Vraag

Wel of geen opname?

  • 11 July 2020
  • 3 reacties
  • 92 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties

Hoi!

Ik zit al sinds dat ik klein was met een depressie. Ik ben uiteindelijk gediagnosticeerd met een dysthyme stoornis en met allerlei angststoornissen. Na 4 jaar “normale” therapie ben ik nu doorgestuurd om te kijken naar een persoonlijkheidsstoornis. Hiervoor ga ik weer naar een nieuwe therapeut. Zij stelde redelijk snel een opname voor. Zij dacht dat dit dan voor 3 tot 6 maanden zou zijn. Redelijk lang dus. Tijdens deze tijd zou ik ook niet naar school kunnen, en dat terwijl ik in mijn examenjaar zit. Ik heb veel last van suïcidale gedachten en andere destructieve gedachten. Zelf had ik wel een gedacht aan een opname maar nu komt het wel heel dichtbij en nu ben ik er niet zo zeker meer van. Wel denk in dat het een goed ding zou zijn dat ik weg zou zijn van de negatieve invloeden van om me heen aangezien ik veel moeite heb met sociale situaties (ik heb een sociale angstoornis en ik ben hoog gevoelig). 
 

Wat zouden jullie in mijn situatie doen? 
 

Gr. Mara


3 reacties

Reputatie 2
Badge +2

Hoi Mara, 

 

We lezen dat je in een lastige situatie zit. Je kunt De Kindertelefoon elke dag van 11:00 tot 21.00 uur bellen (0800-0432) of met ons chatten als je anoniem je verhaal wilt delen of samen met de Kindertelefoon wilt kijken hoe je je situatie kunt verbeteren.
 

Groetjes, 

Feline van De Kindertelefoon

Hey Mara

 

Je hulpverlener stelt een opname voor, maar jij hebt hier je twijfels bij. Dat snap ik. Een opname is niet niets, hoewel het je erg zou kunnen helpen. 

 

Iets wat voor je mee lijkt te spelen, is het feit dat je in je examenjaar zit. Lukt het je, om je op school je concentreren? Ik kan me namelijk voorstellen dat dat niet gemakkelijk is, als je het moeilijk hebt. Dat zou dan een reden kunnen zijn om de opname voorrang te geven op school; wie weet kan je je na de opname, en na een jaartje pauze van school, wel een stuk beter concentreren. 

 

Ik vind dat jij vooral jezelf moet laten voorgaan nu. Niet school, of wat dan ook. Zet je eigen welzijn maar op de eerste plaats. Als je alles rond je wegdenkt en alleen denkt aan je welbevinden, welke keuze zou je dan maken? Kies je dan wel voor een opname, of probeer je liever wat anders?

 

Bespreek dit maar grondig met je gezin, hulpverleners, en school. School kan je vast wat nuttige info geven rond wat mogelijk is voor je. Misschien dat het je deels gerust stelt om te weten hoe de dingen met school geregeld zouden worden, als jij voor opname kiest. 

 

Is het soms een optie om de plek waar je opgenomen zou worden, te bezoeken? Want zo’n bezoekje zou kunnen helpen bij het maken van een juiste keuze. Wie weet vind je de sfeer daar wel fijn, rustgevend of helend. 

 

Zoals Feline_ zei, kan je voor een anoniem gesprekje terecht bij de Kindertelefoon. Ik vind zo’n gesprek altijd diep opluchten. Misschien vind jij dat ook wel :slight_smile:  In ieder geval hoop ik dat je de hulp krijgt die je nodig hebt, en dat je je beter mag gaan voelen. 

 

Gr. Kenshin

Dankjulliewel! Ik zal ook even kijken inderdaad naar de chat-optie van de Kindertelefoon. 
Nogmaals dankjulliewel, ook voor jullie snelle reactie,

 

Gr. Mara

Reageer