Skip to main content

wat is het nut van leven

• October 30, 2025
  • 4 reacties
  • 46 Bekeken

Forum|alt.badge.img

Heyy,  ik ben 14 jaar oud en ik weet niet waarom maar ik voel me de laatste tijd gewoon zo… leeg
alsof eigenlijk niks meer echt nut meer heeft. school heeft prestatie druk, dan heb je nog eens cijfers, huiswerk en toetsen daar bovenop. 
ik probeer me te focussen op de dingen die ik leuk vind, maar het voelt gewoon allemaal zo zwaar.
de laatste tijd voelt het ook steeds alsof mijn vriendinnen prima zonder mij zouden kunnen. ik bedoel ik ben er wel en ik praat mee, maar het voelt niet echt alsof ik echt een prioriteit ben. alsof ik eigenlijk gewoon een last ben voor hen. ik vraag me af of ik de enige ben en of het ze überhaupt zou boeien als ik er niet meer zou zijn. mijn vader is overleden toen ik 10 jaar oud was en ik zou willen dat ik dit met hem kon delen maar dat kan niet. ik heb nu ook nog keuze stress over profiel keuzes en zie het eigenlijk allemaal niet meer zitten. en weet eigenlijk niet wat ik moet doen en of het leven nog nut heeft voor mij. heeft iemand anders dit ook? of ben ik me gewoon aan het aanstellen?

4 reacties

DnDlover
Forum|alt.badge.img+1
  • Weet de weg
  • October 30, 2025

He, je bent vast niet de enige die zich zo voelt. Maar als ik de vraag in jouw titel aan mijzelf stel (doe ik zo nu en dan), kom ik bijna altijd uit op hetzelfde antwoord. “Ik leef voor de mensen die mij liefhebben en die ik (en zij mij) later zal liefhebben.” Leef dus voor je familie, voor je vrienden (ze geven wel echt om je waarschijnlijk, ik zou het bespreken met degene met wie je je het meest close voelt) en voor je toekomstige vrienden en misschien wel meer. Degenen die je nu al kent zullen een gebroken hart krijgen en degenen die je later zal ontmoeten zou jij misschien een cruciale rol in hun leven kunnen spelen, ik weet niet hoe mijn leven zou zijn gegaan zonder een paar bepaalde mensen. Weet gewoon, je bent niet de enige en er zijn echt nog wel redenen om te leven, anderen hier kunnen vast nog andere geven.

Forum|alt.badge.img
  • Net nieuw
  • October 31, 2025

Ik voel me exact zo. Ik heb het gevoel alsof ik gewoon naar de dood toewerk ofzo en alles wat ik ertussen doe onnuttig is, maar ik probeer een paar dingen te zoeken die mij nut geven of plezier. Dus nu probeer ik met mijn oude vrienden te herverbinden.

Wat je zou kunnen proberen is: maak een lijst op van dingen die je leuk vind of belangrijk vind. En probeer een van deze dingen een beetje te doen per dag of twee dagen of drie.

Bv je vind sporten leuk. Probeer thuis wat te sporten, oefen op pull ups of pompen.

Je hebt een passie voor later bv fysica ofzo. Doe iets en leer wat dingen die je leuk vind zoek wat weetjes op en paradoxen.

Enzoverder. Maak een fysieke lijst op papier of gsm

Fleur_
Forum|alt.badge.img+3
  • De Kindertelefoon
  • October 31, 2025

Hi ​@catootje12 ,

Wat vervelend om te horen dat je je zo leeg voelt. Maar wat super knap van je dat je dit hier post en het deelt met anderen!! 

Onthoud dat je er niet alleen voor staat. Je kunt met De Kindertelefoon elke dag van 11:00 tot 21.00 uur bellen (0800-0432) of met ons chatten als je anoniem je verhaal wil delen of samen met de Kindertelefoon wil kijken hoe je je situatie kunt verbeteren. Nogmaals heel goed van je dat je dit durft te vertellen!

Groetjes,

Fleur

De Kindertelefoon

Wolf
Forum|alt.badge.img+19
  • Ster
  • October 31, 2025

Ik snap supergoed wat je bedoelt, soms voelt alles gewoon te veel en dan lijkt niks meer leuk of nuttig. En dat gevoel dat je vrienden je niet echt nodig hebben, dat herken ik ook. Misschien is het goed om met iemand te praten die je vertrouwt, ook al is dat eng.

xx liefs Wolf 🐺