorzetten en kijken naar de doelen wat ik er voor terug krijg heb ik het gehaald

ik hoop dat dit je helpt en ik hoop nog van je te horen!

Groetjes ik

Forum|alt.badge.img
  • Topic-opener
  • Net nieuw
  • June 25, 2025

@JeBentNietAlleen hoiii, bedankt voor je bericht

het is lastig om het uit te leggen maar laten we zeggen dat ik met gedonder thuis en op school heb sinds dat mijn ouders zijn gescheiden toen was ik nog maar 2 jaar oud. ik heb vorig jaar geprobeerd men eigen leven te nemen omdat ik het niet aan kan van wat er allemaal in men hoofd omgaat.

sinds toen ben ik begonnen met snijden omdat het een soort teken was dat ik nog leef maar dat ik ook tegelijker tijd niet dood wil, ook kan ik het men moeder niet aan doen, ze heeft me zo veel geprobeerd te helpen met alles, dat ik niet een dode dochter kan zijn voor haar, en dan nog moet ik toegeven dat ik elke avond mss nog wel vaker per dag aan het bedenken ben wanneer ik en hoe ik alsnog men eigenleven weer kan proberen te pakken alleen deze keer op een effectievere manier.

op de manier om met mensen te praten hierover die ik niet letterlijk in real life ken.

ik kan er namelijk heel moeilijk over praten niet eens met men eigen psycholoog en therapeut.

ook helpt me soms om inderdaat even alleen te gaan wandelen, of muziek luisteren, even tekenen , gedichten schrijven, gwn schrijven, en soms wel een verder met het boek die ik aan het schrijven ben. ook helpt mij wel eens oms gwn dagen door muziek te luisteren en leidt me af het is als een soort therapie.

groetjes mij.

JeBentNietAlleen
Forum|alt.badge.img+1

He ​@Isa3009

Dus als ik het goed begrijp dan snijd je je zelf als je bijvoorbeeld verdrietig,boos of bang bent. Als je je zelf snijdt dan is een van deze gevoelens een tijdje weg, daarna voel je je leeg en val je misschien in slaap val na dat je jezelf hebt gesneden. 

Wat voelt dat rottig man voor je..

Als ik bij je was had ik je graag geholpen, maar ik mag niet weten wie je bent enzo dus misschien is het goed om naar een huisarts te gaan? Een huisarts moet vgm zwijgen of heeft beroepsgeheim en het is geen therapeut. Wat ik je ook kan aanbieden is iets waarvoor je waarschijnlijk van ga schrikken, kijk ik ben kerkelijk en als er bij ons thuis iets aan de hand is dan kan ik altijd nog naar de kerk gaan. En met de ouderlingen praten, en ze zwijgen er over als jij dat wil en ze helpen je als je dat wilt. 

Wat ik ook nog wil zeggen is dit: 

Je zegt dat er thuis allemaal rottigheid was enzo, maar dat is niet jouw schuld! Jij heb zelf niks verkeerd gedaan zodat zei gingen scheiden, kijk ik weet niet precies wat er is gebeurd hé maar ik hoop dat je begrijpt dat jij een perfecte meid met imperfecties, en dat heeft iedereen dus jij bent het waard om te leven. 

En als jij het wil dan kom jij er echt wel, je hebt een dapper bericht op de kinderforum geplaats en dat vindt ik echt dapper en dat zegt ook dat je wilt dat het stopt. Ik geloof dat je het kan en het komt echt wel goed. 

Ik bid voor je

Groetjes ik

Forum|alt.badge.img
  • Topic-opener
  • Net nieuw
  • July 2, 2025

@JeBentNietAlleen  dankjewel voor je mooie bericht, ik moet eerlijk zijn ik zat gwn te janken toen ik dat las.  

Wolf
Forum|alt.badge.img+19
  • Ster
  • August 8, 2025

Hey ​@Isa3009, het is echt heel moedig van je dat je dit deelt. Zelfbeschadiging kan voelen als een manier om met pijn of emoties om te gaan, ook al lijkt het soms alsof het geen pijn doet. Veel mensen worstelen hiermee en het kan echt een zware strijd zijn om ermee te stoppen. Je bent niet alleen.

Er zijn manieren en mensen die je kunnen helpen om hiermee te stoppen, en praten kan echt een eerste stap zijn. Wellicht kan je hulp zoeken bij een therapeut of een online groep waar je met anderen in contact kunt komen die hetzelfde meemaken?

xx liefs Wolf 🐺

Meris
Forum|alt.badge.img+5
  • Vaak actief
  • August 11, 2025

He ​@Isa3009 , moedig van je om dit hier te zetten🫂

Ik heb hier ook mee geworsteld, en ik geef dit advies:

Kindertelefoon helpt altijd, een huisarts heeft zwijgrecht, daar is het ook erg fijn om je hart te luchten.

Wat ik zelf gedaan heb, (geen idee of het handig is) is dus minder scherpe dingen te gaan gebruiken. Van een mes tot een schaar tot je nagel- de wonden gaan minder diep zitten en misechien gaat het zelfs wel helemaal over. Ik zou ook alle scherpe voorwerpen uit je kamer halen, net zoals ik gedaan heb. Nu heb ik enkel een mes liggen voor creatieve dingen, niet voor mezelf. Creative dingen, zijn ook een goede manier om je hart te luchten btw ;)

Veel suc6 en dikke knuffel💕🫂