Vraag

wanneer gebruikt een kliniek een isoleercel

  • 4 August 2023
  • 10 reacties
  • 124 Bekeken

Reputatie 7
Badge +4

Hee

Ik heb gehoord van de groepsleiders dat ze hier in de kliniek ook isoleercellen hebben. Mijn vraag is wanneer je er in komt. Heeft iemand hier ervaring mee of weet iemand dit?

En nee ik vraag dit niet omdat ik daar in wil komen. Ik wil daar juist niet in want dat lijkt me kut

Dat was me vraag doeii xx


10 reacties

Reputatie 7
Badge +17

Hoi, ik heb er eens iets over gezien en volgens mij mogen ze deze cellen niet meer gebruiken, vanaf vorig jaar al niet meer.  Ze mogen kinderen en jongeren hooguit nog een tijdje op hun kamer laten bijkomen en daarna met iemand laten praten, soort kamerarrest, maar echt isoleren in zo'n speciale cel voor lange tijd is verboden. Ik ben het met je eens dat dat vast heel erg is. Maar het mag dus niet meer.  Misschien kun je er meer over vinden op internet. 

Groetjes liefs Tartan X 

Reputatie 7
Badge +12

Ik zat op een instelling, en daar word je naar de kussenkamer gebracht (een kamer die helpt om te ontprikkelen werd er gezegd) als je een gevaar voor anderen of jezelf bent. (Agressie, depressie, snijden, weglopen, zelfmoord, slaan, schoppen, bijten, wegrennen van de plek waar je bent) het is echt alleen als je heeel boos of verdrietig wordt dat er dan een pieper getrokken wordt om je daarheen te brengen (pieper: een apparaatje, waar een touwtje aan zit, en als die getrokken wordt, gaan alle piepers van het terrein af en komt er van elke groep 1 socio aanrennen naar dat gebouw)

-OnlyMe

Reputatie 7
Badge +12

Bij mij is het geen cel maar een kamer om te ontprikkelen, of je woede kwijt te kunnen. Maar niet een cel, voor zover ik weet (ik ben er nooit heen gebracht)

-OnlyMe

Klinkt heftig @OnlyMe , word je in die kamer ook geholpen?Of opsluiten en je moet je zelf maar redden?

 

Fijn dat je nu uit die instelling bent, woon je nu dan in een pleeggezin o.i.d.?

Reputatie 7
Badge +12

Nee, ik woon (helaas) weer thuis, wel gaat er geregeld worden dat ik 1 keer in de maand een weekend in een soort opvang iets ga logeren om ff weg te zijn van thuis. Ik weet niet heel veel van die kamer af, en meestal wordt de pieper alleen getrokken bij gesloten afdelingen, omdat dat een tijdelijk noodopvang is voor mensen die helemaal van het padje af zijn. En nogmaals, je wordt daar echt niet gelijk heen gebracht als je een keertje een socio uitscheld, of als je gewoon normaal meedoet, of weigert om je kamer uit te komen, want dat is niet heel gevaarlijk ofzo.

-OnlyMe

Reputatie 7
Badge +4

@OnlyMe  thx voor je reactie xx

Mr word je daar ook heen gebracht als je zm wil plegen? Ik ben namelijk erg suïcidaal dus jaa

Reputatie 7
Badge +12

Ja, maar alleen als je bezig bent met een poging tot zelfmoord, de mensen daar kunnen niet heel veel doen aan wat jij denkt dus niet als je zelfmoorgedachtes hebt.

-OnlyMe

@OnlyMe  thank you voor de uitleg! Gelukkig dat ze dus niet kinderen echt isoleren en lang vast boeien of dat.  Dat zou ook wreed zijn.  Wat jij beschrijft is dan een soort crisis ruimte om te kalmeren? Gelukkig dat jij nooit hoefde :)  trouwens ik wens je dat het nu goed zal gaan! Veel kracht en liefs! 

XxX 

Reputatie 7
Badge +12

Dankjewel @Askygirl Ja, dat klopt eigenlijk wel, en het is dan niet alleen voor diegene zelf, maar ook voor zijn/haar groepsgenoten, want als het niet veilig is op de groep, kan je rekenen op een vervelende sfeer, en dan worden kinderen daar soms heen gebracht (echt heel weinig, en meestal is het ook valsalarm omdat er dan een socio blijft haken aan het touwtje en dat hij dan per ongeluk getrokken wordt)

-OnlyMe

Reputatie 7
Badge +14

Hoi @Girl.anoniem  en iedereen,

 

het klopt wat @Tartan13 zegt, alleen is er een 'verschil’ tussen wat ze van plan waren/zijn en ‘hoever ze nu zijn…’

hieronder een linkje naar een artikel van begin 2022 en die hebben het over een onderzoek dat daarvoor gedaan is , dus het kan nu na anderhalf jaar al weer iets anders/beter zijn:

….drie jaar geleden de afspraak werd gemaakt dat jongeren vanaf 2022 niet meer mogen worden opgesloten in een isoleercel. Dat hebben gesloten jeugdzorginstellingen toen samen met voormalig minister Hugo de Jonge van Volksgezondheid besloten. Die deadline wordt niet gehaald.

https://www.bnnvara.nl/zembla/artikelen/kinderen-nog-steeds-opgesloten-in-isoleercel-ondanks-belofte-om-ermee-te-stoppen

De plannen zijn er, maar nog niet volledig uitgevoerd. Meer info staat er in het artikel.

 

In februari 2023 schreef het Nederlands Dagblad nog een artikel over de strikte regels waar iedereen zich aan moet houden voordat plaatsing in een isoleercel mag:

https://www.nd.nl/varia/varia/1162236/wet-stelt-strikte-regels-aan-plaatsing-jongeren-in-isoleercel

 

en in dit artikel kun je lezen dat je zelf beroep aan kunt tekenen tegen zo'n plaatsing:

https://www.dehefadvocaten.nl/blog/een-kind-in-een-isoleercel-mag-dat

(ik weet niet wanneer dit artikel precies geschreven is, maar ik denk dat het al eind 2017 geschreven is, dus ik weet niet of de regels nog precies hetzelfde zijn)

 

Ik denk dat de reacties hierboven een beeld geven van hoe het nu al op veel plekken is, maar ik kan niet uit eigen ervaring spreken.

 

@Girl.anoniem ,

ik denk dat ze in de kliniek waar jij zit, als het goed is, wel meer informatie kunnen geven over hoe de regels daar nu zijn.

 

 

Gr. MickeyMouse

@MickeyMouse 

 

Reageer