Skip to main content
Vraag

Wat moet ik doen bij slechte cijfers

• January 26, 2026
  • 3 reacties
  • 29 Bekeken

Forum|alt.badge.img

Hoi,

ik zit op 3 vwo en ik had laatst toetsweek en ik had 9 toetsen waarvan ik er nu 4 terug heb. ik heb 2x 3,9 een 4 en een 4,8 en ik had die 2x 3,9 wel verwacht maar ik had zo erg me best gedaan op wiskunde en ik ben normaal echt heel goed ik ak en nu heb ik daar ook gewoon onvoldoendes voor en ik moet nog 5 cijfers terug krijgen. ik sta nu 2 vijfen en ik snap dat sommige mensen nu denken van oh dat valt wel mee maar ik heb er echt heel veel stress over omdat ik faalangst heb enzo en gewoon alles goed wil doen en ik wil gewoon over gaan. 

hebben jullie soortvan tips om met slechte cijfers om te gaan en misschien ook voor leren enzo?

groetjess

3 reacties

Monkeyboy08
Forum|alt.badge.img+12
  • Topper
  • January 26, 2026

Hoi,

Vorig jaar (3vwo) had ik ook veel slechte cijfers, en ging het ook niet zo goed met mij. Ik stond toen ook 7 tekortpunten totaal, en heb het meeste weten op te halen.  Je kunt voor de volgende toetsen aan jouw docenten of vrienden vragen hoe je het beste kan leren voor de toetsen, en waar het de afgelopen toetsen misging en hoe je dit de volgende keer beter kunt doen.  Maar weet dat je nog pas op de helft van het jaar zit, en dat je nog veel toetsen gaat krijgen waarmee je je cijfers kan ophalen. Ik hoop voor jou dat de andere cijfers beter zijn!
Groetjes, Monkeyboy08

ghast
Forum|alt.badge.img+9
  • Topper
  • January 27, 2026

Hoi,

4 gym-leerling hier. Zelf sta ik door een paar aandoeningen super slecht ervoor (meer dan 7 minpunten) maar ik heb de motivatie gevonden doordat anderen mij judgeten. Meteen de leerwijze aanpassen en mijn toetsen voelden goed aan. (Heb er nog een paar binnenkort). Hopelijk kunnen we allebei onze punten ophalen. We hebben nog 2 kansen (oftewel trimester).

Groetjes,

ghast

heyyy, ik snap het wel hoor, maar ligt aan dat je misschien leert of omdat je teveel stresst als je een toets maakt? Je mentor kan je ook goed helpen met dit soort dingen, ik ben in de eerste ook dpprgestuurd naar een orthopedagoog op school en dat hielp mij wel! (planningen maken, doelen stellen etc.) successs!