Skip to main content
Vraag

Vriendinnen ruzie

• June 25, 2025
  • 10 reacties
  • 77 Bekeken

Forum|alt.badge.img

Ik heb en groep vriendinnen van 4. Een daarvan is mijn beste vriendin. Haar ouders zijn gescheiden. Ik kwam er laatst achter dat ze geslagen wordt door haar vader. Het zat me dwars en ik deed er heel lang niks mee. Op en gegeven moment vertelde ik aan een vriendin die ook gescheiden ouders en problemen met haar vader heeft, wat er gaande was. Ik liet merken dat ik me zorgen maakte. Nu, iets van een maand later, krijg ik ineens een boos appje van mn beste vriendin: “Hoezo heb je het gezegd?! Waarom zou je ooit zo over mij roddelen, vooral over dit!!” Ik schrok, want ik had nooit geroddeld, ik wou haar alleen helpen. Even later werd ik in een appsgroep met al mijn 5 vriendinnen gedaan. Ze beschuldigden en werden boos op me en vertelden me hoe onaardig en slecht het van me was. Ik zelf, herinnerde me er niet veel van (behalve dat ik het goed bedoeld had), en gaf dat aan. De vriendin waaraan ik het had verteld, appte me privé. Ze vertelde me over hoe het niet oke was wat ik deed en dat ik mijn gedrag moest gaan aanpassen en “aan mezelf moest gaan werken”. Ik schrok en heb iets van een uur lang huilend op mijn bed gezeten. Ik reageerde met het feit dat ze wist dat ik het goed bedoelde, en dat ik nooit over mijn beste vriendin zou roddelen, vooral niet over zo een gevoelig onderwerp. Alle 4 mn vriendinnen zijn nu boos op me. Binnenkort is mijn beste vriendin haar feestje en de mijne ook. Ik ben bang dat niemand bij de mijne gaat komen, en dat zou me normaal niet zo uitmaken, maar ik wil echt niet dat mijn moeder het weet. Ze maakt er altijd een heel groot probleem van. Mijn zus was depressief en moest toen naar therapie. Ik moest soms ook mee en ik haat het. Mijn beste vriendin vertelde dat als ik wat tegen mijn moeder zei over de ruzie, dat ze mijn moeder ging vertellen over dat ik mezelf snijd en de gedachte heb deze wereld te verlaten. Ik zou het nooit echt doen, maar het zit wel in mijn hoofd. Mijn moeder mag dit dus echt niet weten want dan moet ik weer naar therapie en zien mn ouders me, net als mijn zus, als “ziek”.  Voor mijn beste vriendin haar feestje zou ik met een vriendin een cadeautje samen doen, maar door de ruzie wil ze niet meer de helft betalen. Ik heb het al besteld. Wat moet ik doen? Is dit depressie? Het is me allemaal te veel… En school dan, hoe ga ik dat overleven met mijn 4 vriendinnen die me haten?

10 reacties

JeBentNietAlleen
Forum|alt.badge.img+1

Laat me dit eerst duidelijk zeggen:

Je hebt niet geroddeld. Je hebt iets verteld omdat je bezorgd was en omdat je het goed bedoelde. Dat is geen roddel. Je probeerde iemand te helpen, en dat is moedig en zorgzaam van je — zelfs al snapt niet iedereen dat nu.

Wat je beste vriendin nu doet – jou onder druk zetten met een geheim, dreigen om je iets aan te doen als je hulp zoekt – is niet oké. Het is begrijpelijk dat ze boos of gekwetst is, maar dreigen dat ze iets gaat vertellen over jouw mentale gezondheid als jij hulp zoekt, dat is emotionele chantage.

Wat kun je nu doen?

Je gevoelens zijn serieus.

Of het “depressie” is of niet, je gedachten zijn heftig en belangrijk. Het feit dat je denkt aan jezelf snijden of aan de wereld willen verlaten, laat zien dat je diep vanbinnen overloopt. Dat is geen zwakte of schaamte — het is een signaal dat je veiligheid, rust en steun nodig hebt.

Je hoeft niet meteen alles te vertellen. Je kunt ook gewoon beginnen met: “Ik voel me al een tijd slecht, en ik weet niet wat ik moet doen.” Of: “Ik zit met een ruzie en ik trek het niet meer.”

En over het feestje en het cadeautje:

Laat dat even rusten. Stuur desnoods een kort en rustig berichtje:

“Ik wil geen ruzie, en ik snap dat je boos bent. Maar ik wilde je echt alleen helpen. Het spijt me dat het zo is gelopen.”

Als ze niet reageert of het negeert: dat is niet jouw schuld.

Tot slot: Je bent niet alleen.

Wat je voelt is zwaar. Het is niet aanstellerij. Het is niet "iets dat je wel even zelf oplost". En je hoeft je niet te schamen voor je gedachten of je gevoelens.

En hoezo sturen ze pas een maand later dit bericht???

Forum|alt.badge.img
  • Topic-opener
  • Weet de weg
  • June 25, 2025

@JeBentNietAlleen dankje, ik waardeer het echt <3

Forum|alt.badge.img
  • Topic-opener
  • Weet de weg
  • June 25, 2025

@JeBentNietAlleen ik heb het er voor alsnog met mijn moeder over gehad en ze heeft me overgehaald te gaan praten met mijn beste vriendin en die ander. Ik besef me nu pas dat ze me heeft gegaslight, door de zeggen dat ik het als roddel aan het verspreiden was. Mn moeder wou de berichtjes zien maar ik heb die haar niet gegeven, want dan loopt het natuurlijk weer eens veel te erg uit de hand :)

JeBentNietAlleen
Forum|alt.badge.img+1

@JeBentNietAlleen ik heb het er voor alsnog met mijn moeder over gehad en ze heeft me overgehaald te gaan praten met mijn beste vriendin en die ander. Ik besef me nu pas dat ze me heeft gegaslight, door de zeggen dat ik het als roddel aan het verspreiden was. Mn moeder wou de berichtjes zien maar ik heb die haar niet gegeven, want dan loopt het natuurlijk weer eens veel te erg uit de hand :)

Mooi dat jij met je moeder het er over kan hebben! dat betekent echt dat ze om je geeft! en ik dat al zoiets van dat ze je gegaslight had, ik vindt het dapper dat je een gesprek aan gaat en ik weet zeker dat het goed komt, en al zou het niet goedkomen en hun begrijpen jou niet en ze luisteren ook niet naar jou dan heb je gedaan wat je kon en dan zijn ze mischien wel jou vriendinschap niet waard.

Mn moeder wou de berichtjes zien maar ik heb die haar niet gegeven, want dan loopt het natuurlijk weer eens veel te erg uit de hand :)

Verstandige keuze 😅🤣

Groetjes ik

Forum|alt.badge.img
  • Topic-opener
  • Weet de weg
  • June 26, 2025

@JeBentNietAlleen Hooiii! Vandaag weer de eerste dag school nadat t echt uit de hand was gelopen. Ze negeerden me en praatten niet met me. Ik kreeg constant vieze blikken en had op een gegeven moment door dat ze in de les over me aan het chatten waren met elkaar. De vriendin aan wie ik het had verteld, ging stoer doen bij jongen en zeggen dat ze me in elkaar ging slaan etc. Ik weet echter dat ze dat nooit zou doen omdat ze dat niet durft. Mn beste vriendin heeft nog eens even duidelijk gemaakt dat we geen vriendinnen meer zijn, en ik kreeg een appje van mijn mentor of het wel goed met me gaat. Het is best eng want ik voel me heel blij ofzo maar ik heb ook het gevoel dat het blij niet echt is, dat het niet klopt.

JeBentNietAlleen
Forum|alt.badge.img+1

Hé, ik heb er vandaag even over nagedacht over je 1e dag dat je hun weer ziet na het geval, en volgens mij is heb je misschien best wel het gevoeld dat je alleen bent, ik vindt het niet eerlijk hoe ze tegen jou doen, als ik in jouw schoenen stond dan deet ik een berichtje naar je beste vriendin,

Hierzo ondr hoe ik het zou aanpakken: 

Hoi .... , afgelopen tijd is er best wel wat gebeurt, je bent verdrietig ofzo over dat ik een ander in vertrouwen nam over je moeilijkheden, ik vertrouwde die ander maar blijkbaar was dat een fout om die te vertrouwen ( en begrijp het eens van mijn kant, het is logisch dat ik je wil helpen en ik dacht echt veel over je na) ik ben er altijd voor je geweest en dat weet je als er iets was kon je het altijd tegen me zeggen en als je iets nodig had helpt ik je.

En nu? Nu doe je op school me negeren achter me anderen tegen me opstoken? Kun je zelf niet eens wat moediger wezen en gewoon met mij het gesprek aangaan? Echt zielig vindt ik het hoe jij het zo probeer op te lossen. Ik wil je begrijpen, helpen en naar je luisteren maar als jij dat niet kan dan is het voor mij ook wel een keer klaar snap je? 

Als je nog in gesprek wil ofzo dan kun je altijd vinden en dan praten we het uit. 

Groetjes ​@Jette123 

Kijk dit zou ik sturen en als ze niet reageert is ze echt zielig. Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat zij daar over te zeggen heeft en hoe ze het durft om zo tegen jou te doen. Hiermee laat jij zien dat jij het beëindigd en niet haar en datxhet haar fout is. 

Je vriendin is echt zielig aan het doen en als ze geen gesprek wil dan is ze jouw vriendschap niet waard. 

Ik heb ook een tijd geen vrienden gehad en eerst vindt ik het wat stom maar ik was ook boos want hun hadden mij er uitgegooid, het was ook wel lekker ik had echt tijd voor mezelf en ik ging echt veel lezen en filmpjes kijken over zelf improvement of hoe dat ook heet 🤣, zoals van ted x en die dingen helpen me echt nog steeds en wandelen foto's maken van de natuur met m'n drone. Klussen bij kennis en praatjes maken met de buren, verschillende mensen uitnodigen om met me film te kijken en uitgaan met verschillende mensen gewoon met vragen.  En het scheelt dat ik een extravert ben maar iedereen kan dit denk ik.

In welke klas zit je? En wanneer heb jij vakantie?

En over het appje van je mentor, misschien is het maar beter om te vertellen wat er is onder de voorwaarde dat hij het niet bekend maakt want dan wordt je zielig gevonden door iedereen. En dat is niet zo,want je bent niet zielig maar dapper dat jij het aankan tegen meerder mensen👌💪, heel veel respect hoor!

En het klopt ook niet wat ze doen het is oneerlijk maar misschien wel lekker want je hebt meer tijd voor je zelf en je kan je op je gemak je voorbereiden op de volgende vriendschap door improvement boeken te lezen ofzo en podcasten te luisteren. Of video's van ted x, 

Hieronder nog een paar en dan stip ik met dit bericht hoor 😅😂,

De titel van de video is: How not to take things personally? | Frederik Imbo | TEDxMechelen

Succes en ik blijf voor je bidden hoor

Forum|alt.badge.img
  • Net nieuw
  • June 26, 2025

Heeyyyy dit was geen roddelen. Roddelen is als je expres iemand loopt te exposen voor drama of gewoon om te iemand slecht te zetten. Maar dit? Je was gewoon bezorgd, je wist ff niet wat je moest doen en je hebt het gedeeld met iemand die je vertrouwde. Dat is niet fout, je hebt het gedaan om je beste vriendin te helpen.

Je hebt het niet gedaan om haar pijn te doen, je deed het omdat je om haar geeft. Misschien is het niet helemaal fantastisch nu , maar je intentie was goed. 

Om het op te lossen probeer eerst rustig met ze te praten en uit te leggen dat je het niet met gemene opzet deed, maar dat je bezorgd was en het goed bedoelde. Soms snappen ze het later pas, geef het even tijd.

Als dat niet lukt zou ik zoeken voor nieuwe vriendinnen ik weet dat het heel moeilijk kan zijn. Ik zou zelf bij sportclubs, hobbyclubs ofz kijken. Of volgend schooljaar met je nieuwe klasgenoten omgaan en kijken met wie je goed klikt.

Veel liefsss x

Forum|alt.badge.img
  • Topic-opener
  • Weet de weg
  • June 27, 2025

@xxxa lief, dankje. Ze negeren me nu compleet en ik kan niet met hen praten want ze lopen meteen weg of negeren me :)

Forum|alt.badge.img
  • Topic-opener
  • Weet de weg
  • June 27, 2025

@JeBentNietAlleen ​@xxxa ze zijn net met 3 van de 4 plus een vriendin waarvan ik dacht dat we vrienden waren en nog een ander meisje naar mn huis gekomen. Ik ben er nu echt helemaal klaar mee. Eerst kwam mn oude beste vriendin met die vriendin waarvan ik dacht dat we vrienden waren naar mn huis, mn beste vriendin werd helemaal boos. Later belde de vriendin waarvan ik dacht dat ze me mocht en ze vertelde dat mn beste vriendin weg was gefietst en de anderen had gebeld om naar de stad te komen. 1 minuut later kwamen zij 5e aan. Toen had ik door dat er wat niet klopte. Die vriendin waarvan ik dacht dat we vrienden waren, had gezorgd dat ik naar buiten kwam zodat ze met zn allen daar een beetje stom naar me konden gaan lachen en kijken en me beschuldigen. Ik ben er helemaal klaar mee. Wat nu?

JeBentNietAlleen
Forum|alt.badge.img+1

Dit is duidelijk vernederend gedrag, ik zou als ik jou,was het contact verbreken en afstand van hun te nemen voor je eigen bestwil. Focus maar op je eigen welzijn. 

En ik snap dat dit waarschijnlijk echt rottig voelt maar je bent niet alleen. 

En ik weet niet of je een berichtje heb gestuurd?

Als ze nog willen praten doe dat alleen met je vriendin niet met die andere er bij. En doe het bij je thuis. En wat zijn hun een stelletje kleine kinderen zeg! Gewoon een paar meelopers. Alleen zouden ze het waarschijnlijk niet tegen je durven.

Groetjes ik