Skip to main content

wel of niet alles vertellen aan (school) coach?

• August 19, 2025
  • 3 reacties
  • 53 Bekeken

crispy roach
Forum|alt.badge.img

hey hey,

Aan het einde van vorig schooljaar ben ik in contact gekomen met een coach van school omdat mijn mentor me had aanbevolen met haar te praten na een best moeilijk schooljaar. Ik heb deze coach al wel een aantal dingen verteld waar ik mee zat en wat mogelijk ook ervoor heeft gezorgd dat ik maar heel moeilijk het schooljaar doorkwam. Dit waren dingen zoals mijn thuissituatie uitleggen en hoe ik niet alleen mijn schoolwerk nauwelijks meer kon doen maar ik ook simpele dagelijkse dingen niet meer kon doen. 

(btw: dit is alles is al zo een 3 jaar aan de gang alleen heb ik dus nu pas soort hulp aangeboden gekregen)

wat ik haar nog niet heb verteld is dat ik vaak niet goed om ga met alles waar ik doorheen ben gegaan of ga. Meestal probeer ik er mee om te gaan door bijvoorbeeld zelfbeschadiging op iedere manier die ik op dat moment kan bedenken en iedere keer durf ik wel weer iets heftigers aan. Ook heb ik in al die jaren eigenlijk al wel veel suicidale gedachten gehad en door de zelfbeschadiging die steeds erger wordt, wordt de drempel om een serieuze poging te doen ook steeds lager.(ik heb met 113 gepraat maar voor mij werkt het gewoon niet). Ik weet dat ik mijn ouders over dit alles wel echt een keer moet vertellen of ze komen er zelf achter. Daarom denk ik eraan om dit alles aan de coach op school te vertellen zodat zij mij kan helpen met mijn ouders informen omdat ze dat als het goed is dan sowieso al moet doen. 

hierover heb ik wel 2 vragen. Als eerste, is mijn idee om mijn coach te laten helpen mijn ouders te informeren een goed idee? ten tweede, als ik dit alles aan de coach vertel wat voor reactie van haar kan ik dan ongeveer verwachten?

3 reacties

Wolf
Forum|alt.badge.img+19
  • Ster
  • August 19, 2025

Heyyy ​@crispy roach, wat heftig allemaal. Hoe gaat het nu met je?

Op je eerste vraag: jaa, ik denk dat het een slim idee is om het met je coach te delen. Juist omdat zij er is om je te helpen en ze kan er dan voor zorgen dat je ouders het op een rustige en veilige manier horen. Dat hoeft dan niet alleen op jouw schouders te liggen.

En op je tweede vraag: meestal zal een coach niet boos of geschokt reageren, maar eerder bezorgd en serieus. Ze gaat waarschijnlijk heel rustig luisteren, misschien vragen stellen om beter te begrijpen hoe het voor jou is, en daarna samen met jou kijken hoe jullie dit kunnen aanpakken. En ja, waarschijnlijk gaat ze je ouders erbij betrekken, maar wel mét jou, zodat je er niet helemaal alleen in staat.

Het kan doodeng voelen om het te vertellen, maar vaak is de reactie van volwassenen veel meer steunend dan je verwacht. Ze willen meestal gewoon echt dat je veilig bent en dat je hulp krijgt.

xx liefs Wolf 🐺

crispy roach
Forum|alt.badge.img
  • Topic-opener
  • Net nieuw
  • August 20, 2025

Dankjewel ​@Wolf !

Ik hoop dat ik nu inderdaad al een beetje weet wat ik kan verwachten zodat het misschien iets makkelijker zal zijn om alles te vertellen.

En op dit moment kan ik niet zeggen dat het goed met me gaat, maar er veranderd niet veel dus het wordt misschien nog niet beter maar ook niet heel snel veel erger. over ongeveer 2 weken zie ik die coach, ik hoop vooral dat mijn ouders normaal reageren omdat dat wel heel erg zou beïnvloeden of het tegen die tijd beter of slechter met me gaat.

Forum|alt.badge.img+1

Hey, ik zou het zeker aanraden om dit te vertellen,

We ga ik eerlijk met je zijn, of je het nou aan een docent, een arts of een therapeut verteld, als je leven in gevaar is (dat is nu het geval aangezien je suïcidaal bent) dan gaan ze het vertellen tegen je ouders. Vaak in overleg. Maar dan kan je wel goede gerichte hulp krijgen. Ik raad je erg aan om het te vertellen

Heel veel sterkte ❤️‍🩹