Vraag

Waarom is het erg om zelfmoord te plegen?

  • 22 February 2021
  • 7 reacties
  • 213 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties

Dit is een vraag die mij al langere tijd bezig houd: waarom is het erg als iemand zelfmoord pleegt?

Ik heb een afscheidsbrief en een zelfmoord plan. De tekst is verwijderd omdat deze in strijd was met forumregel (9). 


7 reacties

Waarschijnlijk zal je dit antwoord aan zien komen maar er zijn mensen die (hopelijk) om je geven.  Het leven is kort en sinds we niet weten wat er na de dood komt is het leven kostbaar, overigens is niet voor iedereen is het leven kostbaar en is het echt belangrijk dat je moet realiseren dat de acties die jij wil doen gevolgen hebben en zelfs al kies je ervoor uit het leven te stappen kun je geen spijt meer hebben achteraf. Zelfmoord zal je naasten erg kwetsen vooral als het onverwachts is.

Voor wat voor reden ook jij uit het leven wil stappen zoek hulp, je kan bij 113 terecht.

Reputatie 5
Badge +6

Omdat je dan andere mensen pijn doet… en jezelf ook, terwijl je veel meer uit je leven had kunnen halen dan zelfmoord...

Hey,

Waarschijnlijk gaat het echt niet goed met je omdat je aan zelfmoord denkt. Het lijkt misschien een oplossing, maar zo’n ‘oplossing’ is definitief en niet terug te draaien.
Je gevoel en gedachten komen ergens vandaan. Door met de oorzaak aan de slag te gaan, werk je aan een echte oplossing. Ik raad je aan iemand in vertrouwen te nemen over hoe je je voelt. Maak bv een afspraak bij de huisarts, vertel het tegen een vriend/vriendin of praat met je ouders hierover.  Je kunt ook altijd contact opnemen met 113 als je dit nog  moeilijk vindt. 113 is namelijk anoniem. Neem jezelf serieus zou ik zeggen. Je hoeft het niet alleen te doen en er is hulp beschikbaar. 
Veel sterkte! 

Reputatie 7
Badge +19

Omdat zelfmoord heel definitief is. Je zit nu bijvoorbeeld in een lastige situatie maar dat kan nog allemaal veranderen, maar niet meer als iemand als zelfmoord gepleegd heeft. Daarnaast doe je anderen pijn, zij moeten diegene missen.

Nu doe ik mezelf en anderen mensen ook al pijn. Door hier te zijn en door hoe ik ben. Voor mij is dat geen reden meer om door te leven. Mijn ouders weten dat ik zelfmoordgedachten heb, maar niemand weet hoe het echt gaat. Als mensen zien dat het slecht gaat maken ze zich zorgen en doe ik ze pijn. Van mij hoeft het gewoon niet meer.

Reputatie 1
Badge +1

Hoi Lois_Goudvis,

We lezen dat je in een lastige situatie zit. Je kunt De Kindertelefoon elke dag van 11:00 tot 21.00 uur bellen (0800-0432) of met ons chatten als je anoniem je verhaal wilt delen of samen met de Kindertelefoon wilt kijken hoe je je situatie kunt verbeteren. Weet dat je altijd bij ons terecht kunt. 

Groetjes,

Sofie 

De Kindertelefoon 

 

Hee Lois _Goudvis,

 

“Suïcide eliminates the possibility of it ever getting better"

 

Dat je aan zelfmoord denkt en een plan hebt, betekent dat iets teveel voor je is. Dat er iets is waardoor je geen licht meer aan het einde van de tunnel is. Alleen is er wel licht en er zijn andere mogelijkheden dan zelfmoord. Daarom is het erg als iemand zelfmoord pleegt. Omdat je dan jezelf de kans ontneemt om het beter te laten worden.

Vaak is het zo als iemand zelfmoordgedachten heeft, deze persoon niet inzien dat het ooit nog beter gaat worden. Dan ben je overspoeld door je gedachten en gevoel.

Daarom is het belangrijk om hulp te zoeken, je hoeft het niet alleen te doen en te dragen. Samen met iemand kan je weer op zoek naar het licht aan het einde van de tunnel. Want ook voor jou is er hoop!


Groetjes,
Simply Me

Reageer