Hey daar!
Allereerst ben ik echt supertrots op die 3 maanden! Stoppen met zelfbeschadiging kan echt onwijs lastig zijn en daarom ben ik er zo onwijs trots op.
Veel mensen die ik ken struggelen met zelfbeschadiging en ik zie hoeveel moeite het kost voor hen om uberhaupt een dag clean te blijven.
Het is belangrijk dat jij gezond bent, mentaal maar ook lichamelijk. Snijden kan gevaarlijk zijn, het kan infecties veroorzaken of bloedingen waar je uiteindelijk dood aan gaat als je er niks tegen doet. Best heftig dus!
Blijf sterk en geef niet op, je bent al zo ver gekomen!
Stichting 113 is er altijd voor je als je worstelt met suicidale gedachten, je kunt hen bereiken op 0800-0113. (Gratis)
Ik heb heel lang aan self harm gedaan, maar ik ben nu gestopt. Nu moet ik verder leven met allemaal littekens en mensen die me altijd aankijken. Op school vind ik het moeilijk om korte mouwen te dragen omdat iedereen zich altijd anders gaat gedragen nadat ze mijn littekens hebben gezien.
Kortom, je krijgt er spijt van (-:
Heey,
Wat knap dat je al 3 maanden clean bent en hier komt vragen om hulp om clean te blijven, je mag trots zijn op jezelf!
Je hebt momenteel weer erg de neiging om te snijden en je ziet het nu niet van clean blijven. Lastig dat je die strijd voert. Het is wel herkenbaar. Het stoppen of niet snijden is een proces en dat kan gaan met vallen en opstaan.
Het clean blijven is iets wat je doet voor jezelf. Omdat je het niet waard bent om jezelf te beschadigingen, het is niet nodig om jezelf op deze manier pijn te doen. Om wat voor reden je het dan ook doet.
Wist je dat er lijsten zijn met alternatieven voor zelfbeschadiging? Je hebt lijsten van 300+ alternatieven. Dat alleen zijn al meer dan 300 redenen om niet te snijden.
https://www.zelfbeschadiging.nl/alternatieven-voor-zelfbeschadiging/
Groetjes,
Simply Me
Heey,
Ik snap wat je bedoelt, ik heb daar ook heel erg last van gehad, het nut van stoppen niet inzien. Ik ben het eens met Kaasje, je krijgt er waarschijnlijk echt spijt van, of je hebt dat nu al. Want ookal voelt het nu voor eeuwig, op een gegeven moment gaat het weg of kom je eroverheen maar dat maakt littekens zo veel moeilijker. Wat simply my zegt over dat je het clean blijven doet voor jezelf geloof ik ook. Maar ik heb ook periodes gehad dat mijzelf niks meer uitmaakte omdat je het je op dat moment eigenlijk niet uitmaakt of het slecht voor je is of dat je dood zou gaan ofzo. En op dat soort momenten dan deed ik self harm eigenlijk niet om mezelf te straffen of iets anders maar gewoon omdat het een lekker gevoel gaf. En dat is voor mij ook hetgeen geweest waardoor ik geen rede zag om te stoppen, het gaf gewoon een goed gevoel dus waarom zou ik stoppen? Maar een tip. sommige goede gevoelens op een moment zijn slechte gevoels in de eeuwigheid. Ik geloof dat jij erbovenop kan komen, je bent al drie maanden bezig wat heel knap is. En de drang zal nog wel even blijven maar als je die drang hebt, denk aan iets wat belangrijk voor je is, iets wat je in leven houd. Misschien jijzelf, je familie, vrienden, of een bepaald toekomstbeeld dat je hebt. Probeer houvast te zoeken aan iets om jezelf verder te helpen. Dat heeft mij er doorheen gesleept in de eerste paar maanden na het stoppen en dat gevoel van waarom moet ik eigenlijk stoppen? waarom? voor hen/hun/dat ding. En als dat niet werkt. geloof dat het nut van stoppen er wel is, ookal weet jij niet wat het is, niet voor alles is een rede nodig. (ookal kan het soms moeiijk zijn om je daarbij neer te leggen).