Skip to main content

Wat moet ik nog méér doen

• June 23, 2025
  • 1 reactie
  • 16 Bekeken

hoi, 

ik heb ruzie met mn ouders gehad net. we hebben laatst samen een containerombouw in elkaar gezet en daar moest nog 1 ding aan gebeuren. dat heb ik vanmiddag jn mijn eentje gedaan als verrassing. allemaal leuk en aardig maar, ik had daardoor geen tijd om de vaatwasser te doen. nu heb ik dus ineens de vaatwasser als klusje er bij maar ik heb iets anders goed gedaan uit mezelf. mijn moeder wil niet luisteren en zegt dat ik prioriteiten had moeten stellen. 

Ik heb al vaker enorm me best gedaan en dan ging het een hele maand goed ofzo met uit mezelf helpen. maar daar wordt dan NIETS over gezegd. en als ik ook maar één keer niet help : hup preek van hier tot tokio! wat moet ik nog meer doen? ik weet t niet meer en ga hierdoor stressen= slecht slapen = slechte concentratie op school = onvoldoendes = nog een preek..

heeft iemand tips? 

1 reactie

Wolf
Forum|alt.badge.img+19
  • Ster
  • August 2, 2025

hey ​@harrypotter Doglover , ik merk dat je je enorm hard inzet, zoals met die containerombouw, maar dat je moeder vooral alleen reageert als er iets even niet lukt en dat voelt als een onzichtbaarheid die pijn doet.

Je toont initiatief, doet dingen uit jezelf, en toch overheerst die kritiek zodra de ‘standaardklusjes’ zoals de vaatwasser even liggen. dat is heel begrijpelijk frustrerend en vermoeiend, zeker omdat je al vaker je best hebt gedaan zonder erkenning. Ongwlijkheid in huishoudelijke taken roept bij volwasswn vooral het gevoel van onrechtvaardighei op, wat zorgt voor stress en negatieve gedachten over jezelf en schoolprestaties.

wat je kunt doen is zorgen dat jouw moeder jouw inspanning hoort, bijvoorbeeld door een rustig moment te kiezen waarop je zegt: “Ikj voelde me trots dat ik die containerombouw heb afgemaakt als verrassing, maar toen kwam dat preek omdat de vaatwasser nog gdaan moest worden. dat deed pijn, omdat het leek alsof alleen iperfectie telt.” daarmee leg je uit hoe jij keuzess maakt én hoe de erkenning van je inzet jouw motivatie versterkt. Dat gesprk kun je inzetten door samen een overzicht te maken van wat er in huis moet gebeuren (denk aan container, vaatwasser, afval, enzovoorts) en vragen wat zij het meeste vind dat nu geregeld moet worden. door het visueel te maken, wordt duidelijk dat jouw beslissing ook iets toevoegt.

Hopelik helpt dit.

xx liefs Wolf 🐺