Vraag

Wat doen jullie als je je down voelt...

  • 6 July 2022
  • 7 reacties
  • 122 Bekeken

Reputatie 2
Badge +1

Hey,

Wat doen jullie als je je down voelt…

Ik ben 2 jaar lang misbruikt door mijn stiefbroer en heb dit 2 weken geleden aan mijn moeder verteld. Ik dacht dat ik mij fijner zou voelen nu mijn moeder het weet. Maar ik merk dat ik alles zwaar en ingewikkeld vind op het moment. Vanmiddag was is ik zo boos op mijzelf dat ik op het punt stond om met iets scherps in mijn arm te kunnen krassen, heb het uiteindelijk niet gedaan maar wil zo graag even geen pijn of verdriet voelen. Ik probeer van alles en toch voel ik me zo ellendig. Wat doen jullie, of hebben jullie tips?


7 reacties

Reputatie 6
Badge +7

Hoi Jonna,

Wat een heftige ervaring, maar ik vind het echt heel stoer dat je het nu tegen je moeder hebt verteld!

Vervelend dat je je alsnog zo down voelt. Ik las dat je bijna jezelf pijn wilde doen maar toen toch stopte. Selfharm is iets waar toch meer jongeren mee struggelen dan je zou zeggen. Het is niet iets raars, wat niet meteen betekend dat het iets goeds is. 
In een briljant topic van @xLotx lees je ontzettend veel (331) alternatieven voor zelfbeschadiging. Die kunnen misschien behulpzaam zijn. Ik zou er in ieder geval zeker even naar kijken. 

 

Als ik even niet zo lekker in mijn vel zit (wat ik de laatste tijd best vaak heb, de laatste loodjes van dit jaar) dan ga ik iets doen wat ik leuk vind. Ik heb de afgelopen jaren met Corona en alles veel creatieve hobby's ontwikkeld die je ook makkelijk thuis kan doen. Ik vind het zelf altijd heel leuk, waardoor ik wat meer ontspan, vrolijker wordt en mijn zorgen een beetje vergeet. Om een paar dingen op te noemen:

  • Origami, heel simpel koop een pakje vierkante papiertjes van bijvoorbeeld de Hema of een knutselwinkel, zoek wat tutorials op op YouTube en je kan beginnen.
  • Bakken! Naast dat het heel leuk en ontspannen is ruikt het hele huis ook nog eens heerlijk en heb je wat lekkers om op te eten als je klaar bent (en een keuken om op te ruimen). Ik gebruik vaak recepten van laurasbakery. Ik bak veel zoete dingen, maar je kan ook een hele maaltijd voorbereiden, of met een thema van bijvoorbeeld een land (bijv. India, Frankrijk, of Italië).
  • Tekenen, ik heb een hele mooie tekendoos gekregen voor mijn verjaardag. Gewoon gebruiken, niet bang zijn dat het niet mooi wordt. Een beetje kliederen lucht altijd op en als je het een week later terugvindt blijkt het zo slecht nog niet.
  • Kleien, koop gewoon een tienkilozak klei. Dus niet zo'n chique pakje van €12,95 voor honderd gram ofzo. Zo'n grote zak is vaak even, of zelfs minder, duur (rond de 10 euro, ik vond er laatst een van 7) en meestal wel bij een hobbywinkel, als bijvoorbeeld de Pipoos, te vinden. 

Maar dit zijn dingen die ik leuk vind om te doen en mij helpen. Ieder heeft zo z'n eigen ding en wat een ander helpt helpt jou niet altijd ook. Probeer gewoon van alles en dan vind je jouw ding wel.
Misschien helpt het ook om je hart even te luchten op het forum. Of juist anderen te helpen.

Ik wil ook nog even zeggen dat ik je handtekening erg leuk vind :), lijkt een beetje op de mijne, vind je niet? Al moet je het wel even zoeken tussen die lap tekst die ik inmiddels verzameld heb.

 

Groetjes,

Paardebloem

Reputatie 2
Badge

Hoi @Jonna ,

Wat vervelend dat je hebt meegemaakt. Ik weet niet waarom maar voor mij help muziek luisteren en dan vooral zielige muziek. Het klinkt misschien raar maar ja het is zo. Hier op het forum berichten lezen van andere en andere mensen helpen vind ik altijd ook fijn. Voor de rest weet ik zelf ook niet goed wat ik er tegen kan doen.

Gr kattenmens

Reputatie 2
Badge +1

Hey @Paardebloem83 ,

Bedankt voor je uitgebreide reactie!  Balen ook dat jij vaak niet lekker in je vel zit. Fijn om te lezen dat je zoveel kunt doen om je beter te voelen. Tekenen vind ik zelf ook erg leuk om te doen, dat zou ik eens kunnen proberen wanneer ik mij down voel. Ik word vaak wel vrolijk als ik kan hockeyen, maar er is nu zomerstop dus aantal weken geen hockey. Ook speel ik piano maar als ik mij niet lekker voel dan zijn het vaak van die deprimerende liedjes waardoor ik juist verdrietiger word.

Jaaa onze handtekening lijkt idd erg op elkaar. Ik had van een vrijwilliger van de KT een linkje gekregen naar een boek waar deze zin in stond. Vond deze wel bij mij passen!

xxx Jonna

Reputatie 2
Badge +1

Hey @Kattenmens ,

Ik luister net als jij ook regelmatig naar muziek, maar als ik zielige muziek hoor maakt het mij juist nog verdrietiger. Wel fijn dat jij je er wel beter van voelt. En anderen helpen hier op het forum is sowieso fijn. 

xxx Jonna

Badge

Hey wat heftig! Wel echt goed dat je het tegen je moeder hebt verteld. Als ik me ff down voel zet ik meestal muziek aan en ga ik tekenen. Maar soms doe ik ff sporten met muziek. Ik hoop dat je hier iets aan hebt.

Reputatie 2
Badge +1

Hey @Anonimpi , tekenen kreeg ik al eerder als tip. Vind dat ook leuk om te doen dus wie weet helpt het. 

Reputatie 2
Badge

Ik probeer altijd afleiding te vinden. Ik zal wat ideeën opnoemen.

  • Ga grappige tiktoks kijken. 
  • Start een klein project om je bezig te houden (een edit maken van iets wat je leuk vind bijv) 
  • Doe ook een keertje even niks, ga op een comfortabele plek zitten of liggen en laat je gedachte je gang gaan. Dit kan helpen om het meer te accepteren en het achter te laten 
  • Zoek je vrienden op en ga samen iets leuks doen. 
  • Een keertje iets productiefs doen werkt voor mij ook bijv. Je kasten uitruimen of je kamer een keer goed schoonmaken

Hoop dat dit je kan helpen.

Reageer