Vraag

vriendinen met zelfmoord plannen

  • 7 September 2019
  • 2 reacties
  • 82 Bekeken

Badge
Hey iedereen ik heb een probleem nou ja niet ik maar mijn 2 vriendinen. Ze hebben namelijk allebij zelfmoord plannen. Ik ben heel erg bang om ze verliezen. Ik weet niet zo goed hoe ik met ze om moet gaan en wat ik voor ze kan doen. Heeft iemand miss tips, alvast thanks ❤😢

2 reacties

Hey!

Wat erg dat twee van jouw vriendinnen met deze gedachten zitten!
Ik vind het wel heel knap van jou dat je op deze manier hulp voor hen probeert te zoeken, dat laat zien wat voor een goede vriendin je bent!

Hebben je vriendinnen momenteel iets van hulp voor hun gevoelens & problemen, of is er een volwassene die van deze gedachten afweet? Ik denk dat het heel belangrijk is dat ze snel hulp krijgen, voor de gedachten te sterk worden. Misschien zou je hen kunnen adviseren om - of meegaan naar- een leerkracht of leerlingenbegeleider op jullie school te gaan. Je zou ook samen naar de huisarts kunnen gaan, ook deze kan mensen doorsturen naar gerichte hulp.

Ik kan best geloven dat je vriendinnen hier misschien helemaal niets van willen weten. Misschien is het ook een goed idee om iets laagdrempeligere, maar ook heel goed helpende, ideeën met hen te delen. Ik zou hen zeker aanraden om eens contact op te nemen met 113 (de zelfmoordlijn) en met de Kindertelefoon.
Op de site van 113 is er ook een module "ik maak me zorgen om iemand anders", misschien is dat wel iets wat je eens kunt bekijken.

Misschien hebben jouw vriendinnen wel gezegd dat je het aan niemand mocht vertellen. Als dat zo is (en ook als dat niet zo is), zou ik je toch aanraden om er met iemand over te gaan praten. Zo'n iemand is dan bv. de schoolpsycholoog of hun mentor. Hoewel het soms zelfs als 'verraden' kan aanvoelen zoiets aan een vertrouwenspersoon te zeggen, kan het in dit soort gevallen echt levens redden, doe dit dus zeker maar.

Ik kan me voorstellen dat deze situatie ook voor jou heel zwaar moet zijn. Weet dat ook jij terecht kan bij de Kindertelefoon, schoopsycholoog,... om hierover (of andere dingen) te praten!

Heel veel succes!
Groetjes
Lot
Badge
Hey lot super bedankt voor de reactie een van mijn vriendinen heeft al gespreken met een psycholoog. Maar dat is omdat ze ook depresief is, nog niemand weet het van dat ze elfmoord gedagtes heeft.

Ik ga iniedergeval contakt opnemen met 113 dus bedankt voor de tip daarna ga ik weer met ze praten en kijken of ze het miss zelf aan iemand willen vertelen en anders denk ik er overna om het zelf aan iemand te gaan melden

Super bedankt voor de tips❤

Dragon

Reageer