Skip to main content

Vriendschap, keuzes en mijn eigen rus

• October 27, 2025
  • 4 reacties
  • 65 Bekeken

Forum|alt.badge.img

Hey iedereen,

Ik zit met iets wat me echt zwaar valt. Ik had een vriendschap met iemand, maar ik heb beslist dat ik die niet meer wil voortzetten. Ik voel me nu vaak schuldig en bang, omdat die persoon het naar het CLB (Centrum voor Leerlingenbegeleiding) heeft gebracht.

CLB is er om leerlingen te ondersteunen bij school en persoonlijke problemen. Ze kunnen luisteren en advies geven, maar ze kunnen niet afdwingen dat ik weer vrienden wordt. Toch voelt het voor mij alsof er druk is, alsof ik iets moet oplossen wat ik niet wil oplossen. Dat geeft me veel stress en maakt me bang dat alles weer hetzelfde wordt als vroeger.

Ik ben bang dat als de vriendschap terugkomt, mijn grenzen opnieuw niet gerespecteerd worden, dat er weer regels worden opgelegd over met wie ik mag afspreken, en dat ik me niet vrij voel. Dat gevoel van controleverlies en stress wil ik vermijden. Daarom heb ik afstand genomen.

Die persoon mag nog wel bij mij staan of praten op school, maar dat betekent niet dat we weer vrienden worden. Het is mijn manier om mezelf te beschermen, en ik moet voor mijn rust en vrijheid kiezen.

Toch blijft het schuldgevoel knagen, omdat ik weet dat die persoon het moeilijk heeft. Ik probeer mezelf te herinneren dat ik niets verkeerd heb gedaan en dat ik recht heb op mijn eigen grenzen en rust.

Heeft iemand tips hoe ik dat schuldgevoel en de stress kan loslaten?

Groetjes,
Dancertje

4 reacties

Wolf
Forum|alt.badge.img+19
  • Ster
  • October 27, 2025

Je hoeft je echt niet schuldig te voelen hoor. Het is helemaal oké om afstand te nemen als iemand je niet goed doet voelen, dat betekent niet dat je gemeen bent. Gewoon voor jezelf kiezen is helemaal normaal.

xx liefs Wolf 🐺

Forum|alt.badge.img
  • Weet de weg
  • October 28, 2025

Hey Dancertje,

In je bericht lees ik al enkele heel belangrijke dingen, dat in jullie vriendschap o.a. je grenzen niet gerespecteerd werden, met wie je wel of niet mocht omgaan en dat je geen vrij gevoel meer had.

Niemand mag je daarin beperken.

Ik weet niet of je de persoon in kwestie ook uitgelegd hebt waarom je de vriendschap stopt. Want als iemand niet weet waarom iets gebeurt dan is dat ook heel moeilijk.

Als je het niet uitgelegd hebt, vertel het dan.

Als je het hebt uitgelegd, dan hoef je je helemaal niet schuldig te voelen, dan weet de persoon waarom je de vriendschap gestopt hebt en dat de schuld bij de persoon zelf ligt en die eraan moet werken.

Veel sterkte.

Groetjes, Timmer

Forum|alt.badge.img
  • Topic-opener
  • Net nieuw
  • October 29, 2025

Dag Timmer,

Ik en de persoon hebben gesprek gehad in september daarrond en de leerkracht zei dit is wat dancertje nog in de vriendschap wil. Hij was daar niet akkoord mee dat is ook zijn recht om dat te zeggen en dan zei de leerkracht dan is het best dat deze vriendschap stopt en ik ging mee akkoord want de leerkracht vroeg mij apart wil jij nog een vriendschap hebben met hem? Ik zei nee. 

Dus normaal gezien weet hij het ook. Maar heb nog altijd het schuldgevoel omdat die op Awel-Forum dingen daarover zegt omdat die het moeilijk heeft en dat begrijp ik ook maar het zegt dat de bal bij mij ligt terwijl ik geen bal zie.

Alvast bedankt!

Groetjes

Dancertje

vie
Forum|alt.badge.img+4
  • Praat goed mee
  • October 29, 2025

hii Dancertje,
ik snap dat je je schuldig voelt vooral omdat het met die persoon niet zo goed gaat. Maar dat betekent niet dat jij je grenzen of wensen opzij moet zetten. Ik vind het goed dat je een beetje afstand hebt genomen. Mijn tip is: je hoeft je echt niet schuldig te voelen want iedereen heeft het recht op zijn eigen grenzen en wensen.
groetjesss vie