Vraag

Wat houd een depressie in en wanneer kun je jezelf depri noemen?

  • 4 December 2018
  • 11 reacties
  • 199 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties
hey,

zoals je hierboven leest vraag ik me dus af wat een depressie precies inhoud?
ik heb het vermoeden dat ik dat ben alleen,
waardoor word je depri? Door bijv. Emotionele problemen of trauma’s of kun je het ook hebben zonder dat je de reden precies weet/kan uitleggen?
en kun je dat testen? En hoe?
heeft een depressie gevolgen? En wat voor gevolgen dan?

dankje,
groetjes anoniem

11 reacties

Hey,
een depressie ziet er voor iedereen anders uit, ik kan dus last hebben van iets heel anders dan jij, maar we kunnen dan nog steeds allebei depressief zijn.
De meest voorkomende ‘symptomen’ zijn
-somberheid
-angst
-suïcidale gedachten
-veel piekeren
-verminderde interesses in dingen
-kort lontje
-rusteloos
-moe

je kan inderdaad depressief worden door een trauma, maar het zou ook kunnen dat er geen aanwijsbare oorzaak is, ook de oorzaak verschilt bij iedereen. Als je vermoedt dat je een depressie hebt, zou ik er met iemand over praten. Hoe sneller je met iemand praat, hoe groter de kans is dat je snel herstelt. Je zou op school met je mentor of een vertrouwenspersoon kunnen praten, met je ouders etc.

Heel veel succes!!!
@Sleepygirl dankjewel voor de informatie.
De symtomen lijken om de mijne en ik kan best depressief zijn door emotionele problemen. Maar ik weet niet zo goed met wie ik moet praten.
Ik heb niet zon goede klik met mijn ouders namelijk😓
Hoi,

De internetpagina van het Kenniscentrum Kinder- en Jeugdpsychiatrie lijkt mij erg duidelijk en compleet.

Je hoeft echt niet per se een slecht leven te hebben om depressief te worden. Het kan van alles zijn. Deze redenen kunnen zo uit elkaar lopen, dat het soms lijkt alsof het uit het niets komt of dat een depressie geen reden heeft. Echter is er altijd iets wat het gevoel triggert. Soms is dat erg moeilijk om te achterhalen.

Een depressie is je minimaal 3 weken somber voelen. Dit is natuurlijk een beetje vaag, dus het is voornamelijk afhankelijk van de interpretatie van de psycholoog/psychiater/arts.

Testen op internet zijn in ieder geval niet betrouwbaar. Als je wil weten of je depressief bent, moet je naar de huisarts. Alleen een bevoegd persoon als een psycholoog/psychiater/arts kan de diagnose stellen.

Natuurlijk heeft een depressie gevolgen. Je voelt je naar. Je hebt minder plezier in eigenlijk alles. Je kan je moe, slap, futloos, depressief, somber, slecht, belabberd, etc. voelen. Het kan je school- en sportprestaties gaan beïnvloeden en het kan erger en erger worden...

Maar het kan natuurlijk ook weg gaan. Als jij je rot voelt - en daarbij maakt het niet uit of het nu een depressie is of niet - is het altijd belangrijk om dit met iemand te delen. Door te praten kun je dit gevoel aanpakken en tackelen.
Is er iemand op school die je vertrouwt? Je mentor, een vertrouwenspersoon of een leraar? Anders een vriend(in) of andere familie? Je kan ook direct naar je huisarts toe.

Probeer het er met iemand over te hebben 🙂 Je bent niet alleen :)

Gr. Pin
@pin dankje voor je reactie. Hier heb ik wel wat aan, alleen ik weet niet of praten de juiste oplossing is voor mij. Ik ben niet echt een prater zeg maar. (In elk geval niet over mijn problemen).
Het maakt niet uit dat je geen prater bent. Juist als je dit lastig vindt, kan het extra waardevol zijn om met iemand te spreken. Of je het nu veel doet of niet, het is en blijft de beste oplossing.
@Pin oke, dankjewel. Ik zal een poging doen tot praten met mijn mentor. Bedankt voor je hulp💟😊
Reputatie 2
Badge +1
Hey, ik herken me hier ook in en ik vraag me ook af of ik depri ben, dus ik snap wat je bedoelt. Het is misschien een beetje raar ofzo maar eigenlijk wilde ik ook een vraag stellen... Als je depri bent, ben je dan altijd verdrietig of somber ofzo of kan je dan ook nog soms blij zijn? Want ik wil net als jij ook graag duidelijkheid
Als je depri bent, ben je dan altijd verdrietig of somber ofzo of kan je dan ook nog soms blij zijn? Je kan best betere periodes/momenten hebben, maar als je ook best regelmatig echt vrolijk bent, denk ik niet dat het een depressie is. Voor jou geldt hetzelfde, als je duidelijkheid wil, bezoek dan je huisarts.

Gr. Pin
Reputatie 2
Badge +1
@Pin dankje, dan denk ik niet dat ik depri ben. Misschien een idee wat het wel kan zijn? huisarts bezoeken vind ik namelijk best eng...
Eh, ik ben geen arts en geen psycholoog. Ik ben een 16-jarige puber achter een laptop. Ik weet niet wat het kan zijn. Het kan van alles zijn.

Wat ik wel weet is dat als je je kut voelt, je met iemand moet gaan praten. Dit hoeft niet per se de huisarts te zijn, maar kan ook een vertrouwenspersoon, je mentor, een leraar, een vriend(in) of je ouders zijn. Zij willen je echt verder helpen. Je hoeft het niet alleen te doen. Je hebt geen stickers nodig om hulp te krijgen.

Als je hier nog verder over wil praten, raad ik je aan je eigen topic te openen. Anders gaan we hier nogal off-topic.

Gr. Pin
Reputatie 2
Badge +1
@Pin Oké, dank je

Reageer