Vraag

Waarom laten “vrienden” je vallen als het niet goed met je gaat?

  • 19 January 2019
  • 7 reacties
  • 1977 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties
Waarom laten “vrienden” je vallen als het niet goed met je gaat? Dit is bij mij het geval. Ik was weinig op school en verloor alsmaar meer vrienden. Op een gegeven moment was ik helemaal niet meer op school door een depressie. Toen ik daar uit was gekomen kwam ik weer veel vaker op school. Mijn vrienden wisten dat ik het moeilijk heb en in een depressie gezeten heb. Toch verloor ik weer meer vrienden.
Nu het bericht dat mijn ouders gaan scheiden, zij weten dat nu ook. Ik heb het ze in vertrouwen verteld, alleen toen ik t vertelde wisten ze niet wat ze moesten zeggen geloof ik, ze draaide zich meteen om en gingen weer lol maken. Nu nodigen zeme niet meer uit voor hun feestjes, vragen nooit hoe het gaat, negeren me, zit niet in hun groepsapp. Ik denk dan van je kan toch op zn minst wel even vragen hoe het gaat......

ik maak me zorgen dat ik nu op school geen vrienden meer heb. Ligt het aan mij? Is het idd raar? Vinden ze me zielig en dat ze denken, laat dat zielige kind maar gaan? (Ik bedoel kben absoluut niet zielig, t is alleen allemaal zwaar nu)

Waarom laten vrienden je eigenlijk vallen als je het moeilijk hebt? En waarom vragen ze je op zn minst niet een keertje mee, of voegen ze je toe in de groepsapp? Ik wil ook gewoon leuke dingen doen en de nare dingen ff kunnen vergeten. Dan moet het toch ook wel aan mij liggen, dat ze gewoon geen zin in me hebben. Dat ik raar ben... ik zit er echt mee...

7 reacties

Wij kunnen natuurlijk niet exact weten waarom ze bepaalde keuzes maken.
Het is natuurlijk mogelijk dat jullie band verwaterde, of verdween, toen jij minder aanwezig of volledig afwezig was.
Daar kon niemand natuurlijk iets aan doen.
Het heeft echter ook geen nut om er achter te komen waardoor dat komt, dat heeft geen invloed op de huidige situatie.
Gezien zij niet het initiatief nemen zul jij dat maar moeten doen.
Spreek weer met ze , stuur ze weer eens een berichtje en nodig weer eens iemand uit om iets te gaan doen.
Misschien kun je zo weer nieuw leven blazen in die relaties.
Dank je wel voor je reactie. Ja ik heb al vaker gevraagd of ze mee willen of dat ik met hen mee mag. Bij dat laatste zeiden ze ja. Ik vraag dan van zullen we daar en daar afspreken en zo laat, dan wacht ik daar op jullie..... En vervolgens komen ze veel later dan ik, omdat ze gewoon niet met mij daarheen willen. Dan hebben ze weer een smoes.
Maar toch heb ik wel vaker gehoord en meegemaakt dat mensen iemand laten vallen als die het moeilijk heeft. Ik vind dat erg om te horen en te zien. Ik ben daar toch verder benieuwd naar. Ik hoop echt dat het niet alleen maar aan mij ligt namelijk.
Het is goed om te lezen dat je dat al aan het doen bent.
Ik hoop wel dat zij inzien dat dit gedrag niet het beste is.
hoi

je vrienden hebben jou voor je gevoel jou laten zakken. dat is vervelend natuurlijk. misschien hebben ze er een reden voor en misschien ook wel niet. daar kom je alleen achter als je het vraagt. maar dat is in mijn ogen onbeschoft.

je zou met hun kunnen praten gewoon in een pauze over onderwerpen die hun heel erg interesseert. vraag een keer hoe het met hun gaat. verwacht niet meteen dat ze vragen hou het met jou gaat.

het zou ook kunnen zijn dat ze het vervelend voor jou vinden dat je depressief ben maar dat ze niet weten hoe ze je kunnen helpen. het kan ook zijn dat ze denken dat ze je helpen om het rust te laten.

dus mijn tips zijn zo als menspersoon al zij... zet zelf de eerste stap om rustig jullie vriendschap weer op te bouwen. probeer niet al te veel aan het begin over je problemen te praten... zij weten denk ik niet echt dat ze je kunnen helpen.

vertel hoe je je voelt over dat jullie geen contact hebben. maar wees ook geintresseert in hun dingen, zelfs als jij het echt interessant vind.

groetjes
bella
Dankjewel. Ik vraag aan ze hoe het met hen gaat (daar begin ik eigenlijk altijd mee) en ik doe zeker mijn best om over dingen te praten die hen interesseren. Vaak lukt het alleen niet, omdat ze mij negeren.
Hey,

Eerst wil ik zeggen dat ik het echt heel knap vind, dat je zo actie onderneemt! En dat je je niet ontmoedigd voelt door je vrienden. Zo kan het alleen maar beter worden!
Waarschijnlijk weten ze zelf niet hoe ze hier mee om moeten gaan en zijn ze zelfs een beetje bang voor jouw depressie, bang om het verkeerde te doen of te zeggen. Vaak vermijden mensen dingen die ze eng vinden, gewoon omdat ze het nog niet kennen en het hen oncomfortabel maakt. Het heeft dus niets met jou te maken maar met de situatie waarin je je nu bevindt.

Ik vind het inderdaad ook raar om te bedenken dat vrienden juist als je zo in de put zit, je niet komen helpen! Je zou denken dat dat hoort en dat vrienden daarvoor zijn. Maar eigenlijk weten mensen ook niet wat ze nou aan het doen zijn en zo te horen weten jouw vrienden dus niet wat ze hier mee aan moeten. Dat snap ik zelf ook wel. En vergeet niet dat ze zelf vast ook veel persoonlijke problemen hebben dus ze kunnen niet veel aandacht aan jou besteden. Dat is jammer maar wel de waarheid.

Mijn advies is om ze er aan te laten wennen, je kan namelijk niet meer doen dan je aankan (klinkt logisch he ;)). Als je je gefrustreerd voelt dat jij zo je best doet maar zij dat niet terug doen, zou ik op adem komen en even niets doen. Laat ze maar even, ga zelf andere leuke dingen doen. Ga om met mensen van een sport waar je op zit of leer andere mensen op school kennen. Ik zeg niet dat jij je vrienden nu moet loslaten, ze zijn nog steeds je vrienden. Maar maak het jezelf niet te moeilijk, als jij er even genoeg van hebt om er zoveel aandacht aan te besteden, moet je naar jezelf luisteren.

Wat heel belangrijk is om te onthouden, is dat zij echt minder gemeen zijn dan je nu denkt! Ze hebben het er ook moeilijk mee, met de situatie waar je nu in zit, maar op een andere manier dan jij.

liefs.

Reageer