Skip to main content
Vraag

Vrijwillige opname GGZ

• August 3, 2025
  • 3 reacties
  • 56 Bekeken

Hoi!

Ik heb een aantal vraagjes wat betreft vrijwillige opname in de GGZ zorg. 

Al een aantal jaar kamp ik met mentale problemen, ik heb al psycho therapie geprobeerd, dus praten met mensen, mijn problemen opschrijven, mediteren, je kunt het je zo gek niet bedenken. Ik ben 16 jaar en wil gewoon weer kunnen genieten van dingen. Ik woon bij mijn vader, mijn ouders zijn gescheiden en ik woon dus in een samengesteld gezin omdat mijn vader een ‘nieuwe’ vriendin heeft (ze zijn al 10 jaar samen). Ik merk dat dit mij ook veel energie kost en ik hierdoor (denk ik) mentaal gewoon niet kan herstellen. Waardoor ik nu dus uitkom bij eventueel vrijwillige opname. 

Ik ben hier vrij nieuw in en wil eigenlijk gewoon naar een instelling waar ik tot rust kan komen, waar ik ook woon, maar ik wel gewoon naar school kan, met m’n beste vriendin afspreken en gewoon redelijk vrij ben buiten therapie sessies. Bestaat dit en zijn deze wensen realistisch, of is deze gedachte oke en realistisch.?

3 reacties

• August 3, 2025

Eerlijk heb er geen ervaring dus aan mij heb je ook weinig met dit onderwerp maar denk dat je het beste hierover met je huisarts en therapeut kan overleggen die kennen jouw goed en weten wat de opties zijn 

Wolf
Forum|alt.badge.img+19
  • Ster
  • August 3, 2025

Ik heb er ook geen ervaring mee. Maar ik zou dit zeker bespreekbaar maken met een therapeut of een vertrouwenspersoon.

xx liefs Wolf 🐺

Tartan16
Forum|alt.badge.img+20
  • Ster
  • August 4, 2025

Hoi, ik begrijp je zeker als je zegt dat je behoefte aan die rust en veiligheid hebt. Of de vorm die jij wilt ook voor jou mogelijk is zou je moeten bespreken met je huisarts of psychiater of psycholoog. Er zijn veel woonvormen dus het lijkt me dat er vast iets passsends voor je is maar dat vraagt wel om een voor traject denk ik. En omdat dit soort dingen heel specifiek is per persoon is het het beste om het dus met die behandelaars te overleggen. Je kunt ook de Kindertelefoon bellen om advies te vragen. 

Groetjes liefs Tartan X