Vraag

wat heeft het leven voor zin ?

  • 30 October 2023
  • 13 reacties
  • 165 Bekeken

Badge

 

Wat is het doel van het leven ?

Sinds een tijdje hangt deze vraag boven op mijn hoofd, want eerlijk is eerlijk it makes no sense. Je wordt geboren en vroeg of laat ga je weer dood. Als je dood bent, ben je dood, en dan? Dan niks meer. Dus wat is het doel van leven als je toch weer doodgaat. Je gaat naar school, vind een baan, sticht misschien een familie, maar uiteindelijk maakt dit allemaal toch geen ene reet uit? Wat heeft deze moeite voor zin als je uiteindelijk toch weer in het gootje ligt, ik snap het niet. Waarom zou ik er überhaupt moeite in stoppen als het allemaal voor niks is en het toch niks betekend.

 

Voortplanten en overleven.

Repeat, ik begrijp er echt niks van en de vraag waarom we leven en waarom krijg ik maar niet uit mijn hoofd. Voor mij lijkt er maar geen doel in te zitten.

Ben ik de enige die zulke gedachten heeft


13 reacties

Reputatie 7
Badge +7

Bijzonder dat jij deze vraag stelt, want ik zit hier ook al een tijdje mee. Inderdaad wat jij zegt: je gaat toch dood dus wat heeft het dan voor zin?

Reputatie 7
Badge +11

Hoi @User.23,

tja het is lastig,  aan de ene kant is het leven gewoon zinloos omdat je toch weer doodgaat, maaar aan de andere kant, als er niemand leeft dan nemen de dieren en de natuur de aarde over. Ik vind dit ook een lastig onderwerp!

Groetjes @Monkeyboy08

 

Reputatie 7
Badge +11

Ik heb deze vraag ook soms door mijn hoofd spoken. Precies zoals jij zegt. "Je wordt geboren, je leeft een tijdje, je begrijpt er geen bliksem van en je gaat dood” dat is een spreuk die ik toevallig ken, en het omschrijft het precies.

Zoals @Monkeyboy08 zegt:

tja het is lastig,  aan de ene kant is het leven gewoon zinloos omdat je toch weer doodgaat

 

en aan de andere kant willen de meeste mensen niet dood, want niemand weet wat er na de dood is.

Ik weet bijna zeker dat niemand hierop de vraag heeft.

 

Liefs,

  1.  
Reputatie 7
Badge +9

Hooi, vanuit een biologisch standpunt is het doel van het leven heel simpel: overleven en voortplanten. 

Maar vanuit mijn eigen standpunt is het doel van mijn leven om er iets moois van te maken. Ik wil graag een familie starten later en ook mijn kleinkinderen zien. Met mn vrouw oud worden en dat soort dingen. Tuurlijk lig je na een tijdje dood in een kist, maar dat gebeurt bij iedereen. Ik wil graag goede dingen doen voor de mensen om mij heen: ik wil mensen om mij heen gelukkig maken en zo veel mogelijk bijdragen aan de wereld om mij heen. Het hoeft niet veel te zijn: ik hoef geen gek medicijn te bedenken, maar als ik andere mnesen gelukkig kan maken met mijn bestaan en werk, doe ik dat graag.

Uiteindelijk leef je, volgens mij, voor jouw eigen plezier. Jij doet wat jij leuk vind en daar draait het leven om. Hierboven heb ik beschreven wat ik “leuk” zou vinden. 

Groetjes!!

Reputatie 7
Badge +7

@Sano07 wow ja zo heb ik er nog nooit over nagedacht. Je kan echt goed schrijven, heel je verhaal is echt mooi geschreven!

 

Reputatie 7
Badge +17

Je moet zelf zin geven aan het leven. Als je er naar gaat zoeken ga je het niet vinden. Dan kom je idd niet verder dan voortplanten en overleven.

Voor mij is het vrij simpel. Dit is het enige leven wat ik heb (nee, ik geloof niet in een leven na de dood of wat dan ook) dus ik probeer er elke dag wat van te maken. Zoals @Sano07 ook zegt is andere mensen gelukkig maken daar een belangrijk onderdeel van.

Maak dus zelf doelen. Een ander/het leven gaat dat niet voor je doen.

Succes.

Reputatie 4
Badge +2

Zulke vraag heb ik ook daarom heeft iedereen een droom om te bereiken dat maakt je leven meer dan  maar leven. Mijn droom ik wil alleen vrijheid hebben zoals we nu leven. naar school als je klaar ben met school. Gaat je werken tot je pensioen dan ben je al te helf van je leven kwijt. Als je wil nu reizen kan het ook niet meer, want je heb niet zoveel energie meer als vroeger. Dus ja ik wil zo snel mogelijk vrijheid hebben. Veel geld verdienen om te reizen en genieten van vrijheid.

Reputatie 5
Badge +1

Zoas Avicci Zei: One day you leave this world behind so live a live you ill remember

Reputatie 5
Badge +1

Ik heb mezelf dat ook altijd afgevraagd ik word geboren en ga toch weer dood . Dus wat heeft het voor zin . Om te leven . Als je toch uiteindelijk dood ga . Of dat nou vroeg of laat is .

 

Echt raar eigenlijk ik heb ooit een gedachte gehad waar in ik dood was , echt heel vaag maar wel mooi. 

Het heeft wel zin om blij te zijn, toch? :)

Reputatie 7
Badge +12

Hey!  Ik denk dat het leven zo veel zin heeft als je er zelf aan geeft, en als je wat goede dingen hebt kunnen doen voor anderen en de planeet, al is het maar klein, dan heeft je leven al zin (gehad) !  Jij draagt hier bv al bij aan het forum, en dat is al zinvol!   Hoe meer van dat soort (kleine of grote)dingen je doet, hoe meer zin het heeft. Maar dus ook al 1 klein ding kan heel veel betekenis hebben. Voor jou en of voor anderen. Dan heeft je leven dus zin!
liefs Tover xxx

Reputatie 6

Ik had dus exact dezelfde vraag. En ik heb wel een doel.

Maar dan nog, alles stopt uiteindelijk, wat jij ook al zei. Niet dat ik daar de hele tijd aan denk, dus daarom denk ik juist:

Dan maar, in die jaren tijd, proberen het beste te krijgen, want dan leef je ook het best, vooral als je alles wat je wou dan hebt gekregen, of kunt beheren op een goede, verantwoorde, passende, manier.

Ik ga gewoon voor de doelen die ik heb, ook al kunnen die bepaalde doelen al binnen bepaalde dagen behaald zijn.

Ejo

Badge

Ik heb deze vraag ook vaak aan mezelf gesteld. wat heeft het voor zin? Nu denk ik; ik ben gehandicapt en volgt een opleiding social work. mijn leven heeft zin omdat ik andere mensen kan helpen. en ik hoop kennis over te brengen en ervaringen te delen zodat gehandicapten mensen die nu en na mijn dood geboren worden het hopelijk makkelijker krijgen.  Ik hoop generaties te helpen en zo mijn tijdelijke bestaan langer zin te geven

Reageer