Vraag

Wekelijkse ruzie

  • 25 July 2020
  • 4 reacties
  • 58 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties

Hallo,

Gisteravond was het weer zover; spelletjesavond met tante en haar vriend. Net zoals afgelopen keren kregen we ruzie na afloop van het spel. Keer op keer dezelfde ruzie met dezelfde uitkomst. Mijn vader en ik kunnen normaal vrij goed met elkaar, maar niet als hij 8 biertjes op heeft. Hij gaat zich dan gedragen als een 14-jarige puber. Na afloop van het spel ben ik ongeacht de uitkomst bijna altijd chagrijnig. Als mijn vader dan vervelend begint te doen en niet ophoudt, vraag ik boos aan hem "of hij wel goed bij z'n hoofd is", zodat hij stopt. (Dit soort reacties probeert hij ook wel eens bij mn broertje uit te lokken, zodat hij daarna tekeer tegen hem kan gaan.) Meteen krijg ik mn vader, tante en haar vriend over mij heen. Ik zou neerbuigend, respectloos en dom zijn. Ik hoef mijn gedrag niet eens proberen uit te leggen, want zij weten natuurlijk veel beter waarom ik doe wat ik doe. NOT. Toch ben ik iedere keer diep gekwetst, voel me machteloos, niet begrepen en verdrietig.

Ik vind dat je als ouder respect van je kinderen moet krijgen, maar het ook moet geven. Ook als er een meningsverschil is. Is iemand het hier mee eens?

Daarbij zou ik graag willen weten of iemand anders ook wel eens zoiets heeft meegemaakt, ik heb namelijk het idee dat mij dit als enige overkomt, wat (hopelijk) niet zo is.

 

Alvast bedankt!


4 reacties

Ik ben het op zich wel met je eens. Ik snap dat het frustrerend is dat je vader zich zo gedraagt. Maar opmerkingen als ‘ben je wel goed bij je hoofd’ gaan toch wel ver hoor. Ik begrijp het, maar denk niet dat het ok is.
Je zegt dat het gedrag van je vader te wijten is aan het flinke aantal biertjes. Ik denk dat je dat dan moet aanpakken in de plaats van de gevolgen daarvan. Is je vader echt verslaafd, dan zou ik eens professionele hulp zoeken. Kijk bijvoorbeeld eens op deze site, je kunt ze ook bellen voor advies/hulp. Maar je kunt natuurlijk ook altijd terecht bij de kindertelefoon (chatten/bellen).

Bedankt voor je snelle reactie!

Helaas kom ik nog uit een wat conservatief gezin; Roken en drinken moet kunnenen drugs is voor junks en daar valt niet over te discussiëren (vandaar ook dat 'respect voor andere meningen-deel'). Ik heb wel eens gezegd dat wanneer iemand 3 biertjes per dag drinkt, wat hij vaak wel redt, een alcolist is. Ik werd direct als een 'bemoeial' bestempeld. "Een biertje moet kunnen.", zei hij (en helaas ook mn moeder). Mijn overige familie kijkt er (helaas) ook zo tegenaan. Al die onderzoeken kloppen niet. Alsof ik tegen een muur praat.

Hmm lastig. Snap dat je jezelf dan machteloos voelt. Daarom zou ik je echt willen aanraden om contact op te nemen met de kindertelefoon of met Helpmijndierbareisverslaafd.nl. Zij kunnen je misschien helpen.

Ik zou het gewoon eens proberen. Niets te verliezen.

 

Groetjes:kissing_heart:

 

 

Ps. Hier nog wel een goeie site volgens mij.

Heyy

Ik denk dat het makkelijkst wat je kunt doen is gwn antwoorden op wat hij vraagt.(zolang het niks raar is) Dan gedraag je je misschien wel als een schoothondje maar dan is er geen ruzie.

Wat je zegt van respect geven en nemen klopt zeker! Ben ik hlml mee eens!

Als je vader werkelijk verslaafd is denk ik eerlijk gezegd dat ik er in je eentje niet veel aan kunt doen. Je kunt het altijd proberen maar of het veel zal doen is een andere vraag…

Groetjs

Reageer