Vraag

Wanneer ben je blij?

  • 29 March 2021
  • 3 reacties
  • 54 Bekeken

Reputatie 3
Badge +2

wanneer ben je nauw echt blij wat is blijdschap dat zijn vragen die ik mij zelf steeds stel en ook vraag ik het aan mijn vriend krijg ik er geen antwoord op kunt iemand mij uit leggen wat blijdschap is of wat blij zijn betekent ik hoor het graag!?  


3 reacties

Heyhey!

Dat is een hele goede vraag. Nu ik er zelf over nadenk vraag ik het me inderdaad ook af.. Wanneer ben je nou echt blij? Voor mij zou dat toch betekenen als ik alle zorgen even vergeet. En echt in het moment leef.

Groetjes!

Heey sakura-sato,

Dat zijn interessante vragen die je stelt. Wanneer ben je echt blij en wat is blijdschap?

Blijdschap en blij zijn mijns inziens subjectief. Niet iedereen ervaart blij als hetzelfde. Blijdschap wordt omschreven als  gevoel van blij zijn of aangename stemming.

Daarmee is het nog een breed begrip en keert de vraag: wanneer ben je echt blij weder?

Blij wordt omschreven als: vrolijk, aangenaam, vrolijk gevoel. Blij is de emotie en blijheid is het gevoel. Zo zou je het dus kunnen zien.

Vrolijk wordt dan weer omschreven als blij, opgewekt, zonnig en in een goede stemming.

Misschien past dat laatste wel het best bij een definitie van blij: een goede stemming. Wat dan die 'goed' is, dat zal voor iedereen verschillen. Maar je hoeft niet altijd vrolijk of opgewekt te zijn om blij te zijn.

Waar jij blij van wordt, word ik misschien niet blij van of andersom. Daarmee hoef je eigenlijk ook niet te twijfelen aan het feit van blij zijn. Als jij een 'goede' stemming/gevoel hebt kun je dat omschrijven als blij. De ene keer zal je meer blij zijn dan de andere keer. Of meer blijdschap ervaren dan de andere keer.

Helpt dit je een beetje verder?  Misschien is het nog steeds wat omslachtig. Het zal lastig zijn om blij en blijheid in een begrip te omvatten. Zeker omdat het een subjectieve maat is.

Groetjes,
Simply Me

Definities:https://www.encyclo.nl/begrip

Heey,

Een beetje als aanvulling op mijn eerder reactie. Ik las onlangs deze quote en daar moest ik nu aan denken:

“We're just about as happy as we make up our minds to be,” -Abraham Lincoln

Groetjes,
Simply Me

 

Reageer