Skip to main content
Vraag

Wat is er nou nog aan? Ik haat mezelf

• August 28, 2026
  • 7 reacties
  • 106 Bekeken

Yusa
Forum|alt.badge.img+5

Hoi lieve iedereen. 

Ik voel me weer zo verdrietig, leeg, stom, dom. Ik haat mezelf gewoon echt. En ik zie niet in waar ik nog goed voor ben

Het begon ongeveer 1 maand geleden, iets meer. Ik kreeg rare gedachtes (geen details, sorry) en midden in de vakantie had ik het super leuk. We waren op Ameland,  en vlak na het middageten was ik super happy met een aankoop die ik had gedaan. 

Toen kwam mijn moeder naar me toe. Ze zei dat het niet goed ging met S, de ontzettend leuke en lieve hond van mijn beste vriendin, en dat hij die middag ingeslapen zou worden. En ik stortte in. Echt gigantisch. Ik kon er niet bij zijn dus we hebben kaarsjes aangestoken bij foto's van hem. Ik heb echt zoveel gehuild, echt bij alles moest ik aan hem denken. Als ik een hond zag die op hem leek wilde ik die knuffelen en even verbeelden dat hij het was. 

Maar thuis kwam echt de klap. Mijn bestie was nog op vakantie en voor mijn eigen gevoel zou ik S minder missen als ik me gewoon verbeeldde dat hij mee was op vakantie met haar en dat hij samen met haar terug zou komen. Maar dat was niet de waarheid. Die wilde ik niet accepteren. Dus toen L terug kwam had ik het zo moeilijk. Zijn spullen zijn weg, de grote mand is leeg, geen nieuwsgierige kraaloogjes meer. Niks. En ik heb een kussen gekregen waar een foto van S op staat. En hij 'kijkt' me steeds aan. Ik had hem zo graag nog een laatste keer willen knuffelen. 

Rust in vrede lieve S ❤️

En daarbij komt nog, mijn planten gaan dood. Nu klinkt dat echt totaal onbenullig, maar ze betekenen serieus wat voor mij. Ik ben er echt al 7 kwijt in 1 maand tijd. Het voelt echt alsof ik alles fout doe, ik kan niet eens een plant in leven houden. 

En ineens ben ik onzeker. Over mezelf. Ik was altijd zo zelfverzekerd, maar nu vraag ik me ineens af of ik niet stom ben/doe. Of ik geen rare dingen zeg/ denk/ doe. Ik begin mezelf zo te haten. Ik vind mezelf stom, dom, goor. Ik zet gewoon mijn nagels in mijn huid zodat ik wat pijn voel. Ik vind dat ik dat verdien. 

Ik kan maar niet accepteren wie ik ben. Ik wil iemand anders zijn. School is nog steeds een probleem. De scholen zijn al 2 week geleden begonnen en ik heb nog geen poot uitgestoken naar mijn werk. Ik heb geen motivatie of inspiratie. Mijn droom is gewoon dat ik normaal in een klas zit. Zonder medicatie, zonder gezeik, zonder dat ik last van prikkels heb. 

Er zijn zoveel dingen die ik wil kunnen of proberen. Ik zou op boulderen willen, omdat klimmen 1 van mijn passies is. Maar L zegt al weer dat dat ook druk is. (Ze heeft dat 1 keer gedaan) 

Ik ben eenzaam als mijn vriendin(nen) niet kunnen spelen. Ik weet niet wat ik moet. Sorry als ik jullie lastig val, misschien lucht dit me gewoon een beetje op.

Liefs 

7 reacties

Cantaloupe
Forum|alt.badge.img+9
  • Topper
  • August 28, 2026

Hey lieve ​@Yusa ,

Wat verdrietig dat S. is overleden, dat je het niet echt wou beseffen is logisch hoor ❤ En dat je verdrietig bent om dingen die anderen misschien onbenullig vinden had ik vroeger ook heel erg, dus snap je wel.

Vind het rot dat je nu zo negatief over jezelf denkt, dat is echt helemaal nergens voor nodig, je bent een super lief persoon… snap wel dat dat het niet gelijk wegneemt maar hoop dat je er toch wat beter door voelt, ik meen het oprecht <3  

Misschien is een klimbos trouwens nog een idee? Dat is buiten dus misschien wat minder prikkels, de keer dat ik daar heen ging was het best rustig volgens mij (dat was in Apeldoorn als dat voor jou in de buurt is:))

En ik heb eigenlijk een beetje een vraag maar ik kan me ook voorstellen als je daar liever niet op ingaat. Maar uit wat je schrijft op het forum heb ik een beetje het gevoel dat je moeder je soms een beetje terugfluit met wat je kan, bijvoorbeeld met school. Herken je dat? Ik ken je natuurlijk niet echt en ik weet niet hoe het precies gaat, maar ik hoop niet dat je hierdoor negatiever over jezelf gaat denken of een vastloopt zeg maar, want dat gebeurde bij mij soms wel en daar heb ik natuurlijk ook wel last van gehad.

Dikke knuffel  ❤

Yusa
Forum|alt.badge.img+5
  • Topic-opener
  • Vaak actief
  • August 29, 2026

Hi lieve ​@Cantaloupe

Dankjewel voor de lange reactie, vind het wel heel lief dat je ook echt tijd neemt ervoor 🙃 gisteren was gewoon een nogal slechte dag, want er was weer een belafsprqak over mij, en dat ik fysiek naar school MOET en niet gewoon thuis les mag hebben. 

Ja een klimbos is leuk, heb ik ook op Ameland gedaan. Zo kwam ik er een beetje achter dat klimmen mijn passie is. Ik klim ook heel vaak in bomen en zo. Alleen lijkt boulderen me zo gaaf omdat het hier echt super dichtbij is (volgens mij echt 5 a 10 minuutjes fietsen. En een klimpark is minimaal een halfuur rijden. 

En als antwoord op je vraag. Ik weet eigenlijk niet op ze me tegenhoudt ofzo. Ik heb zelf geen idee meer wat ik wil, kan... Het liefst zou ik als ieder normaal mens naar school willen en niet in 'stapjes' of zo. Maar dat kan niet. Dus ik weet het niet. 

Liefs :) 

Tover01
Forum|alt.badge.img+20
  • Ster
  • August 29, 2026

Hey lieve ​@Yusa  ik sluit aan bij ​@Cantaloupe  en hopelijk komt er weer wat meer licht in je gedachten! Want je bent echt een mooi en lief en waardevol persoon die echt veel betekent en goede dingen doet en gaat doen! Ik hoop dat je over je gevoelens en gedachten kunt praten, misschien een keer met de Kindertelefoon? Wij vinden jou hier een geweldig en liefdevol persoon en dat je verdriet hebt is echt heel logisch en begrijpelijk. Zou ik ook hebben en het is eigenlijk ook positief want dat zegt hoeveel je van anderen (ook andere wezens) houdt! ♥️🫂

Met veel liefs, Tover 😘

vie
Forum|alt.badge.img+4
  • Vaak actief
  • August 29, 2026

hi lieve ​@Yusa 

wat naar zeg. gecondoleerd met S, en ik sluit me helemaal aan bij de anderen. onthoud alsjeblieft dat je een lief persoon bent en dat je hier op het forum bij ons altijd welkom bent je krijgt een hele dikke knuffel van mij en ik hoop dat je je snel beter mag gaan voelen🫂💗

heel veel liefs vie.

NightShadow

Hallo ​@Yusa,

Het is logisch dat je je zo voelt. Pijn gaat niet zomaar over en sommige dingen zijn moeilijk te beseffen. Ik mis ook dieren in me leven die er helaas niet meer zijn. Ik kan niet zeggen dat de pijn minder wordt, maar het went en je leert er mee omgaan. Ik hoop dat dat ook zo wordt voor jou. Praat erover en bekijk foto’s, huil en laat je gevoelens eruit.

Verder over je planten. Mijn vetplant was dood aan het gaan. Ik heb hem in het licht gezet en minder water gegeven. Misschien kun je kijken of je planten meer licht nodig hebben of meer/minder water? 

Over school, ik ga niet naar school (voornamelijk wegens prikkels), ik mis het en het doet me soms wel pijn. Maar het went en het is oké. Je moet niet hard zijn tegen jezelf en je goede kanten zien, zien wat je wel kunt en wat wel goed gaat. Kunnen je ouders contact opnemen met Passend Onderwijs? Misschien kunnen zij helpen? Je gaat er komen, misschien niet op de reguliere manier, misschien met een jaar langer, misschien met een omweg, maar je komt er. Je kunt het. 

En over sport. Ik heb een paar maanden geleden een sport geprobeerd, 2 proeflessen. Ik heb ervoor gekozen om het niet te doen wegens de vele prikkels. Maar ik heb het geprobeerd. Wat ik eigenlijk wil zeggen, probeer het. Vraag een proefles aan, vraag of je mag boulderen met oordopjes in. Vraag of er kleine groepen zijn. Probeer het. Als het niet gaat is het jammer en pijnlijk, maar dan heb je het geprobeerd. 

Je gedachten zijn terecht en maken je niet minder waard of te gevoelig, laat emoties toe, praat erover en wees lief voor jezelf. Je komt er wel, op je eigen tijd, tempo en route. Niet iedereen is hetzelfde, dat zou erg saai zijn. 

HanJisunglover
Forum|alt.badge.img

Heyy allereerst gecondoleerd met S het klinkt echt als een hele llieve hond! Wat naar dat je je zo slecht voelt🙁 hopelijk gaat het snel weer beter! Wat voor sporten vind je behalve boulderen en klimmen nog meer leuk want mss vind je dat opeens wel GEWELDIG!! Dus ja m'n schermtijd is bijna op dus ik kan niet langer antwoord geven mr ik hoop dat je je snel weer beter voelt ❤️ 

Xx Hanjisungloverr

35 Bomen
Forum|alt.badge.img+3
  • Praat goed mee
  • August 30, 2026

Hoi lieve ​@Yusa,

Ten eerste gecondoleerd met S, ik hoop dat hij het goed maakt waar hij mag zijn in dit universum want hoe jij over hem praat weet ik zeker dat hij dat verdiend. Het zelfde geld voor je planten, want het is totaal niet onbenullig hoor, iedere dood is een dood, of het nou een mens, een plant, een hond, een mier of zelfs een bacterie is. Ieder wezen heef een leven en iedere dood is hetzelfde en even k*t.

Over het onzeker zijn dat heeft iedereen, dat heb ik ook hoor ik vraag me ook af of ik niet gwn een achterlijke idioote aandachtszoeker ben, en weet je dat is waarschijnlijk voor sommige mensen wel, maar niet voor iedereen, er zijn genoeg mensen die je zien als een geweldig persoon. Zoals ik, ik ken je niet echt, maar ik weet zeker dat als ik je eenmaal zou kennen ik het heel goed met je zou kunnen vinden. Dat meen ik.

Weet wel dat niemand pijn verdient, behalve moordenaars dan, maar dat ben jij zeker niet als ik je zo hoor praten. Dus hou het a.u.b bij je nagels en ga jezelf niet snijden of aan sh doen, ik heb eraan gedacht, maar ik heb helaas zelf gezien dat het heel verslavend werkt in het begin maar jaren later krijg je er echt spijt van en kan je jezelf nog minder aanzien, en dat is niet wat we willen. 

En ik meen het als ik je begrijp als je niet kan accepteren wie je bent, dat kan ik ook niet, maar er zit niks anders op, Misschien heb je in het volgende leven (als je dat gelooft) meer geluk, maar zelfs in dit leven vinden we wel een uitweg met wie we zijn die niet zelfmoord is. Ik weet niet wat voor medicatie je gebruikt maar ik weet zeker dat er wel mensen op deze aarde bezig zijn met een manier om te zorgen dat je medicatie niet meer nodig is, Biologen, dokters en toxicologen zijn al heel druk bezig met het veranderen van bloedcellen zodat ze chronische ziektes kunnen vermijden / oplossen en dat gaan wij nog meemaken. Dat beloof ik je.

En weet je je moet toch op een punt wel gaan beginnen met school, rechercheurs zijn hard nodig in Nederland 😉.  En motivatie komt wel vanzelf, we zitten nu eenmaal in de pubertijd, voor de meeste mensen het donkerste stukje van ons leven, vanaf hier is het allemaal beter. Je wordt gelukkiger dat beloof ik.

En weet je waarschijnlijk kun je je eenzaamheid wel oplossen met boulderen. Ik bedoel je kunt alles wel een keertje proberen, en misschien vind je wel je nieuwe talent in boulderen, en misschien vind je wel nieuwe vriend(in)en op boulderen.

Ik hoop dat je je al een beetje beter voelt,

Vriendelijke groet,

35 Bomen