Skip to main content

Ik ben vrienden met iemand, ongeveer 8 jaar nu, maar ik begin de klik met haar te verliezen. Ze maakte maanden lang kwetsende grappen. Ik voelde me daar nogal slecht over, en ik had dus een paar dagen geleden over met haar, en toen bracht ze een paar van haar (terechte) issues met mij naar voren. Ik kwam tot de realisatie dat we eigenlijk een slechte vriendschap hebben. Ik behandel haar slecht en zij behandelt mij slecht. Dus ik begon mij af te vragen, waarom doen wij dit nog? 

Ik moet toegeven dat ik een slecht persoon tegen haar ben geweest, maar ik wil graag veranderen. Ik wil een beter persoon worden, maar ik heb echt het gevoel dat ik gewoon dat niet kan worden zolang ik met haar vrienden ben. Ik heb het gevoel dat we al lang geen vrienden meer zijn, maar gewoon stukken geschiedenis van elkaar die we beiden weigeren achter te laten. Tja, ik vind het ergens wel jammer, maar ik denk dat het voor ons beiden beter is. 

We hebben al eerder ruzie gehad, maar toen dacht ik dat we er nog over heen zouden ‘groeien.’  

Ja, dus niet. Ze heeft al eerder ervaringen gehad met vrienden die haar ‘achterlaten.’ Dus ik voel me eigenlijk een beetje slecht om tegen haar te zeggen dat wij geen goeie vrienden zijn. Wij zitten samen in de klas, met nog een andere vriendin (we zijn beide vrienden met haar).  Ze heeft wel vrienden in andere klassen maar ik vind het een beetje een awkward positie. Vooral omdat we nu in het winter seizoen zitten, haar verjaardag komt eraan, Halloween, Sinterklaas, Kerstmis, en veel andere verjaardagen (van vrienden etc.) komen eraan.  We hebben al onze Halloween kostuum (met die andere vriendin) gepland. Ik vind het echt vervelend maar ik weiger nog langer mijn eigen gevoelens te verbergen zodat zij zich beter voelt. 

Hoe ouder ik word, hoe meer ik besef over mezelf en anderen. Ik heb gemerkt dat ik vaak haar emoties boven die van mij zet, en ik heb er geen zin meer in. Wij zijn gewoon GEEN goede vrienden. 

Dus nu komt de vraag, hoe stop ik onze vriendschap? Ik wil WEL respectvol blijven. 

PS: Zal ik haar dan wel een klein kadootje voor haar verjaardag geven? 

Hoi, zoals je het hier uitlegt, zo zou je het haar ook kunnen uitleggen. het is een heel helder en begrijpelijk verhaal, en goed en redelijk geformuleerd.  Zoals ze wel eens zeggen: “niks meer aan doen” bij wijze van spreken.  En je laatste vraag, ik denk dat, hoe hard het ook is, dat een eerste signaal zou zijn, door juist niets meer te doen. Laat het deze keer bij een keurige felicitatie en een goede wens, en dat is het. Dit alles natuurlijk als je echt zeker weet dat het klaar is met jullie. Dan is dit een heel nette manier van doen. Vind ik dan. Wil je het haar rechtstreeks zeggen en dan echt stoppen? Of langzaam (lijkt me geen goede optie)?  Of per brief? Dat is natuurlijk nog wel een vraag. Of misschien maakt ze nog weer eens een vervelende opmerking en dan haak jij daar op in met je tekst. Niet te lang en op een vriendelijke maar duidelijke manier lijkt me dan heel goed.

Groetjes liefs Tartan X

@Tartan15 

Echt super erg bedankt voor je suggesties, Tartan!! 

Ik ga er nog over nadenken, maar je suggesties hebben mij enorm geholpen. Fijne avond verder!

Ik heb vandaag de Whatsapp groep verlaten, en dat geeft me een opluchting, maar ik weet niet hoe ik verder moet gaan. Al mijn ‘vrienden’ (vrienden die closer zijn met haar dan met mij) beginnen negatieve gevoelens te vormen voor mij. Als in, ze kiezen een kant. 

Ik wil niemand in zo’n positie zetten, maar het is wel vervelend als anderen zo over mij voelen. 

Een van mijn beste vriendinnen is vrienden met haar, maar zij wil dus vrienden blijven met dat persoon. Ik vind dat niet erg, maar ik vind het wel vervelend dat ik het gevoel heb dat zij (die 8 jaar lange vriendin) niet dingen/problemen van iedereen’s perspectief ziet.

Ik heb ook opgemerkt dat ze iedereen waarmee ik misschien vrienden wil worden/was aan haar kant probeert te krijgen. Ze vertelt dus over mij, want in zichzelf niet erg is, maar ik merk dat als ze dat doet ze vaak niet het hele verhaal geeft, en dat vind ik een vervelend. Ze manipuleert het verhaal in een manier waarbij alleen haar kant naar voren komt. 

Reageer