Vraag

Why you shouldn’t be a Kpop Idol (mijn ervaring\opinion)

  • 4 April 2024
  • 7 reacties
  • 63 Bekeken

Reputatie 2
Badge +1

Hallo schatje patatjes :} Ik wil jullie graag vertellen over mijn ervaring in de kpop bizz.

 

Ik was 5 jaar geleden fan geworden van kpop, heel leuk ik ben een army, stay en fan van ILLIT.

 

Ik zit op een speciale school voor dans, acteren en zang. Ik doe dus veel ervaring op het podium, heb meerdere keren in het nieuwe luxor en in theater Hofplein dingen gedaan.

Dit vind ik heel leuk, zo leuk dat ik dacht; Hey, dit doe je ook als kpop idol…toch? Ik bedoel: kijk naar Jisoo, van BP. Zij acteer, zingt en danst ook. En kpop groups zijn vaak populair. Dus ik ging auditie doen, eerst bij Choco maar daar merkte ik dat ze viste op mensen met looks in hiphop. Waar ik goed in ben, vonden zij, maar ik niet leuk vond. Dus heb ik dit verzoek afgewezen…

Toen bij JYP lukte het, maar daarna had ik meteen spijt.

Bij de anderen en deze company hebben ze me uitgebuit en neergehaald. Ik wilde doorzetten maar heb besloten om toen te stoppen, ik ging terug naar huis en eenmaal daar heb ik eerst zo hard gejankt, ik weet nog dat ik zei:’ Ik heb het gehaald mam, maar ik heb het afgeslagen! Ik ben zo trots!’, ze keken me wel confused aan omdat ze wiste dat ik idol wilde worden… maar ergens begrepen ze het ook.

 

toen na een paar maanden herstel, is het me gelukt om mezelf weer op te pakken, heb alles gedaan wat ik wel wilde zonder gepushed te worden en nu ben ik een stuk gelukkiger.

 

ik hoop dat dit verhaal je ogen opent en je gaat realiseren dat trainee worden een pittig einde maakt aan alles wat je leuk vindt en je afzonderd, letterlijk.

Als je idol wilt worden denk hier eerst over na, lees dit, lees het nog een keer, en ga dan denken. 

Ik wil je alleen beschermen, als je er toch voor kiest om dit pat te kiezen hou ik je niet tegen. 

Dankje dat je dit wilde lezen tot het einde.

 

groetjes namens mij hihiiii.

 


7 reacties

Reputatie 3
Badge +1

Heyyyy,

ten eerste, wat knap dat je alles zo goed kan!!

ten tweede, wat kut dat ze dat deden!!

en het belangrijkste: ten derde, wat superlang is het dat je hebt doorgezet!!!

 

ik ken je niet , maar ik ben trots op je❤️

 

groetjes anoniem 

Reputatie 7
Badge +4

Heeyyy, wat kut dat het zo is gelopen. Ik denk dr zelf ook over na om het te doen. Hoe heb je het voorelkaar gekregen om door te gaan bij jyp? Wat voor soort filmpje enzo heb je ingestuurd? Ik heb het ook geprobeerd en ben helaas niet doorgegaan, maar tis m'n grote droom dus ik zet door. En moest je ook naar korea vanaf Nederland? Mag k miss wat detais zodat ik dr over na kan denken? :)

Xx

Reputatie 2
Badge +1

@Girl.anoniem

Ja, ik heb al 11 jaar ervaring met dans zang ect. Daarom ben ik doorgekomen. Doe Jedi dus zomaar spontaan zonder ervaring, heb je meestal helemaal geen kans (ik zeg niet dat je het niet kunt, maar zodat je weet dat je heel veel moet oefenen) Dus heel veel oefenen voordat je auditie doet. 

Ja, je moet ook vanaf NL naar korea, ben je minderjarig (valt als onder de 14) mag je niet zonder je ouders toestemming daar naartoe en houdt het dus ook op. Zo ja, moet je het allemaal zelf betalen; Je huis, je eten, je vliegtickets alles. Miss denk je nu van huh maar dat betalen zij toch allemaal voor je? Nee, dat is alleen by public auditions (niet online dus, echt gwn wanneer ze in je regio zijn zodat je je daar random kan inschrijven.) En als je daar de audities niet haalt (je hebt er 5, 2 in je eigen land en 3 daar) moet je ook gwn weer terug naar NL (tenzij je daar besluit te wonen, maar dat lijkt me sterk) Dus dat wordt weer voor 5000 euro terugvliegen. Moet je nagaan hoeveel verlies ik maakte. 

Ook doen alle companies aan debt contract, dit wordt je vooraf niet duidelijk aangegeven of verteld. Het komt erop neer dat als je (zoals ik) besluit om te stoppen, ze je toch proberen te forcen om idol of iets anders in hun company te worden. Zo niet, moet je weer betalen wat kan oplopen tot 1000+

HYBE LABEL en JYP hebben dit niet meer, omdat ze heel successvol zijn dus daar geen geld, maar miss welk nog idol forcering.

Als je meer vragen hebt stel ze! En kijk op op dingen waarop ik heb gereageerd daar deel ik ook info enzo met mensen die auditie willen doen.

Groetjesss

 

En ik las trouwens dat je dealt met nare mentale dingen, als je daar niet uit komt of makkelijk terugval hebt ga aub niet deze pittige wereld in…. Je zou het nog erger krijgen dan datje nu al ervaart….wat uiteindelijk kan leiden tot zm….. (example: Moonbin ect)

 

( reacties samengevoegd door De Kindertelefoon )

 

Reputatie 7
Badge +4

Heeyy @Ikweethetniet09  thx voor je reactie :)

Ik heb al wel wat dans ervaring mr niet met les enzo want ja oke dit klinkt miss heel stom mr ik doe just dance sinds ik 5 was. Ik heb het er tussen ook een tijd nie gedaan want toen was ik meer gefocust op zingen omdat ik pop star wilde worden. Nu heb ik de laatste jaren wel weer veel gedanst. In groep 8 had ik bij het kamp gewonnen met mijn just dance dans en in de eerst kwam ik bij kpop just dance wat later echte kpop dansen werden en in de tweede heb ik heel veel gedanst van kpop, omdat ik niet naar school ging wegens depressie en ik dansde veel door mijn eetstoornis. Maar ik dans nog steeds ook elke dag dus heb wel ervaring mr idk of het goed genoeg is. Mag ik miss weten welke dans je deed? En zong je ook en deed je er ook foto's bij of nie? Zo ja welk liedje en wat voor soort foto's met of zonder make up? En wat voor kleding droeg je?

Ohja en over m'n mentale shit, ik ben er eig wel veel sterker van geworden enzo t ding is alleen dat ik wel sh littekens heb op m'n armen dat kan ik wel verbergen want t valt van een afstandje nie heel erg op, maar stel ik zeg van ik ben in de bosjes gevallen vinden ze dat dan erg? En ik lijk totaal nie koreaans met m'n blonde haar trwns mr ja.

En dan zijn de eerste rondes dus online maar hoe zijn die ij Korea dan? Zijn ze gelijk achter elkaar of zitten er dagen tussen?

Maar moet je echt zelf je schoolgeld en vliegticket en verblijf betalen dan? Er staat online dat hun dat betalen.

Sorry heb veel vragen hahah

Xx

Reputatie 2
Badge +1

Ik deed verschillende dansen en zangstukken. Want zegmaar je hebt per ronde wel 4 liedjes nodig ofzo. Foto’s moeten anders kom je er sowieso niet door want dan is je auditie formulier incompleet. In Korea zijn audities nog pittiger dan normaal, maar er zitten wel een paar dagen\weken ligt eraan welke company tussen. Als er online staat dat zij betalen dan moet je daarop vertrouwen, doen ze dat niet, dan moet dat gwn van je eigen geld af. Schoolgeld of gwn spaargeld. 

 

Als je alle audities haalt dan checken ze daarna pas op littekens, heb je er meer dan 5 of een paar (3) in je gezicht moet je ze op een één of andere manier weg zien te krijgen anders mag je geen idol meer worden, Korea is het land van beauty en perfectie. Dus..ja…..

Reputatie 7
Badge +4

@Ikweethetniet09  huh heb je per ronde 4 liedjes nodig? Dat wist ik niet hahah, maar welke liedjes deed je bij de eerste ronde dan? Ik deed alleen 'cake' van itzy.

Ohh dus het kan ook zo zijn dat stel je haalt het wel kwa talent kan je dus alsnog geweigerd worden door looks? Ik zeg zegmaar wel pukkels en littekens er van op m'n gezicht mr dat kan ik wegwerken met make up en op m'n armen ook wel, maar een paar steken zegmaar uit das dan wel lastiger kan wel verbergen met mauwen enzo.

Ben trwns wel echt blij dat jij dit hebt gedaan en weet zodat ik vragen kan stellen hahah xx

Reputatie 2
Badge +1

Ja nee bij de voorronde maar eentje en bij de andere prepare er echt 4 ofzo want ze gaan je vaak vragen (niet altijd) om er meer te doen. Ja, je kan ook afgewezen worden door looks (vaak) en littekens zijn echt no-go maar echt alleen als je dan inderdaad altijd make up gaat dragen en extreem veel talent hebt weetje zoals Kaylee-lee (VCHA) dan kom je er echt wel door.

Reageer