Skip to main content
Vraag

waarom is sh taboe en slecht

• September 13, 2025
  • 2 reacties
  • 48 Bekeken

Forum|alt.badge.img

Vraagje. 
waarom is sh zo taboe? Ik bedoel, iedereen kan vrolijk vertellen als ie rookt, vapet, of drinkt etc, maar zelfbeschadiging? Dan draag je lange mouwen en hou je je mond. En anders praat je met  een psycholoog want oh help je zou dat maar doen, zoek hulp, je hebt een probleem. Ik snap het gewoon niet helemaal. (Ik wil niet de nonchalante buitenstaander zijn die echt niks mag zeggen want ik doe het sinds kort ook, maar ik snap dit dus gewoon niet zo. Ik vind het eigenlijk voor mezelf wel prima dan kan ik tenminste omgaan met alles in mijn hoofd. ) en is het echt zo erg? Heeft het gezondheidseffecten of is er een andere reden dat iedereen zich meteen heel erg zorgen om je gaat maken mocht je dat vertellen? Dat vraag ik me gewoon af. (Het is niet goed, dat begrijp ik heus wel, dus ga het vooral niet doen) dus 

1. Waarom is het taboe, dat je het idee hebt dat het sociaal niet geaccepteerd is enzo 
  2. Waarom is het zo erg 

2 reacties

Wolf
Forum|alt.badge.img+19
  • Ster
  • September 25, 2025

Zelfbeschadiging (sh) is zo’n moeilijk onderwerp omdat het vaak een teken is dat iemand het heel zwaar heeft en pijn voelt die je niet zomaar ziet. Mensen vinden het eng of weten niet goed wat ze moeten doen, daarom reageren ze vaak met zorgen of willen ze hulp bieden. Dat is eigenlijk omdat ze om je geven, ook al voelt het soms alsof ze je niet begrijpen.

Het taboe komt denk ik ook omdat mensen het associëren met problemen en angst. Terwijl roken, drinken of vapen meer “gewoon” lijken in de maatschappij, wordt zelfbeschadiging vaak gezien als iets wat je niet moet doen omdat het je lichaam pijn doet. Terwijl inderdaad roken en drinken ook schadelijk zijn.

Ja, zelfbeschadiging kan ook gezondheidseffecten hebben, zoals littekens, infecties en soms kan het steeds moeilijker worden om ermee te stoppen. Daarom maken mensen zich zorgen en willen ze dat je hulp krijgt.

Het is oké om te voelen wat je voelt, maar het is ook belangrijk dat je niet alleen blijft met die pijn. Praat met iemand die je vertrouwt of een professional, ook al lijkt dat eng. Ze kunnen je helpen om beter met die moeilijke gevoelens om te gaan zonder jezelf pijn te doen.

xx liefs Wolf 🐺

Meris
Forum|alt.badge.img+5
  • Vaak actief
  • September 29, 2025

SH is een groot onderwerp, omdat je je lichaam expres pijn doet. Ik draag zelf ook altijd mouwen, omdat mijn arm zeg maar onderzit. Het is gewoon de mensheid die er niet tegen kan. Want uiteindelijk zijn vapen/roken etc. veel schadelijker dan SH. (als je het niet elke dag doet dan)  Blowen, vapen, roken etc. zouden ook niet in de maatschappij moeten genormaliseerd, terwijl dit langzamerhand normaal word.