Vraag

Wat moet ik doen?

  • 9 April 2019
  • 1 reactie
  • 50 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties
Ik ben een meisje van 13 jaar en heb het gevoel dat ik een angststoornis heb. Dit begon toen ik me vervelend, om het zo te zeggen, begon te voelen. Dus ik begon op internet op te zoeken wat het zou kunnen zijn, mijn symptomen kwamen het meest overeen met een angststoornis. Ik weet niet wat ik moet doen, want ik weet natuurlijk niet 100% zeker of ik het heb. Moet ik naar een huisarts gaan om me daar te controleren? Zo ja wat moet ik daar dan verwachten? Of is het beter om meteen naar een psycholoog te gaan? Ik moet het daarnaast ook mijn ouders vertellen, wat waarschijnlijk ook nog een ding word. Ik ben vooral bang dat als ik me laat controleren (of iets anders, ik weet niet zo goed hoe dat gaat) en de uitslagen zijn negatief, dat ik nog steeds zit met dat vervelende gevoel (dan weet ik helemaal niet wat het zou kunnen zijn of wat ik eraan kan doen) of dat mensen dan gaan denken dat ik me aanstel. Heeft iemand advies of weet iemand wat ik het beste kan doen? Want ik heb totaal geen idee wat het beste is om te doen in deze situatie.
Groetjes, J.

1 reactie

Hoi,

Er is sowieso niet echt een test die je eventjes kan afnemen om te kijken of je iets hebt of niet (geestelijk).

Meestal ga je met je klachten naar je huisarts. Je huisarts kan je dan verwijzen naar een psycholoog. Die psycholoog zal dan aan de hand van vragen, gesprekken en misschien wel wat testjes bekijken wat er aan de hand is. Daarmee kan de psycholoog dan een behandelplan opstellen om je te helpen.

Het is dus niet zo dat je stickertjes nodig hebt om dingen te "bereiken" bij de huisarts. Als jij je slecht voelt, is dit zeker een reden om langs te gaan en geholpen te worden!

Het is zeker wel aan te raden om hierover met je ouders te spreken. Als je 16 jaar of ouder bent, kun je dit in principe geheim houden, maar dat is niet fijn. Als je jonger bent, komen je ouders het waarschijnlijk toch wel te weten. Waarom zie je hier zo tegenop?

Je stelt je in ieder geval niet aan! Wat jij voelt is echt en dat moet serieus genomen worden! Doe dat ook alsjeblieft en gun jezelf de aandacht en zorg die je nodig hebt en verdient!

Gr. Pin

Reageer