Vraag

wat is er mis met mij???

  • 14 November 2020
  • 3 reacties
  • 168 Bekeken

Badge
  • Net nieuw
  • 0 reacties

Hoi allemaal,

Ik heb een aantal dingen die ik met jullie wil delen. Hier heb ik het nog nooit met iemand over gehad dus ik vind het best wel lastig om te zeggen. Dit wordt een lang verhaal, maar ook hoop dat je de tijd neemt om het te lezen en om mij een beetje te kunnen helpen want ik zit helemaal met mijzelf in de knoop.

Ik ben een meisje van 14 jaar en ik zit in klas 4 havo. Dit komt omdat ik groep 4 heb overgeslagen. Nu heb ik het best wel lastig op school, want iedereen is minstens een jaar ouder dan ik en het gaat veel over relaties en seks en dat soort dingen. Ik voel me daar erg ongemakkelijk bij. 

Mijn ouders zijn gescheiden, maar wonen nog wel in hetzelfde dorp, ze hebben beide een nieuwe relatie en ik heb mijn hele thuis situatie nog steeds niet helemaal verwerkt.

Het echte onderwerp waar ik het over wil hebben is mijn hersenen, fantasie en mijn ogen. De meeste mensen zien en lamp als een lamp, maar ik zie een peertje, een draadje, een schroef, een bout, een snoer en ga zo maar door. Dit heb ik bij alles wat ik zie een dit is erg vermoeiend en druk voor mij in mijn hoofd. Alles wat ik in stukjes zie kan ik in mijn hoofd op mijn eigen manier weer aan elkaar plakken en daardoor ontstaan de gekste figuren. Van bijvoorbeeld alle onderdelen van een lamp maak ik een robot en dan beeld ik me in dat hij kan praten en dat hij me begrijpt. 

Op school heb ik het hier hartstikke lastig mee, want mijn hoofd staat 24/7 'aan' en ik kan me hier heel erg lastig door concentreren. Ook staan mijn ogen geen seconde stil en zelfs als ik mijn ogen dicht heb zie ik alsnog heel veel dingen bewegen en dit is hartstikke vermoeiend en ik vind het lastig om erover te praten. 

Op school heb ik niemand die ik echt mag of een leraar die ik echt vertrouw, er zijn wel van die mensen daar voor, maar die doen er ook niks mee. Tegen mijn ouders of broer durf ik het niet te zeggen en tegen andere familie leden ook niet.

Ik wordt helemaal gek in mijn hoofd 

Help me, alsjeblieft.

 


3 reacties

Reputatie 1
Badge +1

Heyhoi Acs!

wat ik zou doen is alles opschrijven, alles wat je denkt en alles wat je ziet. Je kiest gewoon een schriftlezing uit en die neem je altijd mee met een pen, eerst zal het een beetje wennen zijn om alles op te schrijven, en ik begrijp ook dat het lastig is om alles op te schrijven, maar probeer zo veel mogelijk dingen op te schrijven. Dit helpt echt het maakt je hoofd een stuk rustiger en je gedachten staan altijd op een rijtje. Uiteindelijk hoef je als het goed is dit niet meer zo heel vaak te gebruiken omdat je hoofd zelf alles opschrijft maar dan niet in een schriftje. Wanneer je gaat slapen schrijf je alle dingen op waar je trots op bent die dag, en dan kan je rustig en blij gaan slapen en word je de volgende dag vredig wakker. Probeer dit eens voor een paar weken ofzo en kijk of het helpt

succes!!!

Hey,

Ten eerste, je bent niet gek in je hoofd. Dat sws niet. Je wordt misschien soms gek, dat gebeurt iedereen wel eens, maar je bent het niet. 

Ik herken namelijk wel een paar dingen die je noemt. Ik ben namelijk hooggevoelig. HSP. Het zou kunnen dat jij dat ook bent. Ik zou het zeker opzoeken en kijken of je je in de kenmerken en symptomen kan herkennen. 

Verder is het een hele goede tip van @Heyhoiii om dingen op te schrijven, op wat voor manier dan ook. Niet alleen om het er maar uit te hebben, maar ook om jezelf beter te leren begrijpen. Je bent er inmiddels al achter dat je hersenen apart kunnen werken, veel kunnen werken ook, dus het is belangrijk om te begrijpen waarom en hoe ze zo werken. Ik snap dat het vermoeiend is om constant maar bezig met heel de wereld te zijn, echt, ik kan het weten, daarom is mn tip om je je er niet tegen te verzetten maar juist je erin te verdiepen. Schrijf op wat je denkt en voelt. Ga gewoon zitten of liggen en laat je gedachtes gewoon gaan waar ze heen willen. Luister muziek, ASMR, doe yoga, kijk een serie of film, sport, lees een boek... Om alleen even op 1 speciek iets te focussen. Soort ontspanning. 

Badge +1

hey ik heb een tip vertel dit aan je ouders en ga naar je huisarts en vertel daar je probleem via de huisarts word je doorgestuurd naar hulp. daar krijg je fijne hulp ( ik heb dit gedaan met een sociale angststoornis en dit was fijn)

Reageer