waarom kon ik geen andere manier verzinnen?!

  • 20 July 2021
  • 2 reacties
  • 77 Bekeken

Badge

Hoi Allemaal,

Jeetje wat is het fijn om hier even je hart te luchten. Ik las al allemaal mooie adviezen en verhalen. 
ik ben 15 jaar en doe veel aan automutileren ( snijden). Op een geven moment ben ik er mee begonnen en nu geeft het een soort rust. Ik heb ongeveer een jaar geleden maar mijn moeder verteld. Ze ging er ‘oke’ mee om en vooral lief. Ze zei dat ik altijd bij haar terecht kon, maar de laatste tijd doe ik dat niet meer. 
 

Nu het zomer is, moet je plekken gaan bedekken, ook al probeer ik het slim aan te pakken. Ik moet binnenkort met iemand praten om ermee te stoppen, maar ik weet niet of ik dat nog wel wil. Het geeft controle over je eigen lichaam en zet innerlijke pijn om in zichtbare pijn. Niemand begrijpt dat, als je het niet doet. Ik hoop dat jullie me wel hierin begrijp ( of niet,  mag ook ) ik kan niet meer tegen me moeder zeggen dat ik geen gesprek meer wil. Ik heb al vaak genoeg dat ene zinnetje gehoord ‘ja dat is niet zo slim, je moet een andere manier zoeken’ , ik vind het een vreselijk zinnetje. Ik zit nu al tegen het gesprek op, omdat ik eigenlijk niet wil stoppen.

 

iemand tips? 
Xxx Bloem


2 reacties

Heyy

 

Fijn dat het je helpt om je hart hier op het forum te luchten! Dat mag en kan hier gelukkig! En als je hier nog meer kwijt wilt ben je altijd welkom😊

 

Ik herken je struggle.. Het snijden geeft je het gevoel van rust omdat het zoals je al aangeeft je innerlijke pijn omzet naar fysieke pijn. Dat gevoel is voor mij herkenbaar en daar kan ik me in inbeelden.

 

Echter is het, ondanks dat het je een gevoel tot rust geeft, niet goed voor je. Ik weet dat dat heel moeilijk is om toe te geven en weet dat het heel erg lastig is om te praten, maar toch is het echt de beste oplossing om een andere manier te zoeken / een alternatief te vinden voor het snijden. 

 

Ik raad je daarom ook echt aan om te gaan praten met die iemand (een psycholoog?). Dat is in het begin misschien een hele grote stap, maar ik denk echt dat het je gaat helpen. Die gene is er namelijk echt voor jou. Die zal jou echt niet afstraffen omdat je snijdt, maar zal samen met jou naar jouw situatie kijken en wil samen met jou kijken hoe je ervoor kan zorgen dat je kan stoppen met snijden en je weer wat beter kan gaan voelen. Het stoppen zal (denk ik) niet in 1x gaan, maar stapje voor stapje! De gene met wie je gaat praten is er dus echt voor je en wilt jouw helpen!

 

Verder kan je zelf ook een beetje onderzoek doen naar een alternatief tegen het snijden. Op het forum staat een topic met heel veel alternatieven tegen zelfbeschadiging. Misschien kan je die eens doorlezen en wie weet staat er iets tussen wat je kan proberen ipv snijden. Je hoeft dus echt niet in 1x te stoppen want dat is denk ik wel heel veel gevraagd, maar als je iedere keer steeds iets meer bezig kan zijn met het alternatief en steeds minder met het snijden ben je goed bezig!

 

Ondanks dat je het misschien niet wilt.. Weet ik zeker dat het je echt kan helpen om met iemand te gaan praten.. 


Jij kan dit! Ik geloof in je❤️
 

Groetjes van mij!

Badge

Hey @NaamNietBekend,

 

Jeetje wat lief! Dank je wel, voor de website en voor de tips! ❤️

Groetjes!

Reageer