Skip to main content
Vraag

vriendin wilt haar leven eindigen

• February 15, 2026
  • 3 reacties
  • 94 Bekeken

Forum|alt.badge.img

Heyy,

Het gaat heel slecht met mijn beste vriendin, ze heeft een halve eetstoornis, doet aan zelf beschadiging en ze wilt binnenkort zelfmoord plegen. Ik app elke avond met haar en ik probeer haar hoop en moed in te praten maar het gaat echt niet. Ze is heel depressief en ik denk dat ze het serieus wilt gaan doen. 
ik weet niet meer hoe ik haar kan helpen, ze heeft al eens 113 geappt maar dat hielp niet, ook wilt ze geen hulp omdat ze er zo klaar mee is dat ze niet meer wilt dat het beter wordt.  Wat kan ik doen?

-Tekst aangepast door De Kindertelefoon ivm forumregel 6: Plaats geen triggerende inhoud op het forum- 

groetjes Larah

3 reacties

Boterbloempjee
Forum|alt.badge.img+10

Hi,

Jeetje wat heftig zeg, je verhaal klinkt wel een beetje herkenbaar met 2 vriendinnen van mij.. 😣♥️ vind het wel lastig te reageren maar ga het proberen, als je echt denkt of merkt dat ze het gaat doen  kun je het misschien toch beter tegen haar ouders zeggen? Ik snap dat het lastig is als ze je alles in vertrouwen heeft verteld, maar als haar veiligheid op het spel staat en ze echt concrete plannen heeft is het beter dat een volwassene op de hoogte is, je doet het dan omdat je om haar geeft en haar niet kwijt wil ♥️ je zou ook kunnen voorstellen wat voor haar fijn is op een positieve manier en daar een beetje op door te gaan zodat haar perspectief een beetje veranderd, of je kunt haar aanmoedigen om misschien samen met haar contact op te nemen met 113 ( wel als je het zelf ook wil natuurlijk en oke voelt) ik hoop dat je hier toch iets aan hebt en ze niks doet! ♥️

Liefs ♥️

Lotte_
Forum|alt.badge.img+2
  • De Kindertelefoon
  • February 17, 2026

Hey,

Wat een lastige situatie waar je in zit zeg. Onthoud dat je er niet alleen voor staat. Je kunt met De Kindertelefoon elke dag van 11:00 tot 21.00 uur bellen (0800-0432) of met ons chatten als je anoniem je verhaal wil delen of samen met de Kindertelefoon wil kijken hoe je je situatie kunt verbeteren.  Wat goed dat jullie ook contact hebben gezocht met 113 ( www.113.nl).  Wees niet bang om nog eens contact te zoeken als je daar behoefte aan hebt!

(In Vlaanderen is er ook een hulplijn waar je kunt bellen, chatten en e-mailen. Zij zijn te bereiken via De Zelfmoordlijn 1813. Ook zij zijn dag en nacht bereikbaar.)

Heel goed van je dat je dit durft te vertellen!

Veel sterkte!

Lotte
(De Kindertelefoon)

Forum|alt.badge.img
  • Weet de weg
  • February 24, 2026

onee, wat heftig zeg! ik hoop dat je vriendin geen zelfmoord pleegt, maar volgens mij doe jij enorm je best om haar op te vrolijken, en dat is heel knap en supergoed. sterkte met je vriendin! ik hoop dat het goed komt

xxmimi💝