Skip to main content
Vraag

Waarom voel ik me zo alleen

• May 17, 2025
  • 2 reacties
  • 39 Bekeken

Forum|alt.badge.img

Hoi allemaal,

Ik ben recent 15 geworden en ik merk dat ik me de laatste tijd steeds vaker moe en eenzaam voel, ook al ben ik redelijk vaak met vrienden (in de app of op school). Soms heb ik best leuke momenten, maar meestal voelt het alsof ik er niet écht bij hoor. Bijvoorbeeld:

• Ik stuur een berichtje naar een vriend, maar krijg alleen korte éénwoord­antwoorden terug, terwijl ik er écht m’n best voor doe om een leuk gesprek op gang te houden (ook door open vragen te stellen, en toch krijgen ze het voor elkaar gesloten te antwoorden).

• Thuis voel ik me nog eenzamer.

• Ik weet niet goed hoe ik moet beginnen met delen wat ik voel, en als ik toch iets vraag of vertel, komt het vaak stom over en ik weet niet waar de gevoelens vandaan komen en wat het precies is.

Het voelt elke dag alsof er nog zoo veel meer vastzit in mijn hoofd dat er allemaal niet uit kan maar ik snap hiet wat het is en hoe het komt. Ik heb al geprobeerd om open vragen te stellen aan vrienden om het gesprek uperhaupt van de grond te laten komen of om iets persoonlijks te delen, maar het gesprek stokt steeds. Daardoor voel ik me nog onzekerder (en vraag ik me eerlijkgezegd af of mijn vrienden me eigenlijk wel mogen en wat ik met ze aanmoet. Ik kan niet zoveel alleen, want ik heb niemand anders).

Herkennen jullie dit? Wat doen jullie hier tegen? En weten jullie misschien waar dit soort gevoelens vandaan komen en hoe je ervoor kunt zorgen dat je wél écht wordt gezien en gehoord?

Dankjulliewel!💙

2 reacties

• May 18, 2025

Hoi Pietertje2103,

Wat vervelend voor je dat je je zo voelt. Na het lezen van je post denk ik dat dit soort gevoelens onstaan zijn door het verlangen naar diepere, hechtere vriendschappen.

Dat je vrienden kortaf reageren, ligt waarschijnlijk niet aan jou, maar aan hen. Misschien is het wat om andere mensen te ontmoeten, die wat meer interesse in je tonen. Dat kan ook buiten school, bijvoorbeeld op sport en hobby clubs die jij leuk vindt.

De onzekerheid kan ook als andere achterliggende mentale gezondheidsproblemen als oorzaak hebben, zoals depressie of anxiety.

Zelf kan ik me ook een beetje herkennen in jouw verhaal. Ik voel me ook altijd moe op school en ook thuis (maar dat komt waarschijnlijk doordat er te hoge werkdruk is). Thuis ben ik vaak alleen. Als afleiding ga ik vaak online en chat ik op andere forums en met een paar online vrienden. 

Ik hoop dat het beter met je zal gaan en wens je het beste toe!

Groetjes van mij

Wolf
Forum|alt.badge.img+19
  • Ster
  • August 2, 2025

Hey ​@Pietertje2103, ik herken echt wat je beschrijft, dat gevoel van er niet helemaal bij horen terwijl je wel contact zoekt. Het kan super frustrerend en verdrietig zijn als je moeite doet voor een leuk gesprek en je het idee hebt dat het niet echt aankomt bij de ander.

Wat jij voelt, is heel menselijk. Soms hebben mensen zelf ook moeite met praten of met het uitdrukken van gevoelens, waardoor gesprekken stroef verlopen. Dat maakt het niet minder pijnlijk voor jou, maar het kan helpen om te weten dat het niet altijd iets over jou zegt.

xx liefs Wolf 🐺