Vraag

Vriendschap beëindigen of niet?

  • 30 August 2018
  • 5 reacties
  • 135 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties
Hallo,
Ik zit een vriendengroep met z’n vieren en soms vind ik het leuk met hun en vaak niet, omdat ze altijd grapjes over mij maken wat nu echt te veel begint te worden. En als we afspreken om iets te gaan doen heb ik ook meestal geen zin in. Dus mijn vraag is moet ik de vriendengroep verlaten zo ja hoe moet ik het gaan doen? Ik ben 14 jaar oud.
Groetjes

5 reacties

Hey!

Wat je zou kunnen doen is om naar hun toe te gaan en zeggen dat hun je raken met die grapjes.
Dat is wel meestal de beste oplossing.

En heb je geen zin meer om met hun om te gaan zeg dan tegen hun bijvoorbeeld: geen haat en ik heb niks tegen jullie maar ik voel niet echt meer een band tussen ons.
Maar uiteindelijk moet je het wel zelf doen.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt
Gr. Sayittomy
Hoi :)

Ik kan me vinden in wat je verteld, ik heb zelf een soortgelijk iets meegemaakt.
Als vrienden grapjes over je maken, en dat je kwetst, is dat echt niet oke.
Vraag jezelf af, wil ik echt vrienden zijn met deze mensen? Word ik hier gelukkig van?
Ik zou voorstellen hen te vertellen hoe je je voelt, en laten weten dat je die grapjes echt niet leuk vind.
Als het echt goede vrienden zijn, zullen ze dat vast respecteren.

Als ze blijven doorgaan zou ik je afvragen of je wel bevriend wilt blijven met hen.
Als je de vriendengroep wilt verlaten, zou ik wat minder met hen omgaan en proberen contact te leggen met anderen.
Ik heb dat ook gedaan, het was lastig, maar zonder hen voel ik me een stuk beter.

Veel succes ermee, het komt echt goed!
😳
Hoi superman,

Ik snap wat je voelt en hoe moeilijk dat kan zijn. Mijn tip is, zoals de anderen ook al zeiden, het in ieder geval met hun te delen. Hoe moeilijk dat ook is. Als jij eerlijk verteld dat de grapjes die ze maken niet grappig zijn en ze gaan daarna nog steeds door? Dan moet je jezelf gaan afvragen of dit wel echte vrienden zijn.

Mocht dit het geval zijn en je wilt niet meer bevriend met ze zijn doe dat dan door of het eerlijk te zeggen zo van: dit is niks tegen jullie maar ik voel de vriendschap niet meer zoals hij ooit was. Als ze het niet begrijpen is het hun probleem.
Je kan ook gewoon steeds minder met ze omgaan alleen weet ik niet zeker of dit de beste oplossing zal zijn.

Veel succes en sterkte

Lieve groetjes Piehelp
Hoi,

Ik denk dat je vooral voor jezelf moet bedenken of de grapjes het enige is wat tussen jou en jullie vriendschap in staat. Als zij zouden stoppen met de grappen, zou jij deze vriendschap dan nog willen hebben? Als het antwoord daarop nee is, dan scheelt dat weer een stap.

Mocht je wel wat in jullie vriendschap zien als ze zouden stoppen met grappen maken, lijkt mij dit goed te bespreken met hen. Het zijn je vrienden, dus in principe zou je hier gewoon eerlijk over moeten/kunnen zijn. Reageren zij hier slecht op, dan zou ik me gaan afvragen of dit wel je vrienden zijn.

In principe ben jij ze geen uitleg o.i.d. verschuldigd als je de groep verlaat, maar het is wel 'netjes' om te vertellen waarom je uit de groep stapt. Ook is het handig te zeggen dat je überhaupt uit de groep stapt, anders betrekken ze je waarschijnlijk nog bij dingen waar jij geen onderdeel meer van uit wil maken.
Je kan dan gewoon zeggen dat je het gevoel hebt dat de vriendschap is vervaagt en dat je liever met andere mensen om wil gaan.

Gr. Pin
Hallo,
Bedankt Sayttomy, Alex03, Phiehelp en Pin voor jullie reacties!
Groetjes

Reageer