Skip to main content

Hoi, ik ben een meisje van 14 en ik zit op dit moment in 4TL. Ik doe dit jaar examen en daarna wil ik met wen vriendin van mij naar een stad in de buurt om havo te doen. Vandaag zijn we even naar die school gefietst en toen zei ze opgegeven moment dat ze me een geheim wou vertellen. Ze zei dat ze het gevoel had dat ze mij er wel mee kon vertrouwen en dat ze wou dat verder niemand het wist omdat veel mensen dan meteen denken dat ze een probleem kind was. Ik heb beloofd dat ik aan niemand het geheim zou vertellen en dat doe ik dus ook hier niet ookal is het anoniem. Maar het was een best heftig geheim en ik kijk daardoor weer heel anders naar haar. Ik zit daar dus nu mee omdat ik het erg graag met iemand over wil hebben omdat het mij in de weg zit maar ze heeft het me toevertrouwd dus mag ik het aan niemand vertellen.

Heeft iemand tips of is iemand in dezelfe positie? Je mag prima zeggen dat contact met de kt slim is maar dat helpt niet. Dan zou ik ongeveer hetzelfde zeggen want ik zou me enorm schuldig voelen als ik het tegen iemand zei.

Hey, als je er echt met niemand over mag en kunt praten dan blijft over: het van je af schrijven.  Misschien als een dagboek of een brief aan jezelf of een denkbeeldig persoon. Maak er gedichten over, schrijf een lied tekst, zulke dingen. Probeer het geheim in heel andere woorden of als beeldspraak te beschrijven. Of als dierenverhaal met bepaalde dieren als personage. Als stripverhaal. Teken het, schilder het, dat soort dingen.  Briefjes in een jampotje,  of briefjes met het geheim dat je graag zou willen delen om er mee om te gaan. En die kun je  dan weer boven een kaars verbranden, symbolisch van dat je het geheim kent en toch bewaart. Vertel het hardop, telkens weer. Zonder anderen erbij.  Zo krijg je toch het gevoel dat je het deelt terwijl niemand het geheim echt kent.  Liefs, Tover xxx

Dat zijn eigenlijk best goede ideeën en ik ga ze zeker proberen. Bedankt @Tover01.

Maar ik zit nu te denken om het tegen mijn broer te vertellen. Hij heeft een 10 seconden geheugen (misschien een beetje overdreven maar hij zegt het zelf ook) en is goed in geheimen bewaren als ik zeg dat hij moet zweren het tegen niemand te zeggen. Mijn broer kent mijn vriendin niet eens (hij heeft haar 1 keer gezien en ik praat veel over haar). Dus hij heeft het anders behandelen probleem niet.

Ze heeft mij verteld over een trauma (die trauma is het geheim maar dan met meer details) en ze had me al eerder wat gevraagd over mijn ouders voordat ik het geheim wist. Ze vroeg of mijn ouders roken (helaas doen ze dat) en nu weet ik dus waarom en wil ik aan mijn moeder vragen of ze niet bjj haar in de buurt wil roken. Maar ik ben bang dat ze vragen stelt en dan voel ik me aan beide kanten fout (mijn moeder niet vertellen waarom of het geheim doorvertellen).

Mijn vriendin is zo'n iemand waarvan je zou zeggen (dit is onmogelijk): 'als mijn hart niet in mijn lichaam past vertrouw ik jouw het toe om het veilig te houden, wetend dat als ik je breek dat ik geen hart meer heb'. Ik geef echt om haar en ik wil haar geen pijn doen. Maar ik wil niet dat ze zich anders bij mij voelt en dat ze wenst het mij nooit verteld te hebben.

Reageer