Skip to main content
Vraag

Waarom is dit zo moeilijk?

• November 28, 2025
  • 1 reactie
  • 25 Bekeken

Forum|alt.badge.img

Ik zit in de brugklas. Mijn cijfers zijn niet slecht 6.3 is mijn laagste en mijn gemiddelde is 8.6. Ik voel me nog steeds niet genoeg. Ik ben christelijk en ik weet dat mijn waarde van God komt, maar ik wil nog steeds hoog cijfers halen. Ik leer niet voor een toets want ik zit de hele tijd te dagdromen over een wereld in mijn hoofd ik voel me een monster want die gedachtes zijn slecht. Maar dan leer ik niet goed voor een toets ik begin twee dagen van te voren en ik word boos als ik een lage cijfer haal. Boos op mijzelf. Mijn gedachtes zijn zo slecht voor mij en ik weet niet hoe ik moet stoppen kan iemand mij vertellen hoe ik moet stoppen? 

1 reactie

sanne
Forum|alt.badge.img+1
  • November 30, 2025

heyy, kijk ik snap als je je misschien stom voelt als je bijvoorbeeld slechte cijfers haalt, en in de brugklas is dat sowieso lastig, maar een gemmiddelde dan een 8?????? dat is echt HEEL goed, je bent echt super bezig!! mijn gemiddelde in de eerste was iets van een 6 ofzo. het is echt heel knap als ej zulke hoge cijfers krijgt, VOORAL als je weinig/helemaal niet leert. Mijn eigen tips om te leren is een planning maken de seconde dat ik weet dat er een toets is, een paar tips voor zo een planning:

• zorg ervoor dat je de toetsstof langzaam op bouwt en eerlijk verdeelt, en de laatste paar dagen voor de toets vooral herhalen
  • maak de planning zodat het logisch is met wat jij fijn vind, als je bijv in het weekend nooit motivatie heb om te leren, plan dat, zorg ervoor dat je nogsteeds goed leert ,maar misschien in plaats van bijv een samenvatting maken, lees de stof alleen ff door, of markeer wat ofzo.
  • geef jezelf een kleine beloning eidere keer dat je je planning heb gevolgd, laat je moeder bij een zak van je favoriete snoep bijhouden en je mag naar je moeder gaan iedere keer dat je je planning goed heb gevolgd
  • maak het leuk voor jezelf, zorg er niet voor dat je iedere seconde ervan met een passie haat, dan werkt leren namelijk ook niet
  • pomodoro timer, zoek het maak op, het s eigenlijk gewoon iedere 20 minuten van leren mmag je ff een puaze nemen ( geen tiktok ofzo) maar ga dan bijv ff een rondje lopen, of de hond uitlaten ( als je die hebt) of ga lekker wat eten/ een snack maken

dat zijn mijn beste tips, ik hoop dat dat een beetje helpt <3