Vraag

Werkt straf ?


  • Anonymous
  • 0 reacties

Hoi allemaal. Ik had pas een soort discussie met mijn vriendje. Hij zegt dat straf krijgen voor hem wel zin heeft en ik geloof dat ook wel maar hij heeft nu 2 keer op de gang gemoeten voor hetzelfde en dus denk ik dan werkt het niet meteen of pas na meerdere keren. In ieder geval begon ik me dus algemeen af te vragen of en hoe straf werkt en hoe anderen daar over denken. En zou het verschillen voor meisjes en jongens en iedereen. Dat soort dingen Dus mijn vraag is vinden jullie straf zinvol en werkt het bij je of niet en heb je een voorbeeld? 

Dankjewel alvast ! :) 

Sanny xxxx


39 reacties

Reputatie 7
Badge +17

Hoi Sanny zal ik als eerste reageren? ;)  Ik denk ook dat het wel werkt. Ik had het in 1 van mijn topics met Sankonijn nog over dit onderwerp. Of het je gedrag kan veranderen en of het bij blijft. In mijn geval als ik heel eerlijk ben ja zeker.  Pas hoorde ik over een school waar ze helemaal geen straffen geven maar gesprekjes houden of hopen dat je zelf inziet dat je “beter iets anders had kunnen doen”. Dat zou voor mij eerlijk gezegd niet werken denk ik.  Ik had heel lang, ook toen ik depressieve periodes had,  bijna mijn buien of stemmingen niet in de hand en ging veel te veel lachen of praten, niet brutraal of grof maar wel zonder dat ik in de gaten had hoe storend dat kon zijn.  Als ik dat alleen met gesprekjes had moeten stoppen was dat nooit goed gegaan.  Zoals ik tegen Sankonijn ook zei ik merkte dat ik na straf zeker mijn gedrag aanpaste. 2 voorbeeldjes , ik had vaak lachbuien of bleef hangen in meligheid en doorgeinen veel te lang,  zo zelfs dat klasgenoten zich eraan stoorden. Als ik dan gewoon door had kunnen gaan was de les voor anderen niet fijn geweest en had ikzelf niet gevoeld dat het te ver ging denk ik.  Ik weet niet veel van pedagogiek  enzo op mn 12e maar ik weet wel dat ik toen geremd moest worden.  Ik kreeg dus flink strafwerk en de 2e keer werd ik apart gezet en mocht ik met een paar dingen niet meedoen. dat voelde heel vervelend, zeker omdat ik merkte dat de klas het met de straf eens was. En dat zette mij aan het denken.  Ik heb daar toen op gelet en het niet meer gedaan en dan zie je dat anderen je veel meer waarderen.  Maar de wake up was wel door straf.  En 2e voorbeeld ik was een tijdje met sport (LO) een behoorlijk fanatiek joch niet qua wedstrijd maar ik wou helemaal los en uitgeput raken. En wat de bedoeling was of de opdracht van de lerares boeide me totaal niet. Ik had er geen oor voor, was vervelend, begon eigen spelletjes te spelen ( bijv  met de bal de zaal in ) terwijl we aan het klimmen waren. dat soort dingen. het leek wel of ik geen grens had toen. waarschuwingen hielpen niet en ik  schopte de bal keihard de zaal in ..heel ongecontroleerd en lastig. De lerares werd zó super boos dat ze mij in de hoek liet staan, als een kleuter handjes op de rug alles. En ik weet nog dat ik na 2 minuten naar de muur kijken al dacht “dit wil ik nooooit meer ! “  en toen moest de rest van de vernederende 25 minuten nog komen.  Ik ben daar zo van geschrokken en heb me zo geschaamd voor mijn gedrag dat ik sinds toen totaal anders doe daar.  En ik merk daar ook dat anderen dat fijn  vinden. Krijg er complimenten voor enzo. Dus ja, ik denk wel dat straf soms moet, zin heeft als je daarna maar weer ook beloond wordt. Ik zou mij  niet verbeterd hebben als dit alleen met gesprekjes was geprobeerd. Dus persoonlijk, voor mij : ja !   Voor anderen kan het natuurlijk weer helemaal anders zijn maar je vriendje heeft gelijk denk ik 😉 ook al moet je soms 2 keer straf krijgen voor hetzelfde. En thuis werkt dat ook zo. Mijn ouders zijn heel vrij maar áls ik  over de grens ga weet ik dat ze me straf geven dus doe ik dat niet.  En het geeft zelfs een soort rust. Weten waar je aan toe bent en hoe vervelend het zal zijn als je te ver gaat. Voor mij goed.

Hopelijk heb je hier iets aan 🙂 wel een lang verhaal sorry..

Groetjes liefs Julian X

Reputatie 7
Badge +17

PS aanvulling: of het verschil maakt voor j/m/q e.a. ligt dan wss aan de docenten. .  Als het goed is maken ze geen verschil. Ik heb wel eens straf gehad en een meisje naast me voor hetzelfde niks. Komt voor maar misschien ook andersom.  Ik denk wel dat wij jongens wat vaker straf krijgen maar dat ligt misschien wel aan ons 😉 goeie vraag ben benieuwd wat anderen vinden !

Reputatie 5
Badge +1

Straf werkt niet voor mij. 

Een keer toen ik klein was deed iemand heel vervelend en irritant tegen mij 

Toen had ik haar geslagen 

De docent zag het en zei dat ik op de bord 20 keer ik mag mensen niet slaan schrijven 

Eindelijk ben ik op de helft

Toen vroeg de docent : mag je mensen slaan  ?

En ik zei : je wilt dat ik nee zeg hé , maar toch jaa

Toen moest ik nog 10 keer schrijven 

 

Zelle

Het werkt niet bij mij

@Julian12  wat een mooi eerlijk en open verhaal! Dankjewel. En @Zelle  ook helder ! Fijn dat je er weer bent trouwens !

Ik hoop op nog meer reacties 😍

Sanny xxxxx

Reputatie 7
Badge +17

Graag gedaan Sanny 🙂 ik heb nog een aanvulling, hier op het forum, in het begin zat ik te chatten en ik kreeg een waarschuwing, en toen wist ik : nog een keer en ik kan geen fout meer maken!  Dus sinds toen pas ik heel erg op dat ik niet chat enzo, en de regels volg. Stel nou dat ze hier alleen zouden zeggen “dat is niet de bedoeling”en dan verder niks? Dan zou ik nooit geschrokken zijn en denken ohjee als ik het nog een keer doen krijg ik straf? Dan heb je kans dat mensen er niks op uit doen. Dus omdat ik weet dat het zo hoort én omdat ik weet dat de straf kan zijn dat je hier geband wordt pas ik ontzettend op. Nog een mooi voorbeeld dus 🙂 Groetjes liefs julian X

@Een hulpvol meisje  @Eenmeisje004  @wilhelmavemela @Sano07 @annoniem_meisje @kwakend1tje  en anderen wat vinden jullie? Jullie hebben altijd heel wijze woorden 😊 ik ben zo benieuwd naar jullie mening ☺ 

Sanny xxxxx

@Een hulpvol meisje  @Eenmeisje004  @wilhelmavemela @Sano07 @annoniem_meisje @kwakend1tje  en anderen wat vinden jullie? Jullie hebben altijd heel wijze woorden 😊 ik ben zo benieuwd naar jullie mening ☺ 

Sanny xxxxx

Ik zal hem lezen en reageren<3 (sorry als het lang duurt)

Gr. Annoniem_meisje 

Hoii @Sanny 

Wat lief dat je vindt dat ik wij ze woorden heb! Geloof me dat heeft mijn avond zo blij gemaakt om dat te horen!<3 maar goed terug naar je verhaal:

Ik heb zoals veel van jullie al weten ADHD dus als klein kind werkte het voor geen meter bij mij😅 als ik op de gang werd gezet voor iets gebeurde het de volgende dag gewoon weer opnieuw. Mijn moeder ging toen ze merkte dat het niet werkte voortaan als ik iets fout deed een gesprek met mij aan. Dat hielp echt want daardoor begreep ik alles veel beter! Ik vind verder straf wel goed en slim maar ligt er wel aan welke straf. Bijvoorbeeld 5 minuutjes naar de gang om even af te koelen is goed maar als dat niet werkt is het denk ik slim om een gesprek aan te gaan met wat die persoon verkeerd heeft gedaan en hoe je dat de volgende keer beter kan doen:) bij mij werkte dat in ieder geval wel dus ik hoop dat het ook bij andere werkt:)

Gr. Annoniem_meisje 

@annoniem_meisje  dankjewel ! Zo zie je maar dat tussen jullie 3 er al een verschil zit. Julian had meer aan straf en dan gesprek en Zelle en annoniem_meisje meer het gesprek op zich. @Julian12  maar je accepteert je straf wel ? Als in dan krijg je je straf en dan is het over?  En de meiden na het gesprek is het ook klaar? Dus werkt dat voor jullie weer anders. Ik ben benieuwd naar de anderen . 😊☺

Reputatie 7
Badge +5

H

@Een hulpvol meisje  @Eenmeisje004  @wilhelmavemela @Sano07 @annoniem_meisje @kwakend1tje  en anderen wat vinden jullie? Jullie hebben altijd heel wijze woorden 😊 ik ben zo benieuwd naar jullie mening ☺️ 

Sanny xxxxx

Hahaha!  Wat lief sanny!♡

Ik zou zeggen dat werkt niet echt als je steeds iets van je dochter/zoon kind afpakt.. dat gebeurde namelijk bij mij.. wij ( ik en mijn zusje )  moeten nu 3 dagen de hele dag op de kamer zitten

 We mogenniet eens plassen of water drinken! Ze nemen onze vrijheid af. Dat doen ze ook met onze game dag! We mogen maar 2x per week gamen en dat maar 5 uur. We kunnen dan niet echt gamen. Ik vind die tegen heel kut. Maar ik denk dat iets afpakken voor straf niet goed is! 

Groetjes een hulpvol meisje ❤️

Reputatie 7
Badge +17

@Sanny  reactie op je vraag. Ja ik accepteer het dan wel. Denk dat ik van natuur te beleefd ben om er dan nog weer tegenin te gaan en als ik straf krijg weet ik ook dat ik al te ver ging en dan wil ik het niet nog erger maken. Dus dan onderga ik mn straf wel ook al baal ik dan wel. 

En @Een hulpvol meisje  jeetje dat gaat wel erg ver hoor !Arme jij 😘

Groetjes liefs Julian X 

Reputatie 7
Badge +5

Ik mag ook maar 10 min per dag op mijn telefoon. En soms doe ik het stiekem heel lang om bij Julie te zijn🥰

Reputatie 7
Badge +17

Hoi Sanny een meisje uit mn klas gaat dit onderwerp ook gebruiken voor een thema dus als daar nog wat interessants uit komt zet ik het hier neer :) Groetjes liefs Julian X

Reputatie 7
Badge +19

Heyy bij mij wisselt het als sommige drukke kinderen uit mijn klas het verzieken voor de rest dan sta ik op en zeg ik er wat van. Maar als ik iets fout doe moet het soms 3 keer herhaald worden voor ik het echt niet meer doe. En het hangt er vanaf hoe streng die persoon is.

Wilhelmavemela.

Reputatie 7
Badge +17

Hoi Sanny je vertelde in je verslag van de dag  over K dat hij druk deed en straf kreeg. haha ik kan me best voorstellen dat hij extra zijn best voor je doet en zoals gewoonlijk pakt dat bij ons jongens niet altijd even  handig uit ;)  ik denk dat je het rustig met hem kan bespreken. Gewoon met een knipoog zeggen van doe maar wat rustiger hoor. En dan leg je gewoon uit wat je tegen ons ook zei. Als mijn meisje dat zou zeggen zou ik het me zeker aantrekken en luisteren.  Geen enkel jongen krijgt graag straf waar zijn meisje bij is denk ik  (en andersom)  dus als je het even rustig bespreekt met een grapje en een hug ofzo zal hij vast wel luisteren en snappen dat hij goed genoeg is zonder extra stoer of druk te doen of té behulpzaam bijvoorbeeld. haha maar ik vind het ergens wel weer te begrijpen van hem en het is ook lief net wat jij zegt.

Groetjes liefs Julian X

Dankjewel @Julian12  dat zal ik doen. Je zegt wijze dingen. Ik weet dat je ervaring hebt dus je advies zal ik doen. Dat was je 1e topic toch ? Ja ik zag jou ook voor me net als @wilhelmavemelajou voor zich ziet 😉😍jongens hebben dan iets cutys ik heb 't vriendje van mijn zus een keer in de hoek gezien. Echt overload schattig die handjes op de rug hihi. Maar ik vind idd 1 keer niet erg en ik verwijt mn vriendje ook niks inderdaad het is zoals jij zegt Hij werd idd best rood toen hij voor mijn ogen straf kreeg aahw cute. Ik zal met hem praten zoals jij zegt.  Dankjewel ! 

Sanny xxxxx

@Sanny bij mij werkt straf zeker. Jaren geleden heeft iets heel veel indruk op mij gemaakt! Bij mij moet het dus wel heftig zijn. Maar, doet je vriendje het om stoer te doen?

Hey @Bazo  nou hij doet idd soms stoer maar vooral wil hij erg zn best doen voor mij haha. Staat wel in " verslag van je dag " . En dan krijgt hij straf.  Niet verkeerd bedoeld maar meer onstuimig zeg maar.

Ben wel benieuwd wat jou is overkomen dan zoals je zegt in je laatste zin. Heb je een erge straf meegemaakt ?

Sanny xxxxx

@Sanny Ik wil dat echt niet zeggen. Ik ben vernederd door docenten. Ik ga al huilen bij de gedachte

Reputatie 7
Badge +17

@Bazo  kan ik me voorstellen, ik ook .  Neem de tijd en als je er over wilt praten kan dat hier, ik snap je wel.

Groetjes Julian X

Reputatie 7
Badge +19

Heyy @Bazo Je kan ons vertrouwen je hoeft niet verdrietig te zijn kom op nu mag je even macho zijn en vertel wat er is gebeurt.

Wilhelmavemela.

Oh sorry sorry.  Hoeft niet hoor. Mag wel maar jij beslist dat. Sorry 😘

@wilhelmavemela @Sanny Oké.

 

Ik kwam dus op school aan en ik was blij. Toen kwamen mijn docent en de directeur naar me toe. Ze hebben tegen de hele klas gezegd 'Kijk is, goed luisteren anders krijg je dit (en ze wijst naar mij)'. Toen namen ze mij mee naar een andere klas. Ik was er niks over verteld en dit was de hele week zo. Ik mocht geen pauze houden met de andere kinderen. Ze hebben me toen echt gekwetst. Het enige wat ik kon doen is hopen dat de tijd sneller zou gaan. 

Reputatie 7
Badge +19

Wat erg dat mag niet! Heb je het iemand verteld? Dit moet je verwerken. Hier moet je melding van maken! Ik vind het heel naar voor je! Is dat de reden waarom je een beetje macho doet omdat je dit allemaal te verduren krijgt? Dit rust natuurlijk enorm op je schouders weten je ouders het en wat is er toen gebeurt?

Wilhelmavemela.

@wilhelmavemela ja, dit was op de basisschool sinds dat moment ben ik steeds 'stoerder' gaan doen. Iets wat leek op dit gebeurde toen steeds vaker

Reageer